Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Pražskojarní glosa: Perahia a Academy of St Martin
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Hudba

Pražskojarní glosa: Perahia a Academy of St Martin

Šimáček Pavel
Published: 22/05/2010
Share
3 Min Read
SHARE

Již po páté na Pražském jaru hostovala Academy of St Martin in the Fields. Orchestr byl založen v roce 1958 a téměř od počátků je spojen se jménem dirigenta Sira Nevilla Marrinera, který je nyní doživotním prezidentem souboru. Letos Svatomartinská akademie opět přijela s dirigentem a klavíristou Murray Perahiou – na Pražském jaru spolu koncertovali v roce 2004 a 2007, pokaždé s velkým úspěchem, a proto kdo chtěl dostat lístky na koncert 21.května, musel nakupovat s velkým předstihem.

Naposledy se program skládal výhradně z hudby vídeňských klasiků (Mozart, Beethoven, Haydn), letos angličtí hudebníci přivezli program různorodější. Patnáct hráčů a hráček nejprve provedlo Concerto in Es „Dumbarton Oaks“ Igora Stravinského. Skladbu Stravinskij vytvořil v letech 1937 – 1938 na objednávku manželů Blissových, kteří si ji přáli na oslavu třicátého výročí uzavření manželství. Název skladby pochází od jejich sídla Dumbarton Oaks u Washingtonu. Komorní orchestr náleží k neoklasickému období skladatele, inspiraci čerpá zejména u Bacha. Všichni hráči a hráčky provedli své náročné party na velmi vysoké úrovni a se zápalem. Poslech skladby byl bohužel poznamenán tím, že v sále zapomněli zhasnout, což si někdo uprostřed skladby uvědomil a začal z nepochopitelných důvodů osvětlení pomalu tlumit snad v domnění, že si toho nikdo nevšimne. Všimnul.


Pak již přišel Murray Perahia a zahrál (a zadirigoval) Mozartův Klavírní koncert č. 24 c moll takovým způsobem, jaký je snem každého posluchače. Skvělá technika je u něj samozřejmostí, mne okouzloval jeho kultivovaný tón, chvílemi se zdálo, že se kláves sotva dotýkal. Zajímavé bylo sledovat i jeho komunikaci s orchestrem, z níž bylo patrné, že hráče považuje za rovnocenné partnery – celý koncert se také držel jaksi „vzadu“, nikdy na sebe nestrhl hlavní pozornost. To vše platí i o Bachově Koncertu č. 7 g moll pro cembalo (klavír), jenž zazněl po přestávce.
Večer zakončila Symfonie č. 99 Es dur pocházející ze souboru vrcholných, tzv. londýnských symfonií. Provedení se vyznačovalo skvělým výkonem všech nástrojů, jejich perfektní souhrou, příkladnou prací s dynamikou a precizní výstavbou kontrastních vět (lyrické Adagio, živý Menuet).
Ovace ve stoje byly naprosto zasloužené, doufejme, že se s tímto skvělým anglickým ansámblem zase brzy setkáme.

Academy of St Martin in the Fields
Murray Perahia – klavír, dirigent
Pražské jaro 2010
Dvořákova síň Rudolfina, 21. května 2010

program:
Igor Stravinskij: Cncerto in Es „Dumbarton Oaks“
Wolfgang Amadeus Mozart :1Koncert č. 24 c moll pro klavír a orchestr, KV 491
Johann Sebastian Bach: Koncert č. 7 g moll pro cembalo (klavír), smyčce a basso continuo, BWV 1058
Joseph Haydn: Symfonie č. 99 Es dur, Hob. I:99

www.festival.cz

Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Kateřina Chroboková a dnešní festivalový debut
Next Article Osobnost světového baletu v Bratislavě: James Kudelka
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up