Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Portrét: Jiří Novák, primárius Smetanova kvarteta
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
HudbaOsobnostiPortréty

Portrét: Jiří Novák, primárius Smetanova kvarteta

Před více než 90 lety se narodil houslista Jiří Novák (5. září 1924 – 10. září 2010), který působil na pozici prvního houslisty Smetanova kvarteta neuvěřitelných 42 let (1947–1989). Věnoval se i sólové a pedagogické činnosti. Jeho houslovými vzory byli mimo jiné Henryk Szeryng a David Oistrach. Legenda Smetanova kvarteta žije dodnes…

Valden Milan
Published: 04/09/2019
Share
9 Min Read
SHARE
Jiří Novák (archiv Dagmar Virtová Nováková)

Jiří Novák se narodil v Horním Jelení u Vysokého Mýta. Jeho otec Antonín Novák byl úředníkem a matka Tekla, za svobodna Vlková, se věnovala domácnosti. S dalšími příbuznými vlastnili hokynářství, v němž později přišli o svůj podíl. Jiří byl jedináček. Otec hrál jako samouk na housle a přivydělával si na vesnických zábavách; měl i několik žáků. Prvním Jiřího učitelem byl profesor Böhm, ředitel školy ve Vysokém Mýtě, klavírista a varhaník. Jiří poprvé veřejně vystoupil na koncertě Sokola v Horním Jelení 29. června 1929, kdy mu nebylo ještě ani pět let. Rodina se pak z existenčních důvodů přestěhovala do Prahy. Dalším pedagogem Jiřího Nováka byl primárius Českého kvarteta Karel Hoffmann, ale ten záhy těžce onemocněl a nemohl dále učit. V první třídě pak Novák chodil k profesoru Emilu Leichnerovi, zakladateli Českého noneta. O talentu desetiletého houslisty se dozvěděla Alice Masaryková a pozvala malého Jiřího na zámek do Lán, kde v pracovně za přítomnosti prezidenta T. G. Masaryka zahrál pár koncertních etud a díky tomu získal stipendium.

V roce 1938 se stal žákem profesora Jindřicha Felda, u nějž studoval základní houslovou literaturu. V této době si již přivydělával jako koncertní mistr v orchestru na představení v divadle v Karlíně, kde se uváděla vesnická komedie Zlý jelen. Orchestr dirigoval Václav Neumann (1920–1995), který hrál ve Smetanově kvartetu na housle a violu v letech 1943–1946. Díky němu si také Novák v roce 1943 zahrál na jednorázovém koncertě s budoucím Smetanovým kvartetem, a to vedle Neumanna s Antonínem Kohoutem (1919–2013) a Lubomírem Kosteckým (1922–2003). Kostecký byl druhým houslistou Smetanova kvarteta v letech 1943–1989 a Kohout v tomtéž dlouhém období violoncellistou. V prvním desetiletí doplňoval kvarteto ještě houslista a violista Jaroslav Rybenský (1923–1997), a to v letech 1943–1955. Od roku 1956 až do roku 1989 hrál v kvartetu na violu Milan Škampa (1928–2018).

Po uzavření vysokých škol měl být Novák nasazen do Německa, ale do Prahy přijela německá opera z Duisburgu a působila v dnešní Státní opeře. Jiří Novák zde nastoupil díky úspěšnému konkurzu a tím pádem nemusel narukovat do Reichu. Po skončení německé opery hrál v roce 1945 v Německé filharmonii. Po válce nastoupil na Akademii múzických umění v Praze k profesorovi Jaroslavu Pekelskému, sekundistovi Ondříčkova kvarteta v letech 1948–1952. V letech 1945–1947 hrál Novák v Talichově komorním orchestru jako koncertní mistr; u pultu s ním hrál i Josef Vlach. Václav Talich si všiml výrazného Novákova talentu a vychovával si ho k sólové dráze. Avšak politická situace v roce 1948 ukončila činnost Václava Talicha v Praze a tím i celého orchestru. Tou dobou ve Smetanově kvartetu řešili problém, kdo bude hrát prim. Antonín Kohout Jiřího Nováka oslovil, zda by nechtěl hrát v kvartetu. A tak Jiří Novák nastoupil 2. ledna 1947 do Smetanova kvarteta, v němž zůstal až do roku 1989. Současně byl ještě studentem AMU ve třídě Jaroslava Pekelského, u něhož absolvoval houslovým koncertem Arama Chačaturjana, který provedl s Českou filharmonií v roce 1952.

