Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Plácido efekt v Covent Garden a uspávací Nabucco v Praze
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Čtenářský blog

Plácido efekt v Covent Garden a uspávací Nabucco v Praze

Riljak Vladimír
Published: 14/06/2016
Share
5 Min Read
SHARE

Čtenáři Opery Plus blogují

Plácido Domingo má ve svých pětasedmdesáti letech stále napilno. Řídí operní dům, diriguje, organizuje světově významnou soutěž mladých talentů. Jako hostující editor pořádá odborné semináře. A samozřejmě zpívá hlavní role na nejvýznamnějších operních jevištích. Je tak trochu institucí. Procesu stárnutí aktivně čelí (někým kritizovanou) transformací hlasu do barytonových rolí. Ať už o jeho současných aktivitách a hlasových možnostech soudí ale kritika cokoliv, je neoddiskutovatelné, že svou účastí dodává každému představení kdekoliv ve světě punc nevšednosti a esprit výjimečnosti. Tento „Plácido efekt“ zažila 9. června i zcela vyprodaná londýnská Covent Garden.

Režisér Daniele Abbado předložil divákům inscenaci Nabucca inspirovanou prostředím kvádrů berlínského památníku holocaustu. Kostýmy i projekce na zadní stěnu scény časově aktualizovaly libreto směrem k nedávné minulosti. Podstatné je, že aktualizace to nebyla nesmyslná – naopak promyšlený světelný design, zmíněné šedo-šedivé prostředí a industriální nehostinnost scény ovládly diváky svou beznadějí a zoufalstvím. Abbado začal Nabuccem vyprávět důležitý příběh a věrohodně prokreslil i určující postavy opery. Na prvním místě zmiňuji hrdinku večera Liudmylu Monastyrskou.

Giuseppe Verdi: Nabucco - Liudmyla Monastyrska (Abigaille) - ROH 2016 (foto © ROH/Catherine Ashmore)
Giuseppe Verdi: Nabucco – Liudmyla Monastyrska (Abigaille) – ROH 2016 (foto © ROH/Catherine Ashmore)

Jako Abigaille předvedla strhující výkon. Její pevný soprán dokonalé čistoty a síly je skutečným zážitkem. Uvěříte jí vše do poslední noty. Árie Anch’io dischiuso un giorno byla pak bezesporu jedním z vrcholů večera. Plácido Domingo (i přes jistou obtíž s chůzí a stabilitou) ztvárnil vladaře i s jeho psychologickým vývojovým obloukem mocichtivost–šílenství–prozření. Prokreslil opravdu detailně každou tuto část a divák se jen mohl obdivovat jeho schopnosti hrát a vyhnout se klišé. Nabuccovo nervové zhroucení, které nahradilo zásah bleskem, stínoval přímo famózně. I ležíc na břiše v písku dokáže stále naplnit auditorium opery krásným zpěvem (nepřekvapivě odměněn nejmasivnějším potleskem).

Giuseppe Verdi: Nabucco - Plácido Domingo (Nabucco) - ROH 2016 (foto © ROH/Catherine Ashmore)
Giuseppe Verdi: Nabucco – Plácido Domingo (Nabucco) – ROH 2016 (foto © ROH/Catherine Ashmore)

Kvalitně byly obsazeny i menší role: Ismael ztvárněn Leonardem Capalbem byl vitální a pohyblivý, Fenena Jamie Barton předvedla solidní a plný mezzosoprán a především skvělý herecký výkon. Mírné bučení si vysloužil John Relyea jako Zachariáš – nebyl snad vyloženě slabý, ale vedle Monastyrské a Dominga působil jeho pěvecký projev ploše, výrazným hercem rovněž není. Smysluplně modernizovaná inscenace, která má ambici vyjádřit se k aktuálním otázkám vyhnanství, genocidy a ztrátě domova.

Giuseppe Verdi: Nabucco - ROH 2016 (foto © ROH/Catherine Ashmore)
Giuseppe Verdi: Nabucco – ROH 2016 (foto © ROH/Catherine Ashmore)

Přítomnost Plácida Dominga na scéně je pak pro operní představení atraktivním bonusem, který završuje top obsazení (a vyprodá hlediště během minut – samozřejmě). Abych měl možnost porovnat, jaké Nabucco nabízí Státní opera v Praze, šel jsem na sobotní představení týden předtím. Shodou okolností hlavní role zpívali Jolana Fogašová a Richard Haan, které považuji rozhodně za to lepší, co lze v Národním divadle vyslechnout. Dojmy? Pražské Nabucco je zoufale nudné. Nekonečné opony s jakoby přeměnou kulis vedoucí jen ke kosmetickým změnám scény. Vše absolutně statické. Situaci nezachraňují ani výpravné kostýmy. I sbor (běžně výborně připravený) se tentokrát zdál pramálo soustředěný. V Praze se po Va pensiero vlažně zatleská (sbor umístěný za mřížemi působí spíše komicky) no a na diváka se dále valí anestezující děj. Zmrtví horní končetiny natolik, že jeden nemá ani sílu zatleskat Abigaill po povedené árii. Co ale mohou Jolana Fogašová, Richard Haan a Jiří Sulženko zachránit? Mnoho ne. Pražské Nabucco nevypráví nic podstatného. Zcela jistě vás nestrhne a je důkazem, že historické kostýmy a nejkonzervativnější pojetí libreta opery není vždy ku prospěchu věci. Nejsem příznivcem extrémních a šokujících režií za každou cenu, ale nabízet divákům takovéto inscenace, je jednoduše plýtvání zdroji. Absolutně nepovažuji srovnávání Prahy a Londýna za neférové. Porovnávat se máme přece s nejlepšími!

I váš text rádi v této rubrice uveřejníme. Naše adresa: [email protected]

Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Prodanka a Káťa v zahraničí. Nejen to v Operním kukátku
Next Article Lukáš Vondráček nejen o zákulisí soutěže ve velkém rozhovoru pro Operu Plus
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up