Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Pražské jaro: Les Arts Florissants a Sedmá kniha madrigalů
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
ZprávyZprávy Hudba

Pražské jaro: Les Arts Florissants a Sedmá kniha madrigalů

ČTKredakce
Published: 26/05/2014
Share
3 Min Read
SHARE

Souborné provedení Sedmé knihy madrigalů, kterou v roce 1619 publikoval Claudio Monteverdi, zaznělo včera na festivalu Pražské jaro v zaplněném Rudolfinu v podání souboru Les Arts Florissants. Vedoucí francouzského souboru skotský tenorista a dirigent Paul Agnew se rozhodl změnit pořadí jednotlivých částí, aby do provedení vnesl dynamiku a rozmanitost. Spíše než soubor madrigalů nabídl kolekci duetů, trií a doprovázených recitativů. Obecenstvo koncert odměnilo dlouhotrvajícím potleskem.Stmelujícím prvkem Sedmé knihy madrigalů se staly texty, jejichž společným tématem je láska. Agnew madrigaly označil za „hudební životopis zakladatele barokní hudby Monteverdiho“.

„Sedmá kniha madrigalů se od předchozích liší, nejsou tam skladby pro pět vokalistů, ale obsahuje hodně duetů, odráží se v ní Monteverdiho pobyt v Benátkách,“ uvedl Agnew. Sedmá kniha madrigalů podle něj nemá žádný vysloveně ikonický kousek, ale najdeme tam velkou spoustu madrigalů, které „člověka hluboko zasáhnou“.

Monteverdi zhudebnil například básně Torquata Tassa, Giambattisti Marina, Giovanniho Battisty Guariniho nebo Gabriella Chiabrery.

Soubor dvaceti devíti italsky zpívaných skladeb otevřela sinfonia Tempro La Centra a zakončil balet s dialogem milenců Tirsi e Clori. Soubor obsahuje dva recitativy, patnáct duetů, čtyři tercety a dva kvartety a šest skladeb pro větší vokálně-instrumentální sestavy. Vystoupení neprovázela žádná speciální scénografie. Soubor je rozdělen na šestičlennou vokální část a desítku hráčů na nástroje, jako jsou housle, viola da gamba, basová loutna či cembalo.

„Monteverdiho madrigaly člověka jednoduše uhranou. Jejich interpretace vyžaduje flexibilitu, inteligenci a odevzdanost textu. Jsem opravdu šťastný, že mám kolem sebe tak úžasný tým, kdy se muzikantsky můžeme spolehnout jeden na druhého,“ sdělil Agnew.

Monteverdiho Sedmá kniha madrigalů je považována za zvláštní svazek. Sám Monteverdi ji nazval Concerto, tedy Koncert. Vedle vokální linky hraje důležitou roli také instrumentální složka, která navíc ke continuu, které se objevuje již v Páté a Šesté knize madrigalů, přidává housle a flétny. Sedmá kniha se tak stává jakýmsi prologem k monumentální knize Osmé z roku 1638.

Kompletní provedení všech knih madrigalů Claudia Monteverdiho vyjde na CD v edici Les Arts Florissants. Soubor Les Arts Florissants se od svého založení v roce 1979 věnuje interpretaci barokní hudby.

Foto Pražské jaro – Ivan Malý

TAGGED:Claudio MonteverdiLes Arts FlorissantsPaul AgnewPražské jaro
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Otto Schenk ve Vídni zkouší Bystroušku
Next Article Na Pražském jaru večer zahraje Julia Fischer
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up