
Projekt Čas a věčnost vznikl ve spolupráci s orchestrem Camerata Bern, jehož je Patricia Kopatchinskaja od roku 2018 uměleckou partnerkou. Stěžejními díly programu jsou Concerto funèbre Karla Amadea Hartmanna, zkomponovaný v roce 1939 v reakci na sílící nacistický teror v Evropě, a Polyptyque Franka Martina, inspirovaný šesti obrazy italského malíře Duccia di Buoninsegny s výjevy Kristova utrpení.
Jednou z citací v Hartmannově Concerto funèbre je i melodie husitského chorálu Ktož jsú boží bojovníci, gesto, kterým skladatel vyjádřil svou podporu zrazeným Čechoslovákům po podepsání mnichovské dohody v roce 1938. Dále zazní skladba Kol Nidre amerického skladatele a multiinstrumentalisty Johna Zorna nebo skladba Crux Luboše Fišera. Tato kompozice vznikla v roce 1970 a lze ji chápat jako protest proti postupující normalizaci v tehdejší ČSSR.
Hrát i recitovat bude Kopatchinskaja 17. května 2025 v programu Pierrot lunaire, který nabídne hudbu Igora Stravinského, Dariuse Milhauda, Bély Bartóka a přelomové dílo Arnolda Schönberga Pierrot lunaire, ve kterém vystupuje Kopatchinskaja jako Pierrot. Schönberg ho napsal v roce 1912 na vybrané texty ze stejnojmenné sbírky Alberta Girauda. Namísto zpěvu však uplatnil techniku tzv. Sprechstimme (mluvícího hlasu). „Pierrota nemůžete nikdy opravdu pochopit. A ani nemusíte. Je to obraz z tónů, blízký životu a světu snů,“ podotkla Kopatchinskaja.
Na závěr své rezidence Kopatchinskaja uvede společně s finským klavíristou Joonasem Ahonenem v Rudolfinu trojici děl Luboše Fišera, která patří do zlatého fondu české komorní hudby 20. století – houslové sonáty Ruce a In memoriam Terezín a Sonátu pro klavír č. 3. Ve druhé půli koncertu zazní nekonvenční interpretace Beethovenovy Sonáty pro housle a klavír č. 10 G dur. „Koncert věnovaný Luboši Fišerovi je z vystoupení na Pražském jaru mému srdci nejbližší,“ uvedla Kopatchinskaja.
Pražské jaro v programu 80. ročníku nabídne nové tváře ve festivalových debutech, světové orchestry i návraty slavných osobností. Jubilejní ročník otevře 12. května 2025 Česká filharmonie pod vedením šéfdirigenta Semjona Byčkova Mou vlastí Bedřicha Smetany a uzavře 3. června 2025 Symfonií tisíců Gustava Mahlera. Na festivalu, který nabídne více než padesát koncertů, vystoupí například také Chicagský symfonický orchestr nebo Bostonský symfonický orchestr.