Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Popelka: V jednoduchosti je krása
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
RecenzeTanec

Popelka: V jednoduchosti je krása

Balet Jihočeského divadla uvedl premiéru baletu Popelka Sergeje Prokofjeva. Tato klasika určená především dětskému publiku patří mezi jedny z nejznámějších a nejhranějších baletních titulů. Díky neexistenci „kanonické verze“, se kterou by balet bylo nutné konfrontovat, je ztvárnění Popelky často na konkrétních choreografech.

László (Korychová) Kateřina
Published: 13/02/2023
Share
8 Min Read
SHARE
S. prokofjev / P. Zuska: Popelka – Jihočeské divadlo (foto Serghei Gherciu)

Český balet má také své prvenství, první verze uváděná za hranicemi Sovětského svazu byla v pražském Národním divadle v choreografii Saši Machova. Známá je verze Rudolfa Nurejeva, řada zahraničních divadel uvádí inscenaci Christophera Wheeldona a na naši první scéně se v březnu objeví v obnovené premiéře Popelka Jeana-Christopha Maillota. Do Jihočeského divadla se tento titul vrací na repertoár po dvaceti letech, a to v čele s choreografem a režisérem Petrem Zuskou a hudebním nastudováním Davida Švece. V minulosti Zuska pro Jihočeské divadlo režijně a choreograficky ztvárnil inscenace Klíče odnikud (2018) a Rádio Svobodná Bystrouška (2020).

S. prokofjev / P. Zuska: Popelka – Jihočeské divadlo (foto Serghei Gherciu)

Petr Zuska vytvořil minimalistický, srozumitelný, ale zároveň dějově i vizuálně bohatý celek, který má potenciál oslovit nejširší věkovou skupinu diváků. Nejsilnější motivy – smrt a láska – diváky provází celým příběhem, který je díky tomu silně dynamický a emocionální. Celý děj baletu začíná ve chvíli, kdy Popelce umírá matka a její duch vzlétá k nebi jako bílá holubice. Již v této chvíli si divák začíná k hlavním postavám (Popelce a jejímu otci) budovat silný vztah. O to větší ránou je příchod zlé macechy v doprovodu dvou dcer, které radikálně mění atmosféru v domě. Celá situace vrcholí tragicky smrtí otce Popelky, který se stejně jako jeho první žena proměňuje v bílého holoubka.

S. prokofjev / P. Zuska: Popelka – Jihočeské divadlo (foto Serghei Gherciu)

Tento velmi temný úvod vyvažují scény naděje, ve kterých se Popelce v představách zjevuje její matka, která se v duetu s postavou Popelky vrací na scénu. Definitivně se tato beznaděj obrátí, když na scénu přichází dva holoubci, kteří se stávají ochránci Popelky a přebírají veškerou iniciativu (přípravy na ples, samotný ples a rozuzlení). V tu samou chvíli se do struktury baletu začínají proplétat komické výstupy dvou nevlastních sester a macechy. Vynikají především díky velmi precizní práci s gesty, funkčním kostýmům a vědomou hrou s hloubkou scény. Na pomyslném vrcholu stojí ale výstupy holoubků, kteří se stávají hybateli veškerého děje. Stávají se společníky Popelky, v dalším výstupu společníky prince, účastní se taneční hodiny nevlastních sester Popelky a nakonec šťastný pár oddávají.

S. prokofjev / P. Zuska: Popelka – Jihočeské divadlo (foto Serghei Gherciu)
S. prokofjev / P. Zuska: Popelka – Jihočeské divadlo (foto Serghei Gherciu)
S. prokofjev / P. Zuska: Popelka – Jihočeské divadlo (foto Serghei Gherciu)
S. prokofjev / P. Zuska: Popelka – Jihočeské divadlo (foto Serghei Gherciu)

Díky minimalistické scéně Jakuba Kopeckého je Popelka velmi „vzdušná“ a dává prostor hudbě a tanečním výstupům. Dominantou scény jsou kulaté závěsné objekty, které rozdělují prostor. Prostřední z nich se podle potřeby proměňuje na zrcadlo, obraz Popelčiny matky, nebo vchod na královský bál. Mimo to scénu doplňuje postel, dvě židle a pojízdný královský trůn, přičemž u každého z nich tvůrci maximálně využili jejich potenciálu. K dotváření atmosféry či dokreslování děje stačila projekce. Významotvorné chvíle byly v projekcích obsažené pouze v případě ztvárnění bílých holubic, případně v momentě komické filmové sekvence doprovázející hledání Popelky. V kombinaci s kostýmy Pavla Knolleho tvoří harmonický vizuální celek, který podporuje vykreslení jednotlivých postav.

