Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Prague Philharmonia: Soudobé hudbě kluby sluší
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
HudbaRecenzeSoudobá Hudba

Prague Philharmonia: Soudobé hudbě kluby sluší

Prague Philharmonia oslavila 18. června 2024 dvacet let cyklu S ve Švandově divadle. Cyklus S s podtitulem „Současný pražský hudební koktejl“ se věnuje hudbě žijících autorů, které si moderátorka pořadu Hana Dohnálková zve na pódium, přesněji na pohovku ve stylu talk show Jana Krause, a vede s nimi zábavné rozhovory (nejen) o skladbách, které toho večera zazní.

Barančicová Svatava
Published: 20/06/2024
Share
7 Min Read
SHARE
Prague Philharmonia: Dvacet let cyklu S — Současný pražský hudební koktejl, 18. června 2024, Studio Švandova divadla na Smíchově – Petr Wajsar, Miloš Orson Štědroň, Martin Hybler a Jan Kučera (foto Milan Mošna)
Prague Philharmonia: Dvacet let cyklu S — Současný pražský hudební koktejl, 18. června 2024, Studio Švandova divadla na Smíchově – Petr Wajsar, Miloš Orson Štědroň, Martin Hybler a Jan Kučera (foto Milan Mošna)

Po dvaceti letech se cyklus S orchestru Prague Philharmonia vrátil na místo, kde původně startoval – do studia Švandova divadla. Příjemná a útulná klubová scéna pro menší publikum, vytvořená v podzemí z rozsáhlých cihlových sklepení, je moderně zařízená a akusticky velmi příznivá. Nebýt vzduchotechniky, která se občas zapnula na hranici slyšitelnosti, a slabého dunění tramvají kdesi nahoře, nepoznala bych rozdíl proti běžným menším koncertním sálům.

Na programu byly skladby Jana Klusáka, Miloše ORSONA Štědroně, Martina Hyblera, Petra Wajsara a Jana Kučery, některé dokonce ve světové premiéře. Až na Jana Klusáka, který se omluvil kvůli viróze, se ostatní autoři večera aktivně zúčastnili. A to až tak aktivně, že se sami přidali mezi interprety – Petr Wajsar zpěvem a hrou na kytaru, Jan Kučera u klavíru (v závěrečném Tangu).

Prague Philharmonia: Dvacet let cyklu S — Současný pražský hudební koktejl, 18. června 2024, Studio Švandova divadla na Smíchově – Veronika Vítová a Petr Wajsar (foto Milan Mošna)
Prague Philharmonia: Dvacet let cyklu S — Současný pražský hudební koktejl, 18. června 2024, Studio Švandova divadla na Smíchově – Veronika Vítová a Petr Wajsar (foto Milan Mošna)

Jako první zazněl Smyčcový kvartet č. 1 Jana Klusáka z let 1955/1956, s přepracovanou 4. větou z roku 1978. Ujalo se jej Kvarteto Prague Philharmonia ve složení Barbora Kolářová, Jan Adam, Michal Sedláček a Lukáš Pospíšil. Energická skladba jednadvacetiletého Klusáka ve stylu rozšířené tonality nese i moderně pojaté prvky folklóru (v té době obligátní), trochu v janáčkovském stylu. Čtvrtá věta po hravé třetí větě přináší výrazný rytmus a mohutný závěr. Kvarteto dostálo mladistvé energičnosti díla, možná by některá místa snesla ještě přesnější intonaci – i přes svou přehlednost není 1. kvartet snadný na interpretaci.

Prague Philharmonia: Dvacet let cyklu S — Současný pražský hudební koktejl, 18. června 2024, Studio Švandova divadla na Smíchově – Barbora Kolářová, Jan Adam, Jakub Amcha, Lukáš Pospíšil a Michal Sedláček (foto Milan Mošna)
Prague Philharmonia: Dvacet let cyklu S — Současný pražský hudební koktejl, 18. června 2024, Studio Švandova divadla na Smíchově – Barbora Kolářová, Jan Adam, Jakub Amcha, Lukáš Pospíšil a Michal Sedláček (foto Milan Mošna)

Následovala světová premiéra Štědroňovy Trompareil pro trubku a smyčcové kvinteto (2024). Sólo hrál trumpetista Walter Hofbauer, ke smyčcovému kvartetu se přidal Jakub Amcha na kontrabas. Skladba začíná nostalgickým sólem trubky připomínajícím romantiku italských ság o Cosa nostra, kvinteto do toho vhání pohyb, dynamiku a taneční rytmy. Výkon trumpetisty byl bezchybný a čistý, souhra celého souboru příkladná.

