Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: PhilHarmonia Octet Prague se na festivalu Janáček Brno představil v „turbo“ sestavě
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seHudbaKlasikaRecenzeZ domova

PhilHarmonia Octet Prague se na festivalu Janáček Brno představil v „turbo“ sestavě

Od pátku 9. října je festival Janáček Brno jen bojem instrumentálních pořadů, které někdy byly naplánovány, jindy jen podlehly improvizaci. V Mahenově divadle se očekával PhilHarmonia Octet Prague, se kterým měl vystoupit Christoph Pohl, rakouský barytonista. Společně měli publiku nabídnout Des Knaben Wunderhorn pro baryton, dechové okteto a kontrabas.

Hofmannová Karla
Published: 12/10/2020
Share
4 Min Read
SHARE
Janáček Brno 2020: PhilHarmonia Octet Prague (zdroj JB)

Jenže v této zemi je nyní zpěv toxickou záležitostí a program musel být změněn. Umělci pohotově nabídli Obrázky z výstavy Modesta Petroviče Musorgského v úpravě Tomáše Illeho. Smutné věci se lépe snáší, dělají-li se s energií. Toho se umělci drželi a na pódium Mahenova divadla vkráčelo devět instrumentalistů s nábojem, který nenechal publikum na pochybách, že půjde o mnoho. Následný dotaz, jak to, že je ohlášený PhilHarmonia Octet Prague a že na jevišti stojí devět hráčů, zaznělo jasné vysvětlení: „My jsme prostě turbo!“.

První polovina koncertu zůstala tedy zachována. Na motivy opery Leoše Janáčka Z mrtvého domu vytvořil v úpravě pro komorní dechový soubor Tomáš Ille uzavřený cyklický celek, který zazněl pro tento účel poprvé. Nejznámější úseky z Janáčkovy opery propojené do koncertního hávu získaly tak zajímavé souvislosti a náboj. Sólové a naříkavé hlasy hoboje a klarinetů strhávají sebou ostatní nástroje, vyniká údernost lesních rohů a v závěru zlidšťuje skladbu lidovost popěvku.

Dalším číslem byl Dechový oktet, který je z dílny německého skladatele korejského původu. Isang Yun (1917-1995) žil v politicky chaotické době a to jak pro Koreu, tak pro Německo. Přesto se mu podařilo vytvořit řadu podivuhodných skladeb, kterými obohatil evropskou i korejskou hudbu. Dechový oktet je s kontrabasem ad libitum a vznikl na objednávku Hudební akademie Stuttgart. Jde o meditativní záležitost, barevnou a dynamicky ozvláštněnou, plnou asijských glissand, kterou sám autor charakterizoval jako „neklid v klidu“. Tentokrát tedy nešlo o „turbo“. Ale naopak o pohyb v klidovém kruhu.

Janáček Brno 2020: PhilHarmonia Octet Prague (zdroj JB)

Po přestávce zahrálo dechové uskupení skladbu, která má spoustu podob a vždy působí velmi atraktivně. Orchestrální podobu doprovázenou obrazy, promítanými na pozadí jeviště, slyšeli posluchači v létě v rámci festivalu Špilberk. Nyní byla tedy tato opulentní podoba vyměněna za komornější, zato mnohem čitelnější. Tomáš Ille přistoupil k dílu s jemností a citem cizelátora, a dal mu vedle dynamických a agogických zvláštností především závažnost a komplexnost díla, zejména v chorálu o Velké bráně kyjevské v závěru.

Hráči dali do přednesu a souhry vše, aby upoutali publikum a přinesli mu náhradu za nastalou situaci, za kterou sice nikdo z přítomných nemohl, ale přece jen bylo potřeba zvrátit smutek a postavit se mu. A tak si všichni – Vilém Veverka a Monika Fürbach Boušková na hoboj, Irvin Venyš a Karel Dohnal na klarinet, Václav Vonášek a Martin Petrák na fagot, Přemysl Vojta a Ondřej Vrabec na lesní roh a poslední, označený jako „turbo“ hráč, Petr Ries na kontrabas – zaslouží obdiv za to, že dali do hry veškerou energii a že se nenechali odstrašit jen tak „banální“ situací, jako byla návštěva byť jen cca 100 lidí v hledišti Mahenova divadla. Protože i pro těch 100 lidí měl koncert obrovský význam a dal jim víru, že tohle vše přece nemůže trvat dlouho a společně vydržíme!

TAGGED:PhilHarmonia Octet PragueSEZTomáš Ille
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Zapomenutá Massenetova opera na premiérové nahrávce přináší na skladatele nový pohled
Next Article Skončila živá část janáčkovského festivalu
5 1 vote
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up