Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Před 100 lety se narodil Ástor Piazzolla, legendární skladatel argentinského tanga
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
HudbaOsobnostiSoudobá Hudba

Před 100 lety se narodil Ástor Piazzolla, legendární skladatel argentinského tanga

V jihoamerickém městě Mar del Plata se před 100 lety, 11. března 1921, narodil virtuózní hráč na bandoneon, skladatel a hudební inovátor Ástor Piazzola. Do tradičního argentinského tanga zakomponoval prvky jazzu a klasické hudby a stal se tak průkopníkem nového hudebního stylu „Tango nuevo“.

redakce
Published: 11/03/2021
Share
5 Min Read
SHARE
Ástor Piazzolla (foto Pupeto Mastropasqua, zdroj commons.wikimedia.org)

Ástor Pantaleón Piazzolla se narodil 11. března 1921 v argentinském městě Mar del Plata italským emigrantům. Většinu dětství však strávil mimo svou domovinu v New Yorku. „Můj otec stále poslouchal tango a vzpomínal na Buenos Aires, na svou rodinu a přátele – bylo to pořád jen tango, tango, tango,” vzpomínal později Piazzolla.

Jako chlapce jej tango příliš nepřitahovalo. Piazzolla hrál od malička na klavír, nejraději prý jazz a Bacha. Když mu bylo osm let, darovali mu rodiče bandoneon, ale Ástor na něj zpočátku cvičil hlavně proto, aby udělal otci radost. V roce 1937 se však rodina Piazzollů přestěhovala z New Yorku do Buenos Aires a Ástor se do tanga zamiloval, když uslyšel v rádiu hrát ansámbl Elvino Vardaro. V tu chvíli si uvědomil možnosti, které tento žánr má.

Piazzolla však měl ambice být „seriózním“ skladatelem vážné hudby a byl přesvědčen, že tango v jeho budoucnosti nemělo místo. V roce 1954 dostal stipendium ke studiu v Paříži, kde měl možnost zahrát své kompozice slavné Nadie Boulanger. Ta jeho klasickými skladbami, které považovala za imitace Stravinského a Bartóka, nebyla příliš nadšená. Když jí však Piazzolla po značném naléhání zahrál své tango Triunfal, Boulanger byla nadšena a pronesla osudovou větu: “Tohle je ten opravdový Piazzolla – už ho niky neopouštěj.” Skladatel později vzpomínal: “Myslel jsem si, že hraní tanga po kabaretech mě řadilo mezi hudební spodinu, ale díky Boulanger jsem si uvědomil, že to je můj styl.”

Ástor Piazzolla a Horacio Ferrer (zdroj commons.wikimedia.org)

Když se v roce 1955 vrátil do Argentiny, založil soubor Octeto Buenos Aires, ve kterém účinkovala elektrická kytara. V tradičním světě tanga bylo něco takového nevídané, Piazzolla však chtěl tango zmodernizovat a předefinovat. Říkával, že jeho tango nebylo k tančení, ale k poslouchání. Zakomponoval do něho prvky jazzu a folklorní hudbu, experimentoval s dodekafonií a zužitkoval i svou dlouholetou lásku ke klasické hudbě. A tak se zrodil zcela nový hudební styl – takzvané Tango nuevo.

Publikum v jeho rodné Argentině bylo pobouřeno a na Piazollu se snesla vlna kritiky. „Máme nové prezidenty, nové biskupy, nové hráče fotbalu, všechno se mění… Ale tango? Ne! Tihle lidé chtějí, aby tango zůstalo zastaralé, nudné a navždy stejné,” stěžoval si skladatel.

Piazzolla se negativními reakcemi nenechal zastrašit, skládal a koncertoval a pomalu budoval pro své tango mezinárodní uznání. V Argentině se ale opravdu všechno měnilo – v roce 1973 byl prezident Hector Cámpora po měsíci ve funkci sesazen a moci se ujala pravicová frakce péronistů. Vše, co Piazzolla symbolizoval – moderní rafinovanost, zdánlivá neúcta k tradici – bylo teď politicky nežádoucí. I proto se Piazzolla v roce 1973 po překonání infarktu rozhodl přestěhovat do země svých předků, Itálie. Do Argentiny se pak nevrátil více než deset let.

Ástor Piazzolla – Libertango

Brzy poté se Piazzolla stal skutečně mezinárodním umělcem a hrál turné po celém světě. V roce 1974 napsal jednu ze svých nejznámějších skladeb, Libertango. Společně s jeho dalšími díly jako La muerte del angel, Tristezas de un doble A a Oblivion je Libertango považováno za mistrovské dílo tanga nueva.

Bohužel v době největší slávy začalo Piazzollovi vypovídat zdraví. V roce 1990, když byl v Paříži, prodělal těžkou mozkovou příhodu, která jej zanechala v kómatu. Sám tehdejší president Argentiny, Carlos Menem, nechal skladatele převézt do Buenos Aires. Během posledních dvaceti let se totiž Argentina s inovátorem tanga nejen smířila, ale dokonce ho začala považovat za národního hrdinu.

Ástor Piazzolla – Oblivion

Skladatel se ještě ke konci roku 1990 probral z kómatu, kvůli následkům mrtvice ale nemohl hrát ani komponovat. Ástor Piazzolla zemřel v roce 1992 ve věku 71 let ve své rodné Argentině.

„Věřím,“ řekl jednou skladatel, “že lidé budou mou hudbu poslouchat i v roce 2020 nebo 3000… Protože v roce 1955 zemřelo staré tango a zrodilo se nové – a já byl u toho se svým Octeto Buenos Aires.”

TAGGED:akordeonÁstor PiazzollaSEZtango
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Karlovy Vary hledají ředitele symfonického orchestru
Next Article Košická filharmonie poprvé na CD vydá kompletní triptych „O živote“ Jána Cikkera
5 2 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up