Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Ponchielliho Gioconda má premiéru v Brně
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
PR Zprávy

Ponchielliho Gioconda má premiéru v Brně

PR
Published: 01/02/2017
Share
5 Min Read
SHARE

Smrt v Benátkách, italská grand opera na jevišti Janáčkova divadla.

Ocitáme se ve snu o Benátkách. V Benátkách v době přezrálé pozdní renesance, v době úpadku a dekadence, v době, kdy v Praze vládl císař Rudolf a Evropu sytila těžká vůně renesančních ornamentů. Končí zima, nadchází doba karnevalu a na ulicích se prolíná minulost s budoucností, realita se snem, nebeské s pozemským, pozemské s pekelným, mytologické s historickým a historické s archetypálním. La Gioconda je pouliční zpěvačka, jejíž jméno znamená „veselá“. Pod touto rozesmátou maskou ale skrývá hluboký smutek z obětí, které přináší na oltář své tragické lásky. A stejně tak i dalších pět postav, jejichž osudy se v této opeře setkávají, skrývá své pravé tváře za maskami.
(Tomáš Pilař)

Nejslavnější z deseti oper Amilcare Ponchielliho (1834-1886) La Gioconda bude na jevišti českého divadla v Brně uvedena vůbec poprvé. Jako režisér a scénograf se po divácky velmi úspěšných inscenacích Polské krve a Carmen vrací Tomáš Pilař, který operu zasadil do karnevalových Benátek přelomu šestnáctého a sedmnáctého století. „V první řadě akcentuji motiv jakýchsi psychologických masek. Každá z postav vystupuje sama za sebe a zároveň vystupuje za někoho, za koho prostě v dané společnosti vystupovat musí. Právě charakter karnevalu s maskami fyzickými se prolíná s motivem těchto masek metaforických,“ říká Tomáš Pilař o svém režijním konceptu, ve kterém využívá např. odkazů na tzv. caravaggiovské svícení či gestiku renesančních tanců.

Typická benátská architektura se stala výraznou inspirací stylizované a proměnlivé scény Tomáše Pilaře i bohatých kostýmů, které jsou dílem Sylvy Zimuly Hanákové.

La Gioconda patří k hudebně velmi náročným dílům – je jednou z mála oper, které obsahují hlavní role pro všech šest hlasových oborů (La Gioconda – soprán, Laura Adorno – mezzosoprán, La Cieca – alt, Enzo Grimaldo – tenor, Barnaba – baryton, Alvise Badoero – bas). Brněnská inscenace nabídne mimořádně atraktivní pěvecké obsazení. V titulní roli Giocondy alternují Iveta Jiříková a vynikající maďarská sopranistka Csilla Boross, držitelka Green Room Award 2014, Ceny DIVA 2009 a Ceny Thálie 2009. Dalším vzácným hostem inscenace je jihokorejský tenorista Sung Kyu Park, který spolupracuje s předními operními domy, jako jsou neapolské San Carlo, Teatro Verdi v Terstu, Soul Art Centrum, Puccini Opera Festival Torre del Lago a další. Hudební nastudování je dílem dirigenta Jaroslava Kyzlinka.

Amilcare Ponchielli pojal La Giocondu, která měla premiéru v La Scale v roce 1876, ve stylu francouzské grand opèra. Využil prostředí Benátek pro širokou škálu hudebních stylů. V opeře zazní barkarola, furlana, slavnostní i církevní sbory nebo velká baletní scéna. V kontrastu k velkým výpravným scénám staví Ponchielli hudebně intimní momenty modlitby i temných vášní. Jeho důraz na roli orchestru, soustředění se na dramatickou akci, práce s hudebními tématy ve spojení s jednotlivými postavami a jejich vyhraněný vokální styl – to vše již předpovídá hudební řeč nadcházejícího verismu. Z řady hudebních čísel Ponchielliho La Giocondy se staly skutečné hity, ať je to Enzova árie Cielo e mar, modlitba Laury či árie Giocondy Suicidio, to všechno jsou hudební momenty reprezentující to nejlepší z tradice italské opery.

Autorem libreta je jeden z nejslavnějších libretistů své doby, rodák z Padovy Arrigo Boito (Verdi: Simon Boccanegra, Otello, Falstaff), který jako námět použil hru Victora Huga Angelo, tyran z Padovy. Příběh velkých emocí o nevyslyšené lásce zpěvačky a o manželské žárlivosti okořeněný politickými intrikami se pro operu přímo nabízel. Boito děj přemístil z Padovy do atraktivnějších Benátek v době, kdy sláva republiky upadala a za pozlátkem karnevalů a gondol se skrývala síť inkvizičních udavačů a nemilosrdná vláda Rady deseti. Opera se po úspěšné premiéře v Miláně dočkala od skladatele několika revizí, poslední pro uvedení v Janově roku 1879, kdy získala podobu, v jaké ji známe dnes a v jaké ji uvede Janáčkova opera NdB.

Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Největším nepřítelem je déšť. Veronská aréna asi dostane střechu
Next Article Jaký bude nový koncertní sál v Brně? O zakázku usilují dvě firmy
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up