Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Pražský komorní orchestr přinese nové dílo Vladimíra Franze, Pražské divertimento
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
PR Zprávy

Pražský komorní orchestr přinese nové dílo Vladimíra Franze, Pražské divertimento

PR
Published: 27/01/2016
Share
2 Min Read
SHARE

Vladimír Franz, vysokoškolský pedagog, výtvarník, dramatik a skladatel. Scénické hudbě, za kterou získal opakovaně cenu Alfréda Radoka, se věnuje od osmdesátých let. Je vyhledávaným autorem hudby k filmovým a televizním projektům. Intenzivně se věnuje také volné tvorbě. Mezi jeho díla patří komorní i rozsáhlejší skladby, jež zahrnují opery, symfonii, několik scénických oratorií, zpěvohru, kantáty, písně či madrigaly.

Na podzim roku 2012 se stal Vladimír Franz občanským kandidátem na post prezidenta České republiky, když petici na jeho podporu podepsalo více než šedesát tisíc voličů. Mezi devíti kandidáty se umístil na pátém místě.

Pražské divertimento vzniklo na popud Pražského komorního orchestru a Vladimír Franz o svém díle řekl: skladba, neopomínajíc aspekty muzikantské hravosti, je založena na konfrontačně-evolučním principu. Pražské divertimento je čtyřvěté.

První věta exponuje výchozí, dosud nepojmenovaný hudební materiál tvořený převážně idiomy klasicismu.

Věta druhá, menuet, je tancem stínů. Menuet obsahuje tři kontrastní krátká tria, jejichž témata jsou konkretizací idiomů – „písmen“ z předchozí věty. Poté se celý menuet vytrácí ve stínech.

Air – Třetí věta. Je širokodechou plynulou melodií, přednášenou sólovými houslemi. Melodií odpoutanou, neharmonizovanou, posléze pohlcenou velkou gradací neznámé energie. Zkráceným návratem úvodního tématu se věta uzavírá a plynule přechází do věty závěrečné.

Věta čtvrtá – Rondo finále. Utváří s větou první rámec celé skladby na principu otázky a odpovědi. Je založena na kontrastu dvojího pohybu (osminového a čtvrťového). Prudký pohyb „bubínkového“ toccatového tématu (odvozeného z prvního tria menuetu) kontrastuje se sestupným chromatickým motivem v tečkovaném rytmu. Toto téma je připomenutím skutečnosti, že Praha, jakožto místo střetávání kultur, je i městem kultury židovské.

Praha. Město magické i líbezné. Místo protínání siločar nejrůznějších energií. Znějící. A divertimento? Původně bylo určeno k oslavám či hostinám.

Přijměte naše pozvání na jedinečnou událost a přijďte si poslechnout světovou premiéru díla Vladimíra Franze spolu s divertimenty J. Haydna a W. A. Mozarta v termínu 2. 2. 2016 v Rudolfinu

Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Epoque Quartet, Dan Bárta a SOČR ve večeru premiér
Next Article Vůle a snaha vždy nestačí. Čarostřelec v Plzni
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up