Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Pluto: Druhá premiéra Laterny magiky v této sezoně se blíží
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
NovinkyPR ZprávyTanecZ domova

Pluto: Druhá premiéra Laterny magiky v této sezoně se blíží

V Laterně magice vrcholí přípravy nové inscenace Pluto, která přinese na jeviště Nové scény komediální žánr a pantomimu. V režii novozélandského režiséra Thomase Moncktona se představí Vanda Hybnerová, Anna Polívková, Radim Vizváry a Trygve Wakenshaw. A co je vlastně Pluto? Motion capture filmové studio, které založí čtyři nadšenci, kteří mají velké nadšení, ale o filmu nevědí vůbec nic. A tak se studio stane místem, kde je možné téměř vše a kde jedinou jistotou je chaos. Premiéra, která bude také poslední inscenací uvedenou na Nové scéně ND tak, jak ji známe dnes před blížící se velkou rekonstrukcí, se odehraje již 6. a 7. března.

PRredakceSedláková Martina
Published: 27/02/2025
Share
6 Min Read
SHARE
Laterna magika – zkoušky inscenace Pluto (foto Petr Lebeda)
Laterna magika – zkoušky inscenace Pluto (foto Petr Lebeda)

Průvodci návštěvníků filmového studia Pluto budou flegmatický technik Max, režisérka zvaná Boss, která vidí rozmazaně nejen budoucnost, snaživý herec Gorge a jeho líný kolega Pietr v podání čtveřice interpretů, jejichž umění se pohybuje na široké škále od pantomimy po klaunérie, včetně stávajícího uměleckého šéfa Laterny magiky Radima Vizváryho. Společně se pokusí vytvořit velké filmové dílo. Nebo alespoň něco, co se nerozpadne dřív, než postaví green screen. Hlavním výrazovým prostředkem této komedie je pantomima.

„Pantomima, klasická umělecká forma, se v průběhu let vytratila do stínů, které vrhají jasná světla divadelních, filmových a televizních hvězd. Stejně jako bývalá planeta Pluto, i pantomima byla kdysi nedílnou součástí kolektivního vědomí, jednou z mainstreamových forem performativního umění. Dnes je však na okraji. Pluto si klade za cíl přivést pantomimu zpět. Umístit ji do moderního kontextu a představit ji publiku s radostí, lehkostí a veselím. Je to pokus připomenout si kouzlo sledování talentovaných umělců, kteří dokáží vytvářet celé světy doslova z ničeho,“ komentuje výběr žánru režisér inscenace Thomas Monckton.

Laterna magika – zkoušky inscenace Pluto (foto Petr Lebeda)
Laterna magika – zkoušky inscenace Pluto (foto Petr Lebeda)

„Žijeme v době, kdy technologie postupují tak rychlým tempem, že i ti nejzkušenější mají problém držet krok. Naše životy a průmyslová odvětví jsou stále více ovlivňovány rychlým vývojem technologií. Pluto zkoumá napětí mezi dokonalou přesností umělé inteligence a naprostou lidskou chybovostí. Kolik kontroly nad svým světem máme – a kolik jí vlastně potřebujeme? Je to příběh o skupině umělců, kteří nevědí, jak vytvořit motion capture, a přesto se rozhodnou udělat velkolepou show. Umění napodobuje život, který napodobuje umění. Pluto je chybová show o chybujících lidech, kteří se snaží udělat chybný produkt z chybných nápadů – a právě v tom spočívá její lidskost,“ vysvětluje výběr tématu.

