Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Princ Charles upozornil na existenci Tavenerovy dosud neuvedené opery
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seHudbaOperaOsobnostiSoudobá HudbaZe světa

Princ Charles upozornil na existenci Tavenerovy dosud neuvedené opery

O tom, že opera je stále ještě živý žánr těšící se z čilého zájmu jak publika, tak skladatelů se v posledních dnech a týdnech měla možnost přesvědčit britská hudební veřejnost, když kulturní přílohy většiny významných periodik zaplavila zpráva o znovuobjevení pozdní Tavenerovy opery "Krishna". Opera z roku 2005 s podtitulem "mystická pantomima v patnácti scénách" má být ve svojí světové premiéře uvedena na jeviště v roce 2024. Grange Park Opera se sídlem ve West Horsley Place v hrabství Surrey na jihovýchodě Anglie s ohledem na námět opery za tímto účelem oslovila skupinu významných indických filantropů se žádostí o spolufinancování celého, podle dostupných informací, mimořádně náročného projektu.

Olejník Lukáš
Published: 23/04/2020
Share
3 Min Read
SHARE
John Tavener (foto Steve Forest)

Když v roce 2013 Sir John Tavener zemřel, jen málo lidí vědělo o existenci tohoto díla. Umělecký vedoucí Welsh National Opera, Sir David Pountney, kterého o existenci skladby informoval Princ Charles, vzpomíná na první dojmy ze studia rozsáhlé partitury následovně. „Po chvíli čtení mi bylo nad slunce jasné, že mám před sebou velmi zajímavý projekt. Byl jsem ohromen masivním rozměrem Tavenerovy práce. Vzrušující a lákavý dojem z díla umocňoval fakt, že námět je tak blízký nejen ostatní Tavenerově hudbě, ale i jeho životu.“

Tavener poprvé upoutal veřejnost v roce 1968 skladbou s názvem The Whale, vydanou pod křídly labelu Apple Record, domovskou nahrávací společností ikonických The Beatles. Výraznou popularitu mu však vynesla až kompozice uvedená při pohřbu Diany princezny z Walesu, Song for Athene. Z charakteru hudby, jíž lze bez nadsázky popsat jako „trans vyvolávající“, cítíme intenzivně duchovní vyzařování. Duchovní tematika se ve zralé fázi Tavenerova života pro něj stala centrální a nikdy ji už do konce života neopustil. Diskutovaná opera je svým rozměrem a závažností pravděpodobně vyvrcholením této tendence.

Podtitul celé práce „mystická pantomima“ má původ v režijním záměru ztvárnění Krišnovy postavy zaneseném už v samotném libretu. Krišna, včetně všech reálií s ním souvisejících, by měl být prezentován jako magická, nadpřirozená postava. Jeho příběh je vyprávěn jakýmsi evangelistou popisem 14 stěžejních scén z Bhagavadgíty a Bhágavata Purány.

Tavener bývá muzikology zařazován do skupiny skladatelů označované jako „svatí minimalisté“. Od nejvýznamnějších představitelů tohoto směru se však, pokud se nejedná o absolutní hudbu, liší v jednom podstatném směru – výběru námětu díla a textové předlohy. Kde se Pärt, Górecki či Gubajdulina a jiní omezují na ryze křesťanská témata s jejich kodifikovanými texty, tam Tavener rozšiřuje pole své působnosti o duchovní a náboženské tradice Evropě méně vlastní.

Projevuje se tak u něj jakýsi universalismus reprezentovaný díly jako například mší Solemnitas in Conceptione Immaculata Beatae Mariae Virginis z roku 2006, Requiem pro violoncello, sólisty, sbor a orchestr z roku 2008 kombinující texty ze súfijské poezie, katolické mše, Koránu a hinduistické Upanišady a v neposlední řadě také, oběma skladbám předcházející, opera Krishna z roku 2005. Jako prakticky ve všech svých skladbách i zde si Tavener klade za cíl vylíčit „cestu ke stavu jednoty s Bohem.“

Veřejnosti dostupný byl až do této doby fragment opery Love Duet from Krishna, jehož partitura publikovaná pod identickým názvem byla vydána nakladatelstvím Chester Music v roce 2014. Jeho nahrávka však není dostupná. Příznivci Tavenerovy hudby si tak budou muset na požitek z poslechu, byť i části, skladatelovy poslední nepublikované skladby ještě nějaký čas počkat.

TAGGED:David PountneyGrange Park OperaJohn TavenerPrinc CharlesSEZ
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Koncerty Janáčkovy filharmonie Ostrava až do konce června pouze online
Next Article Nadační fond pro taneční kariéru bilancuje situaci oboru
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up