Prague Philharmonia: Dvacet let cyklu S — Současný pražský hudební koktejl, 18. června 2024, Studio Švandova divadla na Smíchově – Walter Hofbauer (foto Milan Mošna)
Prague Philharmonia: Dvacet let cyklu S — Současný pražský hudební koktejl, 18. června 2024, Studio Švandova divadla na Smíchově – Walter Hofbauer (foto Milan Mošna)

Když se člověk zaposlouchal do lehkých, poslechově příjemných kantilén trubky, a také následujících skladeb, napsaných v krátkém časovém horizontu několika měsíců před premiérou, či tvořených dokonce ad hoc přímo na místě na principu aleatoriky, vyniknul ten ohromný rozdíl v přístupu k umělecké tvorbě kdysi a dnes. Klusák psal kvartet – prestižní a závaznou formu – dva roky, a jelikož nebyl spokojen, ještě po dvaceti letech mu stálo za to vrátit se k poslední větě a znovu na ní pracovat. Naopak Martin Hybler ve své skladbě To uteklo to věnované výročí cyklu S odevzdal smyčcovému kvartetu čtyři grafické listy s torzem not a záhadnými kresbami v očekávání, co z toho hráči vytvoří. Nahodilost sice může vytvořit estetično, ale většinou je to spíše chaos a lépe zněly partie, kde se hráči měli čeho přidržet. Například jazzující 3. věta nebo rychlé figurace ve 4. větě ve stylu etudy nebo passacaglie. Petr Wajsar se v Karetní hře pro dva vokály (2024) zase spolehnul na improvizační schopnosti zpěvačky Veroniky Vítové z vokálního sextetu SKETY a z jazzových klubů a zdařile ji doplnil vlastním druhým hlasem. Zpívali (a také mňoukali, scatovali, šeptali, vykřikovali) podle karet s instrukcemi, které u stolku obraceli – takže dílo, které vzniklo, tímto provedením také zaniklo, je neopakovatelné. Nicméně bylo brilantní.

Prague Philharmonia: Dvacet let cyklu S — Současný pražský hudební koktejl, 18. června 2024, Studio Švandova divadla na Smíchově – Jan Kučera, Petr Wajsar, Hana Dohnálková a Martin Hybler (foto Milan Mošna)
Prague Philharmonia: Dvacet let cyklu S — Současný pražský hudební koktejl, 18. června 2024, Studio Švandova divadla na Smíchově – Jan Kučera, Petr Wajsar, Hana Dohnálková a Martin Hybler (foto Milan Mošna)

Hodně pobavil Martin Hybler svým nekonvenčním sportovním duetem pro housle a fagot Míša ráda tenis (2019). Oba hráči (Barbora Kolářová a Matěj Rothbauer) si pinkali tóny či krátké motivky na střídačku a občas vítězně zahlásili skóre nebo out. Na závěr zaznělo Tango pro smyčcový kvintet, trubku, klavír a kytaru z hudby k divadelnímu představení Nedotknutelní od Jana Kučery, skladatele, aranžéra a dirigenta se zálibou v crossover koncertech. Svůj vztah k popu a filmové hudbě nezapřel ani zde – chytlavá melodie v tanečním rytmu zakončila tento žánrově pestrý večer.

Hodnocení: 60%

Prague Philharmonia: Dvacet let cyklu S — Současný pražský hudební koktejl, 18. června 2024, Studio Švandova divadla na Smíchově – Barbora Kolářová a Matěj Rothbauer (foto Milan Mošna)
Prague Philharmonia: Dvacet let cyklu S — Současný pražský hudební koktejl, 18. června 2024, Studio Švandova divadla na Smíchově – Barbora Kolářová a Matěj Rothbauer (foto Milan Mošna)

Prague Philharmonia: Dvacet let cyklu S — Současný pražský hudební koktejl
18. června 2024, 19:00 hodin
Studio Švandova divadla na Smíchově

Program
Miloš ORSON Štědroň: Trompareil pro trubku a smyčcové kvinteto (2024, světová premiéra)
Jan Klusák: Smyčcový kvartet č. 1 (1955/1956, 1978)
Petr Wajsar: Karetní hra pro dva vokály
Martin Hybler: To uteklo to pro smyčcové kvinteto (2024, věnováno k 20. narozeninám cyklu S)
Martin Hybler: Míša ráda tenis, nedohraný gem Michaely Maupicové, scénovaná skladba pro housle a fagot, op. 43 (2019)
Jan Kučera: Tango Esperanza pro smyčcový kvintet, trubku, klavír a kytaru

Účinkující
Barbora Kolářová – housle, koncertní mistryně Prague Philharmonia
Jan Adam – housle
Michal Sedláček – viola
Lukáš Pospíšil – violoncello, koncertní mistr Prague Philharmonia
Jakub Amcha – kontrabas
Walter Hofbauer – trubka
Matěj Rothbauer – fagot
Petr Wajsar – vokály, kytara
Veronika Vítová – vokály
Jan Kučera – klavír

Hana Dohnálková – moderátorka

TAGGED:Barbora KolářováJakub AmchaJan AdamJan KlusákJan KučeraLukáš PospíšilMartin HyblerMatěj RothbauerMichal SedláčekMiloš Orson ŠtědroňPetr WajsarPrague PhilharmoniaSEZVeronika VítováWalter Hofbauer
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Závěrečné představení Tanečního centra Praha (foto archiv TCP) Závěrečná představení konzervatoře Taneční centrum Praha dnes a zítra
Next Article Marek Kozák (zdroj Marek Kozák) Moravská filharmonie představila své polské turné
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up