Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Pražský komorní balet uvedl BEAT
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
ZprávyZprávy Tanec

Pražský komorní balet uvedl BEAT

ČTKredakce
Published: 17/04/2014
Share
3 Min Read
SHARE

Na Nové scéně Národního divadla měla včera večer světovou premiéru inscenace Pražského komorního baletu s názvem BEAT. Pro tuzemský soubor, který letos slaví padesáté výročí svého založení, ji připravila dvojice choreografů Uri Ivgi a Johan Greben. Sami autoři o ní říkají, že hlavními tématy a inspirací pro jejich práci jsou pocity moderního člověka, hledání kořenů, pocitu sounáležitosti či příslušnosti k nějakému společenství, propojení se Zemí.Nejde tedy o dějový balet, dílo ale také není zcela abstraktní. BEAT je o rituálech, které člověka spojují se Zemí, odkazuje k archetypům, jež jsou svou podstatou nevyjádřitelné, univerzální a nadčasové a v díle jsou ztvárněny symboly odpovídajícími dnešní době a společnosti. Ivgi a Greben prezentují své nápady a myšlenky prostřednictvím vynalézavého pohybového slovníku, který využívá lidské tělo, v kombinaci s poetickými obrazy, jež se člověka dotýkají.

Autorem hudby je britský skladatel, hudebník a zvukový designér Tom Parkinson, s nímž dvojice pracuje už několik let; nikdy nepoužívá už předem hotové hudební dílo. „Celá naše tvorba je organický proces a hudba se vyvíjí postupně, stejně jako struktury našich pohybů a kroků. Motivujeme i tanečníky, aby se posunuli na další úroveň přidáním vlastního osobního rukopisu,“ říká Uri Ivgi. Autorem světelného designu je Pavel Kotlík.

Johan Greben zahájil svou kariéru v Nizozemském národním baletu v roce 1985. Účinkoval v dílech slavných choreografů George Balanchina, Williama Forsytha, Marthy Graham, Hanse van Manena a mnoha dalších. Za svou první choreografii Later (Později) z roku 1989 získal ocenění amsterdamské Nadace pro umění a následně vytvořil řadu děl pro nejrůznější soubory, festivaly a školy v rámci celé Evropy. Od roku 1995 působí jako nezávislý choreograf. Kromě vlastní tvorby se věnuje i pedagogické práci.

Proces hledání je blízký také Urimu Ivgimu z Izraele, s nímž od roku 2003 tvoří umělecké duo. Ivgi se začal naplno věnovat tanci až v roce 1987, kdy dokončil studia dramatických umění a sochařství. V letech 1990 až 1997 tančil ve slavném souboru Kibbutz Contemporary Dance Company v dílech Matse Eka, Jiřího Kyliána, Ramiho Be’era a dalších. V roce 1998 obdržel mezinárodní i izraelská ocenění za tanec i choreografii a přestěhoval se do Nizozemska, kde se začal soustředit na choreografickou tvorbu. Společně s Grebenem vytvořili choreografie pro soubory ve Španělsku, Švédsku, Maďarsku, Nizozemsku, Velké Británii, Rusku.

Foto ART DOT studio

TAGGED:Johan GrebenNová scéna PrahaPražský komorní baletTom ParkinsonUri Ivgi
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Tatranský skladatel a hoteliér
Next Article Jan Klusák oslaví osmdesátiny
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up