Smetanovo Kvarteto (archiv Dagmar Virtová Nováková)

Houslovými vzory Jiřího Nováka byli mimo jiné Henryk Szeryng a David Oistrach, inspiraci ale čerpal i od Francescattiho, Menuhina, Heifetze, Rabina, Perlmana, Quartetta Italiana a mnoha dalších. Pražského jara se Smetanovo kvarteto poprvé zúčastnilo v roce 1949, kdy zde uvedlo oba Smetanovy smyčcové kvartety a Schubertův kvartet Smrt a dívka. Právě od této doby se také datuje jejich hra zpaměti, která byla a stále je velmi neobvyklá a dodnes často diskutovaná. Následovala první nahrávka v rámci soutěže v Moskvě i první zájezd do zahraničí, a to do Polska. V roce 1951 se kvarteto stalo komorním souborem České filharmonie, čímž se trochu zlepšila jeho finanční situace. Po určitých problémech byli hráči kvarteta zproštěni i povinnosti hrát v orchestru a mohli se plně věnovat přípravě v kvartetu. V roce 1952 se počet jejich koncertů zvýšil na 72 a kromě Maďarska se objevili i ve vídeňském Musikvereinu , kde pro velký úspěch hráli velmi často a mnoho let. V této době se na Pražském jaru poznali s dirigentem Franzem Konwitschným, který již přemýšlel o pozvání Smetanovců do Lipska. V následujících letech se značně rozšiřuje jejich repertoár a zvyšuje se počet zahraničních koncertů až na stovku ročně. Začíná se měnit poměr tuzemských koncertů vůči zahraničním.

Začátkem února 1957 zahájili v New Yorku americké turné, které končilo 31. března posledním koncertem v Elkins Park v Pensylvánii. Nabídli převážně český program, včetně kvarteta tehdy soudobého skladatele Vítězslava Nováka. Na jednatřiceti koncertech představili Američanům především českou hudbu. Díky jejich velkolepému úspěchu se světoví manažeři začali zajímat o další naše muzikanty a umělce. Po Americe se Smetanovci zastavili na Islandě, pak je čekalo květnové turné po Německu. Na konci srpna se vypravili do Austrálie, na Nový Zéland, posléze do Indonésie a Indie. V roce 1958 se uskutečnil první zájezd Smetanova kvarteta do Číny a Japonska, opět s velkým úspěchem. Následující rok přijeli do Japonska také s Českou filharmonií. Smetanovce pozvala agentura Japan Arts Corporation a jejich spolupráce pak trvala až do konce činnosti kvarteta. V roce 1959 kvarteto pozvala opět Amerika a Kanada a v roce 1961 se uskutečnilo velké turné po Evropě. A tak dále…

V roce 1964 se Jiří Novák oženil s lékařkou Dagmar Dvořákovou. Jejich jediná dcera Dagmar hraje také na housle. V roce 1969 se členové Smetanova kvarteta stali pedagogy na Akademii múzických umění v Praze. Jejich pedagogická činnost měla silný vliv na další vývoj kvartetní generace, která v nich měla počáteční vzor. Dodnes jsou jejich žáci osobnostmi předních smyčcových souborů.

Úspěchy Smetanova kvarteta pokračovaly i v dalších letech – koncerty, zájezdy, nahrávky… Soubor se stal doslova legendou. Poslední velké turné Smetanovců po Japonsku se uskutečnilo na podzim 1988. Závěrečný koncert se konal v Brně 27. června 1989 v Besedním domě a tím Smetanovo kvarteto definitivně ukončilo svoji činnost. Jiřímu Novákovi se ale po hraní stýskalo. Dva roky se setkával se svými přáteli, cellistou Viktorem Moučkou, členem Vlachova kvarteta, a Jaroslavem Motlíkem, violistou České filharmonie. Nezůstalo jen u domácího muzicírování. Vystoupili v Anežském klášteře, kde hráli Mozartovo trio Es dur a Lukášovo trio. S Evou Glancovou uvedli klavírní kvartet Mozarta na Slovanech. Na AMU v sále Martinů zasvětili celý večer Bohuslavu Martinů, Motlík s Novákem provedli duo a na něj navázali triem stejného autora.

V roce 1996 se Novák ještě jednou posadil jako primárius do kvarteta, a to ve svých 72 letech, v obsazení na druhých houslích se svou dcerou Dagmar, cellistkou Štěpánkou Kutmanovou a violistou Oldřichem Vlčkem (všichni tři členové Virtuosi di Praga). Nastudovali Mozarta a uvedli se na českokrumlovském hudebním festivalu v Maškarním sále. Tento koncert je zachycen též v dokumentu Jaromila Jireše o Smetanově kvartetu.

 

Činnost Smetanova kvarteta podrobně mapují webové stránky, na nichž je vedle historie a životopisů také fotogalerie, přehled všech koncertů v Čechách a přehled nahrávek. Z tohoto webu byly čerpány také informace pro tento článek o Jiřím Novákovi.

TAGGED:Antonín KohoutJaroslav RybenskýJiří NovákMilan ŠkampaSmetanovo kvartetoVáclav NeumannVáclav Talich
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Opera Národního divadla zahájí novou sezonu Ščedrinovou Lolitou
Next Article Festival Lípa Musica vyprodal již třetinu lístků
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up