Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Po všech stránkách vydařený večer. Pražský filharmonický sbor v Rudolfinu
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Archivní

Po všech stránkách vydařený večer. Pražský filharmonický sbor v Rudolfinu

Pražský filharmonický sbor si pro svůj první samostatný koncert této sezony vybral tvorbu dvou českých velikánů, Leoše Janáčka a - v duchu festivalu Dny Bohuslava Martinů 2016, jehož byl koncert součástí - Bohuslava Martinů. Právě Martinů, konkrétně jeho čtyři sborové kantáty, figuruje také na nově vydaném albu sboru, které bylo při této příležitosti oficiálně představeno a pokřtěno.

Ehlová Hana
Published: 16/12/2016
Share
5 Min Read
SHARE
Pražský filharmonický sbor, Miroslav Sekera – Dny Bohuslava Martinů 2016 – Praha 15. 12. 2016 (foto © Petra Hajská)

Večer přitom otevíral a také uzavíral Janáček. Jeho Říkadla pro sóla, komorní sbor a komorní instrumentální ansámbl byla pro posluchače jednoduše potěšením. Komorní kantáta, složená z osmnácti drobných částí a zhudebňující říkadla z Čech, Moravy a Podkarpatské Rusi, měla již od prvních taktů instrumentálního úvodu úžasný vnitřní náboj. Mnohdy krkolomné melodie napodobující lidskou řeč stejně jako často prudké změny temp zvládal Pražský filharmonický sbor s velkou lehkostí a nadhledem, což bylo vzhledem k tomu, jak rychle na sebe mnohdy jednotlivé části navazovaly, obdivuhodné. Sbormistr Lukáš Vasilek své zpěváky vedl výraznými, přesnými gesty, která jim – stejně jako hráčům komorního souboru – nedala příležitost k jedinému zaváhání. To vše navíc bez partitury, jíž se chopil až v druhé půli večera. V krátkých sólových výstupech se představili tenoristé Bronisław Palowski (Není lepší jako z jara) a Petr Klíma (Moje žena malučičká), z instrumentálního doprovodu, který skvěle dokresloval charakter jednotlivých říkadel, je třeba zmínit klarinet Jana Paříka a flétnu Daniela Havla.

V podobném duchu se odvíjela také známá Legenda z dýmu bramborové nati H 360 Bohuslava Martinů. Příběh Matky Boží, vydávající se mezi prostý lid, je prodchnut úžasně zpěvnou, prostou lidovou melodikou, jíž zvláštní kouzlo dodává neobvyklá instrumentace (flétna, klarinet, lesní roh, akordeon, klavír). I zde zněly jednotlivé hlasy sboru krásně vyrovnaně a hladce a skvěle tak doplňovaly trojici sólistů Pavlu Vykopalovou (soprán), Ludmilu Kromkovou (alt) a Petra Svobodu (baryton). Z instrumentalistů zazářili především Jan Vobořil (lesní roh) a Miroslav Sekera (klavír), který podával svůj standardně precizní výkon ve všech třech kompozicích večera.

Pražský filharmonický sbor, Miroslav Sekera, Pavla Vykopalová, Ludmila Kromková, Lukáš Vasilek, Petr Svoboda – Dny Bohuslava Martinů 2016 – Praha 15. 12. 2016 (foto © Petra Hajská)

Po přestávce přišlo na řadu Martinů temné Izaiášovo proroctví H 383 z roku 1959. Poslední velká kompozice umírajícího skladatele, zhudebňující anglický text Bible, byla od počátku velmi dobře vystavěna. Lukáši Vasilkovi se podařilo beze zbytku zachytit zvláštní atmosféru tohoto sugestivního díla, v němž již zmíněného Petra Svobodu vystřídal barytonista Jiří Brückler. Těžko zde někoho z účinkujících vyzdvihnout, protože právě dojem ucelenosti a vyrovnanosti kompozice jako celku ve mně po strhujícím závěru rezonoval nejvíce.

Závěr večera patřil opět Janáčkovi. Jeho Otčenáš pro tenor sólo, smíšený sbor, harfu a varhany přinesl velmi dobrý výkon sólisty Národního divadla Jaroslava Březiny, jehož pevně posazený tenor si velmi umně poradil s místy nelehkým sólovým partem. Jednotlivé hlasy sboru zde potom byly krásně odstíněny, a to i v místech s nejjemnější dynamikou (Buď vůle tvá).

Jaroslav Březina, Lukáš Vasilek, Pražský filharmonický sbor – Dny Bohuslava Martinů 2016 – Praha 15. 12. 2016 (foto © Petra Hajská)

Po všech stránkách vydařený večer, jemuž lze pomyslně vytknout snad jen mírně prořídlé řady v některých částech publika, které však s o to větším nadšením Pražskému filharmonickému sboru tleskalo. Zcela zaslouženě.

 

Hodnocení autorky recenze: 85%

Dny Bohuslava Martinů 2016
Abonentní koncert sborového cyklu Pražského filharmonického sboru

Dirigent: Lukáš Vasilek
Pavla Vykopalová (soprán)
Ludmila Kromková (alt)
Jaroslav Březina (tenor)
Jiří Brückler (baryton)
Petr Svoboda (baryton)
Daniel Havel (flétna)
Jan Pařík (klarinet)
Jan Vobořil (lesní roh)
Miroslav Sekera (klavír)
Drahoslav Gric (varhany)
Jiří Pinkas (viola)
Josef Hřebík (akordeon)
Daniel Mikolášek (bicí)
Ivana Pokorná (harfa)
Marek Zvolánek (trubka)
Radek Dostál (fagot)
Jakub Waldmann (kontrabas)
Kristýna Farag (flétna)
Kateřina Váchová Soukalová (klarinet)
Lukáš Svoboda (fagot)
Lukáš Svoboda (kontrafagot)
Pražský filharmonický sbor
15. prosince 2016 Dvořákova síň Rudolfina Praha

program:
– Leoš Janáček: Říkadla, JW V/17 pro sóla, komorní sbor a komorní instrumentální ansámbl
– Bohuslav Martinů: Legenda z dýmu bramborové nati, H 360 pro sóla, smíšený sbor a komorní instrumentální ansámbl
= přestávka =
– Bohuslav Martinů:
Izaiášovo proroctví, H 383 pro sóla, mužský sbor a komorní instrumentální ansámbl
– Leoš Janáček:
Otče náš, JW IV/29 pro tenor sólo, smíšený sbor, harfu a varhany

www.filharmonickysbor.cz
www.martinu.cz

TAGGED:Dny Bohuslava MartinůJaroslav BřezinaJiří BrücklerLudmila KromkováLukáš VasilekPavla VykopalováPetr SvobodaPražský filharmonický sbor
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Manuel López-Gómez: S Českou filharmonií vystupuji poprvé
Next Article PKF – Prague Philharmonia hostovala v Ománu – v této sezoně se tam ještě čtyřikrát vrátí
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up