Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Projekt Preparovaný klavír mění baroko na zvukový experiment století
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
HudbaKlasikaSoudobá Hudba

Projekt Preparovaný klavír mění baroko na zvukový experiment století

Projekt Preparovaný klavír transformuje barokní hudbu do současného hudebního jazyka za využití moderních zvukových možností a neotřelých technik hry. Záznamy skladeb nyní vycházejí YouTube.

redakce
Published: 19/12/2024
Share
3 Min Read
SHARE
Robert Mimra (zdroj kreativní budoucnost)
Robert Mimra (zdroj Kreativní budoucnost)

Projekt Preparovaný klavír, vedený skladatelem a ředitelem Portedo o.p.s. Robertem Mimrou, navazuje na předchozí umělecké aktivity kočovné opery Psí srdce. Jeho cílem je zkoumat možnosti preparovaného klavíru v kombinaci s cembalem, bicími nástroji, zpěvem a dalšími prvky.

Obsah
Čtyři úrovně preparace klavíruTechnologické výzvy a inovacePremiéra na YouTube

Čtyři úrovně preparace klavíru

Preparovaný klavír je v rámci projektu využíván ve čtyřech různých úrovních:

  1. Koncertní křídlo – Klasická hra na klávesy kombinovaná s hrou na struny a údery do desky.
  2. Standardní klavír – Struny jsou preparovány pomocí šroubů, vrutů, izolačních pásek, gumy a dalších materiálů.
  3. Totálně preparovaný klavír – Sestavy s cembalem a bicími nástroji.
  4. Pizzicato klavír – Pancéřový rám je osazen harfovými strunami.

Technologické výzvy a inovace

Mimra experimentoval i se samplery, aranžéry, efekty, mixy aj., živou hru doplnil předem nahranými stopami. Kromě klasické hry na klávesy využívá Mimra pizzicata, flažolety a zvuk kovového řetízku, který vložil na struny. Projekt Preparovaný klavír odstraněním klaviatury i mechaniky překonává omezení tradičního klavíru. Počet strun byl snížen na sedmdesát pět s přídavkem dvaceti diskantových strun pro mikrointervalové efekty. Tato redukce umožňuje rychlejší pizzicato a nové způsoby využití různých typů paliček. Součástí setu je také pětioktávový spinet typu Silbermann a sada bicích nástrojů.

Premiéra na YouTube

Český skladatel Robert Mimra zveřejnil v pondělí 18. listopadu 2024 na YouTube nahrávky tří skladeb, které ilustrují různé podoby práce s preparovaným klavírem.

Ve Třech preludiích se představilo efektní cembalo v podání Roberta Mimry obohacené o netradiční zvuky. Na základě přirovnání k barokním preludiím non mesuré můžeme kromě jiného zaznamenat ametrické notace a improvizační prvky.

Skladba Pět zpěvů nabízí spojení soudobé hudby s italskými texty ze tří oper Antonia Vivaldiho a barokně stylizovaným textem Jiřího Schmidta. Tématem textů je voda, která v období baroka symbolizovala spojení s mytologií. Pěveckých partů se na nahrávce zhostila sopranistka Lucie Laubová, o hudbu se postaral Robert Mimra.

Poslední ze zmíněných nahrávek je experimentální skladba Sedm obrazů, kde se můžeme zaposlouchat do efektů akustických a elektrických houslí v podání Davida Mimry, cembala, na které zahrál osobně Robert Mimra, a perkusí v interpretaci Cécile Boiffin.

TAGGED:Preparovaný klavírRobert Mimra
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Jean-Philippe Rameau: Platée, Státní opera Praha – Marcel Beekman (Platée) (foto Pavel Hejný) Platée ze Státní opery patří podle Frankfurter Allgemeine Zeitung mezi deset nejlepších oper roku 2024
Next Article Fabio Biondi (zdroj Fabio Biondi) Autentická interpretace není dogma, ale dialog, tvrdí houslista Fabio Biondi
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up