Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Pozdrav slunci a božskému v tobě. Soňa Červená, jóga a Orchestr Berg
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Hudba

Pozdrav slunci a božskému v tobě. Soňa Červená, jóga a Orchestr Berg

Farag Kristýna
Published: 05/09/2017
Share
7 Min Read
SHARE

Hudební občasník jedné flétnistky
(4. září 2017, Domovina – velký sál Praha)

Orchestr BERG pod vedením Petera Vrábela a Evy Kesslové zřejmě netřeba představovat. Za šestnáct sezon a asi stovku světových premiér si vydobyl pozici orchestru, bez kterého si těžko dokážeme představit českou a současnou hudební scénu. To se opět potvrdilo na včerejším koncertě/představení, kde jsme měli možnost vyslechnout dvě české premiéry a jednu světovou.

Súrja Namaskár – Orchestr BERG – Domovina, velký sál Praha 4. 9. 2017 (zdroj Orchestr BERG / foto Karel Šuster)

Per Nørgård a jeho „nekonečné řady“ jsme mohli okusit hned z kraje večera. Voyage into the Golden Screen bylo jako snažit se sledovat dva filmy najednou. Jak sám autor popisuje a mohli jsme se dočíst, pracuje se dvěma harmonickými spektry (alikvotními řadami), kde jedno z nich má základ na tónu G a druhé o čtvrttón výše. Myslím, že bylo dost těžké soustředit se jen na jednu linku, vzhledem k blízkosti obou, což bylo dáno mikrointervaly, a pokud jsem správně vnímala, nebyly nijak výrazně od sebe odlišeny rytmicky. Takže má lenost a současně sklon vnímat muziku stylem „nechám to na sebe působit“ měly za následek to, že jsem se nechala prostě unášet proudem. Druhá část této skladby pracovala s podobným principem. Zde však tvůrce uložil instrumentalistům úlohu hrát stejnou melodii, každému ale v jiném tempu. Vzájemně se proplétaly a vytvářely někdy na okamžik harmonii, která se blížila té klasičtější, ale z tohoto dojmu vás vytrhl tu a tam opět nějaký mikrointerval… Asi proto na mě tato část skladby působila světleji a ne tak ponuře jako část první. Je to zajímavé, ono to tak asi od přírody je, že je nám harmonie v jakékoli sféře života příjemnější a vlastně o ni stále usilujeme. Promiňte, dnes jsem poslouchala Bohému a jsem teď takto ovlivněna a nastavena zřejmě jako posluchač-laik, i když se obvykle u současné hudby přepnu na jiný způsob vnímání:-)

Sinuous Voices Ondřeje Adámka vychází, jak už název trochu napovídá, z lidského hlasu a řeči (nemůžu se ubránit myšlence na Janáčka). Recitace, šeptání, proklamace, mluva a zpěv a hranice, kde se potkávají, to vše bylo inspirací k napsání kusu, v němž se prolínají hlasy modlících se žen, možná i skandujícího davu, „třesoucího se hlasu stařeny, brebentící ukolébavku“. Postupně se na tento hlas, který představuje basová flétna, nabalují další nástroje. Jsou zde využity různé techniky hry včetně slapů, tone-slapů, také frulat, jet whistle (flétna), glissand (zde výrazná řeč pozounu). Skladba se postupně promění v jakýsi divoký rytmický tanec. Je zde zjevná inspirace různými kulturami napříč světem, která dokládá, jak moc je dnešní svět propojený, jen ne spojený… Pokus o vytvoření světového míru pomocí hudby asi nebude primárním cílem třeba pana Adámka, nicméně můžeme říci, že výtvory takového druhu rozšiřují obzory, poznání a snad eliminují nepochopení a nedůvěru a automatické odsouzení neznámého a neprostudovaného.

