Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Počátek románu a Rákoš Rákoczy: Vtipné a půvabné představení
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
OperaRecenze

Počátek románu a Rákoš Rákoczy: Vtipné a půvabné představení

Festival Janáček 2018 si dal ve své dramaturgii závazek, že bude prezentovat všechna díla svého patrona. Příležitostí pro studenty konzervatoře se logicky stalo rané Janáčkovo dílo.  Opera o jednom dějství Počátek románu a balet Rákoš Rákoczy. Jejich spojení do jednoho večera se logicky nabízelo samo.

Hofmannová Karla
Published: 26/11/2018
Share
3 Min Read
SHARE
Leoš Janáček: Počátek románu, Konzervatoř Brno 2018 (foto M. Olbrzymek)

Obě díla patří do období, kdy byl Janáček zaujat folklórem a snažil se, jak bylo v módě, uvést folklór na jeviště. Ovšem žádná vážná díla. Operu nazval vaudeville, tedy kus zábavný, s jednoduchým dějem a s lidovými zpěvy. Balet lze charakterizovat jako obdobu české besedy v moravském hávu. Ale příběhy obou dívek se podařilo propojit a zdůvodnit tím návaznost obou polovin večera.

Režisérka Kristiana Belcredi projevila nápaditost a smysl pro humor a spolu se scénografkou Sylvií Markovou vytvořily vtipné a půvabné představení. Prázdnou scénu ukotvuje promítání lesa a v druhé polovině domů na horizont a výtvarnice zvolila jako charakteristiku naivního lidového výrazu jednoduché rekvizity z lepenky, připomínající dětské stavebnice. Letadlo, auto, kolo, povoz byly krabice s velkými koly, povoz táhli lidé. Režisérka pracovala rovněž s jednoduchými výrazovými hereckými prostředky, které studenti lehce zvládli a okořenila to situační komikou, půvabnou a s nadhledem, což učinilo naivní a plytký děj stravitelným. Celkovou atmosféru ale korunuje choreografie. Ladislava Košíková měla, jako ostatně vždy, neotřelé a svěží nápady, které jsou jednoduché a tedy studenty splnitelné a přitom působivé.

V první části, v opeře, kterou napsal podle povídky Gabriely Preissové Jaromír Tichý, vystupuje dívka Poluška, která sice má vesnického ženicha Tonka, ale zamiluje se do mladého barona Adolfa, pilota. Ten přiletí na schůzku v lese ( za kuropění!), ale jsou přistiženi a vyfotografováni sousedem Mudrochem, který vše zčerstva vyzvoní rodičům dívky. Ta po peripetiích pochopí, kde je její místo, zejména když starý baron jí dá najevo, že není pro jeho syna dost dobrá a pak vidí, jak synáček na tenise laškuje s příbuznou Irmou. Vše je jak má být, až na to, že Poluščina sestra Katuška dostane oznámení o smrti svého snoubence. Jsou to totiž léta 1.světové války, což demonstrují promítané dobové zprávy z novin.

Výkony studentů je třeba brát s rezervou a to jak orchestru, tak pěvců. Orchestr je na tom s laděním a udržením souhry lépe než účinkující na jevišti a pod vedením Tomáše Krejčího, který prokazuje energické a pevné vedení, jsou hráči vesměs kompaktní a až na drobné excesy i intonačně sehraní a nepřehlušují výkony na jevišti. Výkony sólistů jsou už diskutabilnější. Je nutné mít stále na paměti, že se jedná o studenty střední školy, kteří tam přišli s různými zkušenostmi i zlozvyky a kteří své hlasy teprve ladí, někdy i hledají, a jejichž hlasové vybavení i vedení je různorodé. Bohužel text v programu nenapověděl nic o tom, ve kterém je kdo z účinkujících ročníku, a už vůbec taktně mlčí o jménech hlasových pedagogů, což je škoda. V tomto případě se nabízí srovnání s profesionálním přístupem programových podkladů na představeních JAMU.

TAGGED:Jaromír TichýKonzervatoř BrnoKristiana BelcrediLadislava KošíkováSylvie MarkováTomáš Krejčí
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Týden s hudbou
Next Article Příliš nebezpečné: Letištní kontrola zabavila na Letišti F. Chopina struny známého violoncellisty
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up