Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Pražský filharmonický sbor na Pražském jaru
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
PR Zprávy

Pražský filharmonický sbor na Pražském jaru

PR
Published: 19/05/2017
Share
2 Min Read
SHARE

Letos se Pražský filharmonický sbor podílí na programu Mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro spoluúčinkováním v jednom z vrcholných děl Dmitrije Šostakoviče (1906–1875), v Symfonii č. 13 b moll „Babij jar“ pro basové sólo, mužský sbor a orchestr. Koncert se koná 22. 5. od 20.00 hodin ve Smetanově síni Obecního domu pod taktovkou Petra Altrichtera, hraje Česká filharmonie, sólový part zpívá litevský basbarytonista Kostas Smoriginas.

První impuls k napsání Symfonie č. 13 poskytla Šostakovičovi poéma devětadvacetiletého básníka Jevgenije Jevtušenka (1932–2017), jednoho z předních kritiků stalinismu, který mj. protestoval proti nucené emigraci Solženicyna či proti vstupu vojsk varšavské smlouvy do Československa. Jevtušenko v poémě reagoval na masakr kyjevských Židů v roce 1941 v rokli Babij jar u Kyjeva. Šostakoviče Jevtušenkovy verše hluboce oslovily a začátkem roku 1962 básníka požádal o spolupráci na libretu. K původní poémě Babij jar přidal další čtyři části, Humor, V obchodě, Strachy a Kariéra, opět s libretem vycházejícím z Jevtušenkových veršů, přičemž větu Strachy napsal Jevtušenko přímo na skladatelovu objednávku. Vznikla rozsáhlá pětivětá vokální symfonie – geniální, nadčasové dílo. Z původního Jevtušenkova requiem za oběti v Babím jaru se v rukou Šostakoviče stalo svědectví o nejsoučasnější sovětské realitě.

Premiéra symfonie se uskutečnila v říjnu 1962 ve Velkém sále Moskevské konzervatoře pod taktovkou Kirila Kondrašina. Ihned po premiéře se snesla na Šostakoviče i Jevtušenka lavina kritiky a ÚV KSSS v květnu 1963 rozhodlo, že Symfonii č. 13 mohou uvádět jen oblastní filharmonie; dokonce bylo zakázáno poskytovat autorská práva k dílu do zahraničí. V Československu symfonii poprvé uvedl 23. listopadu 1983 Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK pod vedením Jaromíra Nohejla se sólistou Karlem Bermanem. Pražský filharmonický sbor se na provedení Symfonie č. 13 mj. podílel také na Pražském jaru v roce 2006 s orchestrem FOK za řízení Jiřího Kouta.

Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Evelyn Glennie – žena, která cítí akustiku
Next Article Hluchý interpret, hluchý autor. James Judd a Slovenská filharmonie
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up