Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Před 35 lety zemřel Jiří Voskovec z legendárního dua V+W
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Lifestyle

Před 35 lety zemřel Jiří Voskovec z legendárního dua V+W

ČTK
Published: 30/06/2016
Share
3 Min Read
SHARE

Věhlasný režisér, básník a herec Jiří Voskovec, který zemřel před třiceti pěti lety, 1. července 1981, tvořil spolu s Janem Werichem, svým duchovním dvojčetem, a s Jaroslavem Ježkem páteř Osvobozeného divadla, jež bylo ve třicátých letech minulého století jedním z určujících prvků kulturního života v Československu. Po válce se ale neztratil ani v americkém exilu. Zahrál si v řadě snímků a prosadil se i na slavné Broadwayi. Mezi jeho slavné filmové role patří postava porotce číslo jedenáct ve filmu Dvanáct rozhněvaných mužů z roku 1957.

Charizmatický a noblesní Jiří Voskovec (narozen 19. června 1905 v Sázavě) začínal jako červenající se filmový milovník, aby se posléze stal hercem, komediantem a tragédem, režisérem a básníkem, ale i tvůrcem koláží, literátem a překladatelem.

Jiří Voskovec (foto ze sbírek Jaromíra Farníka)
Jiří Voskovec (foto ze sbírek Jaromíra Farníka)

Spolu s Werichem se netajili vysokými nároky na vlastní práci.

V roce 1927 V+W napsali Vest Pocket Revue – volné pásmo scének, písní a dialogů, jež znamenalo průlom na scéně Osvobozeného divadla. Jejich tvorba, dosud spíše dadaisticky hravá a plná recese, začala od roku 1932 spět k sociálně laděné satiře.

Jan Werich a Jiří Voskovec (foto Česká televize)
Jan Werich a Jiří Voskovec (foto Česká televize)

První ostrá kritika fašismu se objevila ve hře Osel a stín (1933), následovaly Kat a blázen (1934), Balada z hadrů (1935), Rub a líc či Těžká Barbora (1937).

V roce 1931 natočili V+W s režisérem Jindřichem Honzlem první film s názvem Pudr a benzín.

Pozornost vzbudily i Peníze nebo život (1932), Hej rup! (1934) a Svět patří nám (1937). Nacistickou okupaci Československa tak byli Voskovec a Werich nuceni strávit v USA, odkud se po válce vrátili.

Po komunistickém puči v roce 1948 Voskovec odjel do Paříže a pracoval pro UNESCO, o dva roky později zamířil opět do USA. Tam byl ale obviněn z komunistické orientace, internován a úřady ho jedenáct měsíců prověřovaly. Boj za očištění svého jména nakonec vyhrál.

Jiří Voskovec musel Američanům složitě dokazovat, že není žádný špión ani komunista (zdroj lebeauleblog.com)
Jiří Voskovec musel Američanům složitě dokazovat, že není žádný špión ani komunista (zdroj lebeauleblog.com)
TAGGED:Jan WerichJiří Voskovec
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Historie a příběh Carnegie Hall
Next Article Janáčkovo divadlo má novou fasádu. Teď je na řadě vnitřek budovy, hrát se bude muset jinde
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up