
Porota neví, koho poslala do semifinále – zná jen nástroj a číslo přihlášeného. Taková jsou pravidla Concertino Praga již dlouhých 55 let – anonymita nahrávek a to, že soutěžící nepředstupují před „živou“ porotu přináší soutěži originalitu.
„Dával jsem vyšší body než ostatní porotci, ale samotné výkony se mi moc líbily. Každý den jsem seděl se sluchátky na uších a přemýšlel nad tím, jak krásně hrají, jak jsou talentovaní a kolik úsilí při tom museli vynaložit,“ zhodnotil letošní výkony sólistů klarinetista Karel Dohnal.
Druhým rokem je spolupořadatelem soutěže Akademie klasické hudby a s její účastí přišly i některé změny. Nejpodstatnější je změna formátu finále, které není obhajobou výsledků podle nahrávek. Čtyři nejlepší se totiž utkají o vítězství živě v sobotu 18. září v Rudolfinu v rámci festivalu Dvořákova Praha a koncert zároveň bude v přímém přenosu vysílat stanice Český rozhlas Vltava. Od loňského roku jsou novinkou i stipendia pro laureáty od Nadace Karel Komárek Family Foundation.
Druhou novinkou je souběh sólové a komorní kategorie. Devítičlenná mezinárodní porota druhého kola bude posuzovat obě kategorie a vybere po čtyřech finalistech pro zářijová finále. Závěrečné klání v komorní kategorii se uskuteční 17. září v Anežském klášteře.
Pro pořadatele je milým překvapením počet přihlášených komorních souborů, neboť cvičit on-line komorní hru opravdu nelze, a přesto se našlo 28 statečných ze šesti zemí. Porota bude opět pracovat on-line a na konci dubna potěší čtyři sólové hráče a čtyři soubory. Poražení to mohou zkusit za rok či dva (u komorní hry), vejdou-li se do věkového limitu. Velkou radostí pro pořadatele je právě skutečnost, že se hráči ze sólové kategorie vracejí jako členové komorních souborů, kde je věková hranice vyšší.