Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: PKF – Prague Philharmonia pod vedením Keri-Lynn Wilson přednesla romantický program
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seHudbaKlasikaRecenzeZ domova

PKF – Prague Philharmonia pod vedením Keri-Lynn Wilson přednesla romantický program

Dne 10. března naplánovala PKF – Prague Philharmonia pro svoje příznivce koncert s ryze romantickým programem. Díla Richarda Strausse, Camilla Saint-Saënse a Petra Iljiče Čajkovského patří mezi poklad světové hudební literatury a pyšní se mnoha pohledy na jejich interpretaci. Pod taktovkou dirigentky Keri-Lynn Wilson se ozvaly uhlazené tóny královského nástroje, violoncella, a nakonec oživily atmosféru sálu Čajkovského nespoutané romantické melodie.

Žemličková Petra
Published: 12/03/2022
Share
4 Min Read
SHARE
PKF – Prague Philharmonia: Saint-Saëns. Čajkovskij. Strauss, 10. března 2022 – Marc Coppey, Keri-Lynn Wilson (foto Petr Chodura)
PKF – Prague Philharmonia: Saint-Saëns. Čajkovskij. Strauss, 10. března 2022 – Marc Coppey, Keri-Lynn Wilson (foto Petr Chodura)

Na začátku koncertu se chopila úvodního proslovu dirigentka Keri-Lynn Wilson, která divákům hrdě oznámila, že PKF – Prague Philharmonia přijala ze solidarity do svých řad houslistku z Ukrajiny. Na černém koncertním oblečení hráčů svítily modrožluté stužky a na úvod zazněla ukrajinská národní hymna.

Hymnu vystřídala Romance pro violoncello a orchestr, kterou zahájily dřevěné nástroje a poté se sálem linula lehce hraná violoncellová kantiléna. Ze začátku postrádal zvuk témbr, ale během rozehrání nástroje se zvuk náležitě zabarvil. Přednes působil mile a nekonfliktně, vrcholům melodií by ke konci slušelo mnohem větší crescendo. Hudba v podání violoncellisty Marca Coppeye vyprávěla svůj příběh a orchestr se sólovému nástroji pohotově přizpůsoboval.

Elegantní Romanci vystřídal dramatický začátek Saint-Saënsova Koncertu pro violoncello a moll. Technika v levé ruce byla přesně vyartikulovaná, přesto by více vynikla, kdyby si sólista zvolil nástroj s průraznějšími vrchními tóny – zejména na A struně. Bylo znát, že při pokusech o větší crescendo hra na vrchní struně sólistu velmi vysilovala a zvuk místy ztrácel barvu. Tempo první věty bylo standardní, přednes violoncellisty se krásně poslouchal. Valčík druhé věty roztančil alikvoty nástroje, při sestupné technické pasáži zvolil violoncellista opatrnější tempo. V mezihře mezi druhou a třetí větou se projevila velmi dobrá souhra dechových nástrojů se sólistou a třetí větě kralovala především virtuosní technika Marca Coppeye. Po obrovském potlesku si mohli diváci vychutnat přídavek v podobě Preludia ze Suity pro sólové violoncello č.1 od Johanna Sebastiana Bacha.

PKF – Prague Philharmonia: Saint-Saëns. Čajkovskij. Strauss, 10. března 2022 – Marc Coppey, Keri-Lynn Wilson (foto Petr Chodura)
PKF – Prague Philharmonia: Saint-Saëns. Čajkovskij. Strauss, 10. března 2022 – Marc Coppey, Keri-Lynn Wilson (foto Petr Chodura)

Po přestávce zazněl efektní osudový motiv Čajkovského Symfonie č. 4 f moll v žesťové sekci. Tento motiv se v průběhu první věty vracel a střídal se se smyčcovou sekcí, kde ve skladbě eskalovalo napětí. Sólovou melodii zazpívala nejprve violoncella, poté ji štafetově převzaly housle. Tato melodie vyjadřuje určitou vnitřní rozervanost, která neodmyslitelně patří k romantickému období. Menší průzračná sóla dechů působila jako oživení melodiky. Působivé fortissimo vlévalo do publika energii a první věta byla zakončena impozantním accelerandem.

Ve druhé větě se linula teskná melodie sólového hoboje. Tuto melodickou linku převzala violoncella a poté houslová skupina. Hravé Scherzo si vyžádalo zvláštní pozornost při souhře, protože všechny smyčce využily pouze techniku brnkáním, takzvané pizzicato.

Symfonii završila čtvrtá věta plná stupnicových pasáží v dechberoucím virtuosním tempu, které publikum nadchlo a nadšeně odměnilo hudebníky několikaminutovým potleskem.

PKF – Prague Philharmonia – Saint-Saëns. Čajkovskij. Strauss
10. března 2022, 19:30 hodin
Rudolfinum – Dvořákova síň

Program:
Richard Strauss: Romance pro violoncello a orchestr F dur TrV 118
Camille Saint-Saëns: Koncert pro violoncello a orchestr č. 1 a moll op. 33
Petr Iljič Čajkovskij: Symfonie č. 4 f moll op. 36

Účinkující:
Marc Coppey – violoncello
Keri-Lynn Wilson – dirigentka
PKF – Prague Philharmonia

TAGGED:Keri-Lynn WilsonMarc CoppeyPrague PhilharmoniaSEZ
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Cirk La Putyka – Roots (foto Lukáš Wagneter) Online přenosy se staly trvalou součástí kultury
Next Article Národní divadlo přijme zástupce vedoucího osvětlovače, obsluhu osvětlovacího pultu a osvětlovače
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up