Využít dané možnosti na maximum
Vrcholem představení se stal ples, který stejně jako v baletu Romeo a Julie Sergeje Prokofjeva naplno využívá potenciálu hudby. I přesto, že toto nastudování neobsahovalo bohaté sborové scény, dokázali tvůrci vytvořit atmosféru slavnostního bálu (byť komornějšího). S vědomím tohoto faktu bylo celé dění na plese zaměřené na detaily výstupů jednotlivých účastníků, které díky tomu vynikly. Nejvíce pozornosti dostalo pochopitelně komické trio – macecha a její dvě dcery. Ať už je řeč o jejich zvýrazněném „humpoláckém“ příchodu a zvolání macechy „Už jsme tady!“ nebo o samotný průběh plesu, který připomínal hon na prince.

S. prokofjev / P. Zuska: Popelka – Jihočeské divadlo (foto Serghei Gherciu)

První jednání končí půlnocí, kdy se zastavil čas a Popelka zmizí. Nenechává na plese střevíček, ale závoj, který těsně před půlnocí princ odhalil. Druhé jednání bylo již velmi svižné. Princ se v doprovodu holoubků vydává na cestu kolem světa s cílem najít Popelku. Díky projekci znázorňující ubíhající krajinu se tato část mění na jakýsi komický „road trip“, na který navázalo velké finále. Princ našel Popelku podle jejích šatů a díky šťastnému konci našli klid a mír i Popelčini rodiče (holoubci). Poslední scéna (na kterou se přes divácký potlesk málem nedostalo) patřila právě jim – duetu Prince a Popelky a jejím rodičům.

Velkou zásluhu na této velmi podařené inscenaci má samozřejmě baletní soubor Jihočeského divadla. Choreograf pro balet zvolil tanec na špičkách, v charakteristickém propojení neoklasiky a principů moderních technik, s důrazem na čistotu a estetiku. Nenašli bychom však žádnou samoúčelnou dekoraci. Postavy jsou živými charaktery a v popředí stojí příběh.

S. prokofjev / P. Zuska: Popelka – Jihočeské divadlo (foto Serghei Gherciu)

V první premiérový večer vystoupila v roli Popelky Sophie Debou, která se v jejím podání stala ztělesněním křehkosti. V roli matky vystoupila Tereza Szentpéteryová, roli otce ztvárnil Zdeněk Mládek. Společně tvořili harmonické duo. Princ Sebastiana Mazzia dokázal během představení zdařile měnit několik výrazových poloh – ze znuděného a opuštěného prince, přes zamilovaného, po dobře herecky zvládnuté výstupy s velkým komickým potenciálem (hledání Popelky). V komické rovině byla ovšem nezastínitelná dvojice holoubků – František Vlček a Paolo Terranova, v těsném závěsu s dvojicí sester – Shino Fujii a Mai Iwamoto. Nejkomplexněji byla vystižena postava macechy, která se snaží za každou cenu dostat to nejlepší pro své dvě vlastní dcery. Tento motiv kombinovaný s komikou vycházející z nemotornosti provedení tohoto záměru excelentně ztvárnila Aurora Kubelíková.

S. prokofjev / P. Zuska: Popelka – Jihočeské divadlo (foto Serghei Gherciu)
S. prokofjev / P. Zuska: Popelka – Jihočeské divadlo (foto Serghei Gherciu)
S. prokofjev / P. Zuska: Popelka – Jihočeské divadlo (foto Serghei Gherciu)
S. prokofjev / P. Zuska: Popelka – Jihočeské divadlo (foto Serghei Gherciu)
S. prokofjev / P. Zuska: Popelka – Jihočeské divadlo (foto Serghei Gherciu)
S. prokofjev / P. Zuska: Popelka – Jihočeské divadlo (foto Serghei Gherciu)
S. prokofjev / P. Zuska: Popelka – Jihočeské divadlo (foto Serghei Gherciu)

Popelka
Choreografie a režie: Petr Zuska
Úprava libreta: Petr Zuska
Hudba: Sergej Prokofjev
Hudební nastudování a dirigent: David Švec
Asistenti choreografa: Béla Kéri Nagy, Zdeněk Mládek
Scéna: Jakub Kopecký
Kostýmy: Pavel Knolle
Světelný design: Daniel Tesař
Psáno z premiéry 4. února 2023 v DK Metropol

TAGGED:Aurora KubelíkováBalet Jihočeského divadlaDavid ŠvecFrantišek VlčekJakub KopeckýJihočeské divadlo České BudějoviceMai IwamotoPaolo TerranovaPavel KnollePetr ZuskaSebastiano MazziaShino FujiiSophie DebouTereza SzentpéteryováZdeněk Mládek
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Patricia Kopatchinskaja (zdroj Patricia Kopatchinskaja) Týden s hudbou. Koncerty, divadla, streamy
Next Article Fjodor Šaljapin (zdroj Teatro alla Scala) 150. výročí proslulého operního pěvce Fjodora Šaljapina, filantropa a polyamora
5 7 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up