Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Pražský filharmonický sbor v Ostravě: emočně chladného Janáčka vystřídal orgastický Stravinskij
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Hudba

Pražský filharmonický sbor v Ostravě: emočně chladného Janáčka vystřídal orgastický Stravinskij

Janáčkův máj po znamenitém klavírním recitálu Lukáše Vondráčka a pěveckém galakoncertu proslulého tenoristy Lawrence Brownleeho ve středu pokračoval vokálně instrumentálním koncertem s podtitulem Klasikové dvacátého století. V podání Pražského filharmonického sboru s dirigentem Lukášem Vasilkem zazněly skladby Leoše Janáčka, Bohuslava Martinů a Igora Stravinského. Sólových partů se ujali Lucie Silkenová, Markéta Cukrová, Martin Slavík a Jiří Brückler.

Bátor Milan
Published: 01/06/2017
Share
5 Min Read
SHARE
Markéta Cukrová, Lucie Silkenová, Lukáš Vasilek, Martin Slavík, Jiří Brückler, Pražský filharmonický sbor – Janáčkův máj 31. 5. 2017 (foto Lukáš Tížek)

Hradčanské písničky pro flétnu, harfu a ženský sbor Leoše Janáčka jsou křehce lyrickým, hudební poezií oplývajícím dílem, jež nostalgicky vzpomíná na staré zašlé časy. První sbor, Zlatá ulička, představil třiatřicet zpěvaček Pražského filharmonického sboru v intonačně precizní formě a zaujal barevně lahodnými soprány i alty. Plačící fontána, která je druhým číslem, zaujala interpretačně bezchybnou sólovou flétnou Daniela Havla i průzračnou harfou Ivany Pokorné. Lucie Silkenová se v Hradčanských písničkách představila ve vynikající pěvecké formě a zaujala svým výrazným lyrickým témbrem, plným jemných barevných nuancí. Belveder, třetí sbor Janáčka, vyzněl jako meditace nad proměnami letohrádku postaveného Ferdinandem I. Podání ženského sboru oplývalo jemnou melancholií a přirozeně vedenými frázemi, kterým však Lukáš Vasilek propůjčil poněkud nezřetelnou dynamickou a zejména agogickou výstavbu. Janáčkova hudba i v reminiscenčním duchu oplývá značnými emocemi, rytmika i zde pracuje s častými zvraty, netradiční metrikou a jako taková interpretace vyzněla příliš monotónně.

Hora tří světel Bohuslava Martinů pro tenor, baryton, varhany a mužský sbor přinesla klenuté vokální melodie, plné tajemné duchovní mystiky a uhrančivě znějících varhan Daniely Valtové-Kosinové. V sólových partech zaujal svým výkonem barytonista Jiří Brückler, jehož hlas byl plný mužné síly, výrazné dikce a artikulační znělosti, zdatně sekundoval tenorista Martin Slavík. Poutavá byla recitace Jaromíra Meduny, jehož dramatický projev trochu zvýraznil statičtější hudební výstavbu. Mužský sbor podal v tomto díle Martinů intonačně zcela přesvědčivý výkon, který ale opět postrádal dramatičtější výraz. Zdálo se, jako by technika trochu přebíjela entuziasmus a nasazení, které má v Ostravě řada posluchačů dosud v uších, protože Horu tří světel zde nedávno zpívalo Pěvecké sdružení moravských učitelů.

Třetí skladbou večera byla Svatba Igora Stravinského. Jedno z nejoriginálnějších děl první poloviny dvacátého století dalo svému autorovi pořádně zabrat. S žádnou kompozicí nezápasil Stravinskij tak dlouho jako s touto kantátou, jejímž obsahem je selská svatba ve starém Rusku. V té se líčí, jak se dívce splétají vlasy, jak ženich žádá její rodiče o povolení k sňatku, dále pak svatební obřad a další peripetie. Stravinskij nakonec vytvořil instrumentaci naprosto jedinečnou: velký smíšený sbor, jenž je nositelem dějové linie, rytmicky doprovází čtyři klavíry a šestnáct bicích nástrojů. Nepíšu chybně rytmicky ani v případě klavírů, protože Stravinskij v této skladbě využil zejména perkusivní možnosti nástroje a rezignoval na jakékoliv významnější melodické linie.

Svatba Igora Stravinského byla nesporným vrcholem večera. Sbor podal výrazově nejsevřenější, široce rozmáchlý dynamický výkon, který provázela intonační jistota, rytmická ukázněnost a opravdový drajv. Skvělou oporou jim byli sólisté v čele s Lucií Silkenovou, která i v této náročné kompozici excelovala. Zodpovědný výkon představila také mezzosopranistka Markéta Cukrová, stejně jako barytonista Jiří Brückler a tenorista Martin Slavík. Perkusivní nástroje s rytmicky neochvějnou jistotou ztvárnil Daniel Mikolášek a klavírní party stejně spolehlivě obstarali Stanislav Bogunia, Lenka Navrátilová, Daniela Valtová-Kosinová a Václav Mácha.

Koncert Pražského filharmonického sboru provázel značně menší zájem veřejnosti než v případě předešlých dvou koncertů. Je to trochu škoda, přihlédneme-li ke skutečnosti, že v Ostravě existuje celá řada sborových těles. Zřejmě mají ostravští sboristé a jejich publikum plné ruce práce, když je nezajímá, jak zpívá jedno z nejlepších českých sborových těles. Pražský filharmonický sbor odvedl interpretačně přesvědčivý výkon, kterému chyběla větší razance a přesvědčivější výstavba frází a tektonicky sevřenějších celků v Janáčkovi a Martinů. Stravinského Svatba se jim vydařila báječně a přihlédneme-li k faktu, že tato skladba v Ostravě zazněla pouze jednou – a to v roce 1935 v legendárním nastudování Jaroslava Vogela – lze dramaturgii a výsledek tohoto festivalového večera hodnotit s velkým uznáním.

Hodnocení autora recenze: 70%

 

Janáčkův máj 2017
Vokálně-instrumentální koncert – Klasikové dvacátého století
Sbormistr: Lukáš Vasilek
Markéta Cukrová (mezzosoprán)
Lucie Silkenová (soprán)
Martin Slavík (tenor)
Jiří Brückler (baryton)
Václav Mácha, Stanislav Bogunia, Lenka Navrátilová (klavír)
Daniela Valtová-Kosinová (klavír a varhany)
Daniel Mikolášek (bicí)
Jaromír Meduna (recitace)
Daniel Havel (flétna)
Ivana Pokorná (harfa)
Pražský filharmonický sbor
31. května 2017 Dům kultury města Ostravy

program:
Leoš Janáček: Hradčanské písničky pro flétnu, harfu a ženský sbor
Bohuslav Martinů: Hora tří světel pro tenor, baryton, recitátora, varhany a mužský sbor
Igor Stravinskij: Svatba pro smíšený sbor, čtyři klavíry a bicí

www.janackuvmaj.cz

TAGGED:Bohuslav MartinůDaniel HavelDaniel MikolášekDaniela Valtová KosinováIgor StravinskijIvana PokornáJanáčkův májJaromír MedunaJiří BrücklerLenka NavrátilováLeoš JanáčekLucie SilkenováLukáš VasilekMarkéta CukrováMartin SlavíkPražský filharmonický sborStanislav BoguniaVáclav Mácha
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Ředitel České filharmonie: Ještě v pondělí jsem byl za Jiřím Bělohlávkem v nemocnici. Nic nenasvědčovalo tomu, že to vezme takový konec
Next Article Mockument o novodobém spasiteli v Divadle Archa
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
2 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up