Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Premiéra Spitfire Company F*cking Beautiful Spring
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá sePR ZprávyTanecZ domova

Premiéra Spitfire Company F*cking Beautiful Spring

Divadelní soubor Spitfire Company připravuje premiéru první části dvoudílného tanečně-rituálního cyklu o současných podobách spirituality s názvem F*cking Beautiful Spring. K sólové performance oslovil tentokrát režisér Petr Boháč tanečnici a choreografku Markétu Jandovou. Představení oživuje mariánský příběh a duchovní pohled na narození dítěte dívce velmi mladého věku. Odhaluje pocity a prožitky dívky, která se právě dozvěděla o svém těhotenství. Autentickému emočnímu představení se diváci přiblíží i díky binaurálnímu zvuku a pohyblivým světlům, která na scéně tančí spolu s performerkou. Premiéra se uskuteční 18., 19. a 20. března v pražském divadle Ponec. Druhý premiérový termín je součástí oslav desátého výročí audiovizuálního festivalu Spectaculare.

Brabcová AdélaPR
Published: 27/02/2023
Share
4 Min Read
SHARE
Spitfire Company – F*cking Beautiful Spring (foto Jakub Hrab)

Po čtyřleté pauze s tanečními projekty se Petr Boháč inspiroval pro nové představení nekonečným poslechem oratoria El Niño amerického skladatele Johna Adamse, které vypráví známý příběh zrození Ježíše Krista. „John Adams předkládá v opeře kompozici o dvou částech. První naznačuje život Panny Marie a následné zrození Ježíše Krista, druhá se věnuje jeho životu a smrti. Ve svém uvažování jsem se nechal ovlivnit oběma částmi,“ přibližuje svůj pohled umělecký šéf souboru Petr Boháč a doplňuje: „Přimělo mě to k tomu, že jsem si začal klást otázky: Jak alespoň částečně postihnout zázrak stvoření? Co si myslí dívka, která je podobně stará jako Marie, když se dozví, že v sobě nese život? Odpovědi hledám i díky spolupráci se skvělou tanečnicí Markétou Jandovou v naší novince F*ckingBeautifulSpring.“

Skrze příběh Panny Marie zasazuje Spitfire Company nové představení do momentu dívčina šoku, kdy se snaží přijmout fakt, že její tělo je domovem pro nového člověka. „Snažím se v sobě najít odvahu dívat se na každou ženu jako na možnou Marii, která má v sobě potenciální zárodek budoucí spásy,“ prozrazuje Boháč.

Mužský, režisérský pohled doplňuje vlastní interpretace tanečnice a choreografky Markéty Jandové, která ztvárňuje hlavní hrdinku. „Je to asi překvapující, že se takového tématu ujímá muž. Vnímám, že určité věci pochopitelně vidíme jinak, tedy on jako muž, který těhotenství přihlížel, a já jako žena, která si ho prožila. O to víc mě ale baví naše pohledy porovnávat. O jednotlivých obrazech a situacích hodně diskutujeme a choreograficky je strukturujeme, následně přichází prostor pro mé vyjádření, kreativitu a zkušenost ženy a matky. Ve výsledku je každý z obrazů mou vlastní interpretací, je za ním můj vnitřní monolog, byť vycházím z Petrova režisérského záměru,“ říká Jandová.

Spitfire Company – F*cking Beautiful Spring (foto ze zkoušky Jakub Hrab)
Spitfire Company – F*cking Beautiful Spring (foto ze zkoušky Jakub Hrab)
Spitfire Company – F*cking Beautiful Spring (foto ze zkoušky Jakub Hrab)
Spitfire Company – F*cking Beautiful Spring (foto ze zkoušky Jakub Hrab)

Scénické obrazy výrazně doplňuje zvuk i světla. Představení je realizováno pomocí binaurálního efektu, který slibuje vtáhnout diváka do samotného středu prostorového vnímání zvuků a hudby. Celkový obraz vybarví i dvě zapojená automatizovaná světla Robe ESPRITE, která se spolu s tanečnicí pohybují na jevišti.

„Ve svém uvažování jsem se snažil dojít na samou mez chápání, co znamená hudba a zvuk v tanečním představení. Proto jsem zvolil binaurální zvuk, při jehož poslechu se tvoří magický zážitek. Divák přijde do prázdného prostoru a díky binaurálnímu zvuku a efektům si bude moci velmi konkrétně tento prázdný prostor zabydlet. Je to neuvěřitelný zážitek, kdy se z ničeho vynořují v mysli detailní obrazy z každodenního života. Nic z toho by nebylo možné, kdybych nespolupracoval se skladatelem a zvukovým mágem Martinem Hůlou a light designerem Jiřím Šmirkem,“ doplňuje umělecký šéf Petr Boháč.

Představení vzniklo v koprodukci Tanec Praha z. ú. a PONEC – divadlo pro tanec, Palác Akropolis – Spectaculare.

TAGGED:Divadlo PonecJiří ŠmirkMarkéta Vajdová (Jandová)Martin HůlaPetr BoháčSpitfire Company
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Pretty Yende (zdroj Pretty Yende) Týden s hudbou. Koncerty, opera, TV, stream
Next Article Česká filharmonie logo Orchestrální akademie ČF vypisuje konkurz do skupiny violoncell
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up