Vrcholem a hlavním lákadlem večera se stala Joga Tomáše Reindla, „svérázný scénický melodram pro Guru, orchestr a jóginy“. Guru Soňa Červená uhrančivá přednesla o charakteru a účincích jógy a dále vedla cvičence pod podiem, kteří provedli sled ásan Súrja Namaskár, tedy pozdrav slunci.

Soňa Červená s Evou Kesslovou a Tomášem Reindlem v zákulisí při zkoušce (zdroj Orchestr BERG / foto Karel Šuster)

Texty byly převzaty z nejstarších českých překladů knih o józe a také z textů Františka Drtikola. Nechyběla ani pozice mrtvoly a zmínka o pránájámě. Zvláště efektní byl, mimo hudby inspirované tou indickou, včetně hry na tabla, jakoby nekonečný dech všech zúčastněných. Kromě dechařů, kteří to mají v popisu práce, cvičili všichni na podiu a přizpůsobovali dechu třeba i tah smyčce. Nechyběla ani elektronika, již zmíněná indická tabla a alikvotní zpěv. Když zazníval, byl to jediný moment, kdy mi běhal mráz po zádech a snad by se nenašel nikdo, kdo mi by oponoval v názoru, že je to jedna z nejfantastičtějších a možná vůbec nejpříjemnějších forem zvuku.

Súrja Namaskár – Soňa Červená, Peter Vrábel, Orchestr BERG – Domovina, velký sál Praha 4. 9. 2017 (zdroj Orchestr BERG / foto Karel Šuster)

Moudrost je jen jedna a zná Zdroj. Nemohu se ubránit pocitu, jako by tento zvuk tvořil vše, co existuje, a poháněl energií. Jsme zvuk, vibrace, vše ji má. Považujeme se za tak kulturní a vyspělou společnost, ale pokud si přečtete třeba Životopis jógina od Paramahansy Jógánandy, musíte se smát našemu pocitu nadřazenosti a pokrokovosti. Jsme odstřiženi od těla (na vině je jistě také několikasetleté přesvědčení, že tělo a tělesné potřeby či vášně jsou něco nečistého a máme z toho spoustu problémů), dechu (většina z nás ho při běžném provozu nevnímá, také například spousta dechařů a zpěváků neumí použít tělo a následně dech a časem se též dostavují dysbalance a bolesti) a obecně od přírody.

I když jsme dokázali spoustu úžasných věcí, nic není úžasnějšího než strom, květina a přírodní pochody na naší Zemi. Musíme se od ní znovu a znovu s pokorou učit a pochopit, že nové není vždy lepší. A že rovnováhu je třeba neustále pěstovat. Na jednu stranu je dobré šířit povědomí o praktikách a cvičeních, které nám to umožňují. Na druhou stranu nesmíme zapomínat, že jóga je komplexním a mnohem obsáhlejším systémem a způsobem života, který je asi těžko praktikovatelný v moderní společnosti v celé své šíři. Všichni vnímáme trend a popularizaci cvičení spousty druhů jógy a včerejší koncert je toho dokladem. Jako experiment byla druhá půle večera velmi zajímavá z mnoha hledisek a zejména volba představitelky Gurua s nezaměnitelným hlasem a aurou výtečná, ale myslím si, že to hluboké a povznášející se děje především v tichu, v prostoru jen nás samotných. Namasté!

Súrja Namaskár – Soňa Červená, Peter Vrábel, Orchestr BERG – Domovina, velký sál Praha 4. 9. 2017 (zdroj Orchestr BERG / foto Karel Šuster)

 

www.berg.cz

TAGGED:jógaOndřej AdámekOrchestr BergPer NørgårdPeter VrábelSoňa ČervenáTomáš Reindl
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Richard Samek (foto Markéta Navrátilová) Piotr Beczała nepřijede, při zahájení Dvořákovy Prahy ho nahradí Richard Samek
Next Article O novém titulkovacím zařízení ve Vídeňské státní opeře. Dominique Meyer pro Operu Plus
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up