Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Pražské jaro: Holstovy Planety zápasily s postmoderním Faustem
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Hudba

Pražské jaro: Holstovy Planety zápasily s postmoderním Faustem

Brněnští se na Pražském jaru představili s pozoruhodným programem, který se ostatním koncertům vymykal i osobou maestra Dennise Russella Daviese. Ten svým pohledem na hudbu dokáže překvapit po celém světě a jeho široký přístup udivuje často i samotné hudebníky. Očekávané a nesmírně melodické Planety Gustava Holsta doplnila Faustovská kantáta Alfreda Schnittkeho z počátku osmdesátých let, která se dočkala nečekaně pozitivního přijetí publika.

Průša Jan
Published: 25/05/2017
Share
5 Min Read
SHARE
Dennis Russell Davies, Filharmonie Brno – Pražské jaro 24. 5. 2017 (foto © Petra Hajská)

Maestro Dennis Russell Davies je zajímavá postava. Absolvent prestižní newyorské Juilliard School dokáže posluchače přivést k hudbě pozdního baroka, nesmírným dálkám Brucknerova díla i k současné minimalistické tvorbě. Počátkem letošního roku tak se svým Bruckner Orchester Linz premiéroval Jedenáctou symfonii svého přítele Philipa Glasse a orchestr tak triumfálně uvedl do Stern Auditoria Carnegie Hall v New Yorku. Mimochodem, posluchači mají možnost si poslechnout rakouskou premiéru symfonie v červnu v lineckém Bruckner Hausu. Jeho práce s jednotlivými hudebními plochami a rozmanitým zvukem mne překvapila i ve Foru Karlín. Akustika byla na pražské poměry pro obě skladby poměrně dobrá a umožňovala reprodukovaný prvek (zpěv na mikrofon při kantátě). Hudbu doprovodily i některé světelné efekty. A ač jsem proti světelným hrám v klasické hudbě (pokud na to autor sám nezadá požadavek), protože tady jde především o hudbu, tak v tomto případě byl tento prvek decentní a paradoxně se do prostoru Fora i k interpretované hudbě hodil.

Filharmonie Brno ve Faust-Kantate „Seid nüchtern und wachet“ Alfreda Schnittkeho nesmírně překvapila. Hudbu nečekaně kompozičně pojatou a interpretačně poměrně složitou hudebníci dobře pochopili a ve všech deseti oddílech kantáty soustředěně rozvíjeli příběh Faustova konce s patřičným interpretačním pojetím hudby té doby. Schnittke v celé skladbě balancuje s prvky postmoderního zvuku, ovšem hudba sama stojí na barokní formě, kdy sóla (alt, kontratenor, tenor, bas, společně se smíšeným sborem) vypráví jednotlivé postavy a osudy. A potom jsou tam místa pro tvorbu té doby typická.

První prolog připomínal mrazivý pochod, vrcholící varováním sboru o děsivém konci doktora Fausta. Hlasová jednota a zdatnost Českého filharmonického sboru Brno (sbormistr Petr Fiala) bez jakýchkoli pochybností dotvářely překotně se měnící dynamiku kantáty. Sólové party zaujaly ustáleným a hlasově jistým výrazem, Richard Samek naléhavě a vážně, ale ne nuceně nebo přehnaně, přistoupil k vyprávění příběhu a stejně tak i Jan Mikušek nebo Roman Janál. Kateřina Jalovcová zpívala svoje pasáže na mikrofon, tak jak autor skladby požaduje. Vzniká tak mrazivé a nečekané spojení, hrající si s Faustovým tragickým osudem. Triumfující alt je tak až jakousi fraškou, ale skvělou fraškou. Je to přesně ta hudba, kterou jsem od večera očekával. Orchestr byl stejně skvěle ledabylý a důrazný, Jalovcová ale jako by dávala moc velký důraz na soustředěnost a v tak skvělém partu si nedokázala pohrát s některými emocemi. Tango, i přes nesmírně vážný text o Faustově konci, vybízí k expresivitě, a to nejen hlasové.

The Planets Gustava Holsta jsou zvláštní hudební pokladnicí. Jejich melodická a efektní povaha, přímé a jednoduché linie dávají možnost oslovovat široké publikum a na posluchače citově působit. Holst popisuje jednotlivé planety sluneční soustavy tak, aby hudba co nejvíce odpovídala jejich astrologické charakteristice. Jednotlivé, na sobě hudebně nezávislé části tak vynikají některými rozdílnými prvky. I když je to hudba moderní povahy, jež vznikla v době první světové války, posluchač v ní nalezne nemálo romantických melodických citových momentů.

Mars předvedli filharmonici důrazně, drsně, s jistými dechy i razantním tempem. Hudba byla dobrodružnou podívanou se strhujícím závěrem. Připomínalo mi to všechny dobrodružné hollywoodské filmy, vznikající od šedesátých let. Impresionistická paleta Venuše s rozvážnými gesty hráčů přešla ve virtuózní Merkur. Výpravný Jupiter (zvěstovatel radosti) v decentním tempu gradoval záplavou citů a plným zvukem smyčců, přetvářejícím se v nadějnou fanfáru. Saturn, zvěstovatel stáří, byl opravdu dramatický a plný patosu. V Uranu se znovu ohlásily jednotné dechy, jako by naznačovaly, že přichází něco neurčitého a nerealistického. Mystický Neptun se rozvolňoval jemností orchestrální hry a především reprodukovaným a zesíleným sborem, který byl do sálu pouštěn přes aparaturu. Tento moment vytvářel mrazivou a nečekaně mystickou atmosféru.

Hlavním magnetem koncertu byly jistě Holstovy Planety, ovšem pro mne (a podle reakcí myslím, že nečekaně i pro velkou část přítomného publika) bylo nesmírným zážitkem poznání Faustovské kantáty Alfreda Schnittkeho. Ta hudba byla obsáhlá a náruživá, nepřímo neurčitá a zvláštní, interpretačně přirozeně plynula a nebylo místa, kde by posluchače nudila svojí moderní povahou. Byl to skvělý počin všech sólistů, Českého filharmonického sboru i brněnské Filharmonie a Dennise Russella Daviese!

Hodnocení autora recenze: 90%

Pražské jaro 2017
Filharmonie Brno & Dennis Russell Davies
Dirigent: Dennis Russell Davies
Sbormistr: Petr Fiala
Světelný design: Adam Uzelac
Kateřina Jalovcová (alt)
Jan Mikušek (kontratenor)
Richard Samek (tenor)
Roman Janál (baryton)
Filharmonie Brno
Český filharmonický sbor Brno
24. května 2017 Forum Karlín Praha

program:
Alfred Schnittke: Faustovská kantáta „Buďte rozvážní a bděte…“
Gustav Holst: Planety

www.festival.cz

TAGGED:Alfred SchnittkeČeský filharmonický sbor BrnoDennis Russell DaviesFilharmonie BrnoGustav HolstJan MikušekKateřina JalovcováPražské jaroRichard SamekRoman JanálThe Planets
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Kterak si lžeme do kapsy aneb Česká pohádka o restaurování historických varhan
Next Article Vyjednávání o stávce v Olomouci: vedení radnice u odborářů Moravské filharmonie neuspělo
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up