Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Pražské jaro, Tjeknavorian, Schott a Vinnickaja: Plné nasazení a vytříbený kompoziční styl
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seHudbaKlasikaRecenzeSoudobá HudbaZ domova

Pražské jaro, Tjeknavorian, Schott a Vinnickaja: Plné nasazení a vytříbený kompoziční styl

Večerní koncert Víkendu komorní hudby II festivalu Pražského jara se dne 22. května 2022 konal v Rudolfinu, kde společně v triu vystoupili tři špičkoví interpreti současnosti – houslista Emmanuel Tjeknavorian, violoncellista Daniel Müller-Schott a klavíristka Anna Vinnickaja. Jejich umění a plné nasazení se snoubilo s vytříbeným programem, který diváci zajisté ocenili a po konci vystoupení je odměnili ohlušujícím potleskem.

Žemličková Petra
Published: 25/05/2022
Share
4 Min Read
SHARE
Pražské jaro: Víkend komorní hudby II - Tjeknavorian, Schott a Vinnickaja, 22. května 2022 (zdroj Pražské jaro, foto Petra Hajská)
Pražské jaro: Víkend komorní hudby II – Tjeknavorian, Schott a Vinnickaja, 22. května 2022 (zdroj Pražské jaro, foto Petra Hajská)

Koncert otevřelo Debussyho trio, s lehkostí zahraným tématem klavíru, které svou lehkostí zvuku evokovalo jarní déšť. Následně téma převzal houslista, jenž rozvinul plynulou kantilénu a posléze ho vystřídalo violoncello. Všichni hráči hráli energicky a s plným nasazením se ujímali svých sólových míst. Tóny violoncellisty Daniela Müllera-Schotta byly dobře rozezvučené, bohaté na alikvoty a melodie v jeho podání měla jistý nádech elegance a šarmu. Vzhledem ke složitějšímu členění melodií využil vibrato pouze na některých místech, většinou na začátku nebo ke konci hudební fráze. Druhá věta působila hravě a zde se začala projevovat virtuozita hudebníků především ve vzdušných spiccatech, melodických ozdobách a zvučných pizzicatech. Dynamika byla detailně vypracovaná a souhra hráčů byla na vysoké úrovni. Třetí větou se opět linula půvabná violoncellová melodie a ve čtvrté větě vtáhl diváky do děje klavírní part, který byl přednesen poutavě a zároveň lehkou technikou. 

Pražské jaro: Víkend komorní hudby II - Tjeknavorian, Schott a Vinnickaja, 22. května 2022 (zdroj Pražské jaro, foto Petra Hajská)
Pražské jaro: Víkend komorní hudby II – Tjeknavorian, Schott a Vinnickaja, 22. května 2022 (zdroj Pražské jaro, foto Petra Hajská)

Brahmsovo Klavírní trio č. 3 c moll vybudilo publikum v sále svým závažnějším úvodem ve fortissimu a celkovou zvukovou proměnou v sytější a intenzivnější tóny. Ostrý tečkovaný rytmus posléze nahradila tajuplná unisona houslí a violoncella, která rozehrála širokou paletu barev zvuku, jež podpořilo kontinuální vibrato ve smyčcích. Ve druhé větě hudba více agogicky pulsovala, během sólového partu klavír doprovázely smyčce pizzicaty. Na dojemné duo houslí a violoncella třetí věty navázal klavírní part. V této hudbě předvedl violoncellista šťavnaté basové tóny zejména v harmonických pasážích. Poslední věta dovedla celé trio do úspěšného finále, kde hráči hráli v plném nasazení a neustále prokazovali, že si co se týče zvuku i technického provedení jsou rovnocennými partnery.

Petr Iljič Čajkovskij věnoval své Klavírní trio a moll op. 50 skladateli a dirigentovi Nikolaji Rubinsteinovi, který tehdy nečekaně zemřel. S podtitulem „Na památku velkého umělce“ tak vytvořil věčné dílo plné bohatých nástrojových kombinací a nádherné hudby.

Pražské jaro: Víkend komorní hudby II - Tjeknavorian, Schott a Vinnickaja – Emmanuel Tjeknavorian, 22. května 2022 (zdroj Pražské jaro, foto Petra Hajská)
Pražské jaro: Víkend komorní hudby II – Tjeknavorian, Schott a Vinnickaja – Emmanuel Tjeknavorian, 22. května 2022 (zdroj Pražské jaro, foto Petra Hajská)

Toto dílo je ryze romantické, a tak tomu byla přizpůsobena i interpretace. Na začátku se ozvala tklivá violoncellová melodie, na kterou navázaly housle. Opět se zde posouvalo vše do krajností, od střídání témbrů po náhlé změny dynamiky. Plastická dynamika vévodila druhé větě a ke konci se sólo houslí a violoncella jevilo jako pouhá vzpomínka. Klavírní úvod následující věty působil narativně a poté se ozvala sladká melodie houslí, které violoncello přizvukovalo. Tato hudba byla lehčím předstupněm konečné věty, kde se naplno projevila virtuozita všech interpretů a jejich kultura zvuku nepřestávala obecenstvo udivovat. Křišťálové výšky houslí, celkově velmi živé tempo i sladkobolné a napínavé violoncellové melodie vyburcovaly publikum k nepřetržitému potlesku. Tento koncert dokázal, že komorní hudba může být stejně atraktivní jako sólový koncert, jen je nutné ji zahrát s patřičným umem a iniciativou.

Pražské jaro: Víkend komorní hudby II – Tjeknavorian, Schott a Vinnickaja
22. května 2022, 20:00 hodin
Rudolfinum – Dvořákova síň

Program:
Claude Debussy: Klavírní trio G dur
Johannes Brahms: Klavríní trio č. 3 c moll op. 101
Petr Iljič Čajkovskij: Klavírní trio a moll op. 50

Účinkující:
Emmanuel Tjeknavorian – housle
Daniel Müller-Schott – violoncello
Anna Vinnickaja – klavír

Pražské jaro: Víkend komorní hudby II - Tjeknavorian, Schott a Vinnickaja – Anna Vinnickaja, Daniel Müller-Schott, 22. května 2022 (zdroj Pražské jaro, foto Petra Hajská)
Pražské jaro: Víkend komorní hudby II – Tjeknavorian, Schott a Vinnickaja – Anna Vinnickaja, Daniel Müller-Schott, 22. května 2022 (zdroj Pražské jaro, foto Petra Hajská)
TAGGED:Anna VinnickajaDaniel Müller-SchottEmmanuel TjeknavorianPražské jaroSEZ
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Michal Jančík, Kantiléna (zdroj Filharmonie Brno) Filharmonie Brno uvede Kančeliho Anděly smutku
Next Article Pantomima, nový cirkus, pohybové divadlo: premiéry a festivaly
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up