Pluto je pro Laternu magiku originální inscenací. Poprvé v její historii vznikla komedie, jejíž hlavní složku tvoří nonverbální, ale zároveň i netaneční umělecká forma, konkrétně pantomima. „Jako český mim a milovník oboru mám radost, že jej mohu představit v Národním divadle, a to spolu se třemi špičkovými komiky – Aničkou Polívkovou, Vandou Hybnerovou a Novozélanďanem Trygvem Wakenshawem. Mezinárodní spolupráce se v tomto případě netýká jen účinkujících, nýbrž i režie. Té se ujal světově uznávaný tvůrce Thom Monckton. Pluto tak nejen přibližuje současnou světovou pantomimu českému divákovi, ale zároveň rozšiřuje žánrové spektrum Laterny magiky, která se touto inscenací může zařadit na mapu evropského pantomimického divadla,“ říká umělecký šéf Laterny magiky Radim Vizváry. Ten ve své koncepci plánoval zrovnoprávnit na scéně Národního divadla a pod hlavičkou Laterny magiky právě ty žánry, které se dosud objevovaly v inscenacích okrajově nebo plnily roli doplňkových žánrů, jako ja nový cirkus, objektové divadlo nebo právě pantomima.

Laterna magika – zkoušky inscenace Pluto (foto Petr Lebeda)
Laterna magika – zkoušky inscenace Pluto (foto Petr Lebeda)

V inscenaci spatřuje paralelu se stavem současné společnosti, kde se v přebytku informací ztrácejí kompetence: „Pluto je zneuznanou planetou. Tu paralelu lze v naší inscenaci hledat právě i u filmového studia nesoucí název Pluto. Ve výsledku může být také zneuznané, protože se ho chopí parta podivínů, kteří dělají něco, čemu vůbec nerozumí. Pro mě je to asi i metafora dneška. Spousta lidí má potřebu něco dělat, ale přitom tomu danému oboru či té dané činnosti vůbec nerozumí. Pro mě ten přesah je tedy právě v tomhle. Zaměřme se na své řemeslo, naučme se ho a dělejme ho nejlépe, jak umíme. A nevrhejme se nutně do všeho. Je to asi i takový trend, všichni mají na vše názor. Možná tomu pomáhají i chytré telefony, které v nás díky internetu a umělé inteligenci vyvolávají mylný pocit, že všechno víme, všechno známe a všechno umíme. Což ale pravda úplně není. A Pluto toho je komickým důkazem…“

Laterna magika – zkoušky inscenace Pluto (foto Petr Lebeda)
Laterna magika – zkoušky inscenace Pluto (foto Petr Lebeda)

Režisér Thomas „Thom“ Monckton je umělec pocházející z Nového Zélandu, jehož tvorba se pohybuje na pomezí fyzického divadla, cirkusu a klaunérie. Studoval na tamní cirkusové škole CircoArts a později na prestižní Mezinárodní škole Jacquese Lecoqa v Paříži. Kariéru zahájil ve své rodné zemi, kde vystupoval s Ugly Shakespeare Theatre Company a zároveň působil jako sólový umělec. Později se usadil v Evropě, kde vytváří mezinárodně oceňované inscenace. Mezi nejznámější patří The Pianist, která sklidila úspěch na festivalech po celém světě a získala cenu Total Theatre Award na Edinburgh Fringe. Další jeho show, Only Bones, se hrála ve více než deseti zemích a na NZ Fringe 2015 získala cenu Best in Physical Theatre. Jako performer je mistrem proměny – v jediném okamžiku se z klauna stává akrobatem, aby se vzápětí převtělil v mima. Jeho tvorba je plná humoru a sebeironie, což z něj činí jednoho z nejvýraznějších představitelů současného fyzického divadla.

TAGGED:Anna PolívkováLaterna magikaRadim VizváryThomas MoncktonTrygve WakenshawVanda Hybnerová
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Ester Trčková – Entropie (foto Vojtěch Brtnický) Reportáže z Malé inventury 2025 (2): Nápadité odhalování struktur kůže, krajiny i společnosti
Next Article Obřadní síň Ústředního hřbitova v Brně (zdroj Encyklopedie Brna) Poslouchat znamená cítit. BCO rozehraje prostor pro rozjímání
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up