Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Perkusista Alexej Gerassimez si k marimbě vezme i taneční boty
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seHudbaKlasikaPR ZprávySoudobá HudbaZe světa

Perkusista Alexej Gerassimez si k marimbě vezme i taneční boty

Koncert pro marimbu a orchestr Neye Rosaura přinese do Státní filharmonie Košice brazilské melodie. Virtuóz a perkusista Alexej Gerassimez si na čtvrteční sólové vystoupení v Domě umění dokonce obuje taneční boty. Po rytmicky pestré skladbě přijde hudební protipól v podobě Ravelova Bolera se stoickým motivem malého bubnu. Návštěvníci uslyší také Straussovu orchestrální suitu Měšťák šlechticem. Koncert Sólová marimba pod taktovkou Zbyňka Müllera začne ve čtvrtek 9. května 2024 v 19:00 hodin v Domě umění.

PRTomalová Jana
Published: 07/05/2024
Share
3 Min Read
SHARE
Alexej Gerassimez (foto Nikolaj Lund)
Alexej Gerassimez (foto Nikolaj Lund)

Perkuse obvykle známe jako nenápadné členy rodiny orchestrálních nástrojů. Ney Rosauro je však představuje sólově – ať už jde o vibrafon, tympány nebo právě marimbu, kterou podle legendy kmene Zulu stvořila africká bohyně a dala jí své vlastní jméno. Rodák z Rio de Jainera je jedním z nejdynamičtějších perkusionistů a skladatelů současnosti. Jeho Koncert pro marimbu zhmotňuje jihoafrické rytmy a melodie, které v košickém Domě umění provede německý interpret Alexej Gerassimez. „Na tomto koncertu se mi velmi líbí, že tančí na pomezí různých žánrů, jako je folklór, jazz a klasická hudba. Je rytmický a ‚funky‘, někdy složitý, jindy zasněný, ale nikdy ne brakový. Takže si určitě vezmu taneční boty,“ slibuje Gerassimez. Je nejen fenomenálním virtuózem, ale také kreativním a inteligentním hudebníkem s výraznou energií. V aktuální sezóně je rezidenčním umělcem v Tonhalle Düsseldorf i ve Státním divadle Augsburg.

Slavné Bolero Maurice Ravela bylo původně zamýšleno jako podklad pro baletní představení. Francouzský impresionista ho složil v roce 1928 a věnoval známé tanečnici Idě Rubinsteinové. „Na Ravelově Boleru je fascinujících mnoho věcí, jejichž společným jmenovatelem je originalita. Už jen to předepsané pomalé tempo, které vlastně vůbec neodpovídá tradiční formě španělského bolera a se kterým měli tehdejší dirigenti potíže. Dokonce sám velký Toscanini dostal od Ravela osobně vynadáno, protože interpretaci pojal tempově velmi svobodně a převážně rychle. Dále hudební forma, která v podstatě neexistuje, pakliže nebudeme považovat za formu stále se opakující téma, byť ve dvou částech – spíše než bolero je to jakási dvojitá passacaglia. Dále skvělé sólové zapojení snad všech dechových nástrojů včetně saxofonů, navíc leckde psaných v kombinaci připomínající varhanní mixturu,“ říká Zbyněk Müller, hlavní hostující dirigent Státní filharmonie Košice. Podle něj je Ravelovo dílo také skladbou, která nedovoluje žádnou interpretační volnost, podle skladatelova přání je správné hrát ji jen „nasucho“ od začátku do konce. „A v neposlední řadě je to také kompozice, jejíž provedení by se zřejmě navzdory velkému obsazení mohlo obejít bez dirigenta, pokud by byl hráč na malý bubínek ochoten vzít na sebe odpovědnost za správnou volbu tempa. Ale když si tyto technické detaily odmyslím, jako posluchač bych se asi nejvíc těšil, jak to krásně pomalu narůstá až do ohromujícího závěru, kde vše doslova exploduje,“ uzavírá Müller.

Celý večer zahájí hravá a rozmarná orchestrální suita Měšták šlechticem. Richard Strauss jí před více než sto lety vdechl dávku barokní příchuti a neofolklorismu. Několik jejích částí založil na hudbě Jeana-Baptisty Lullyho, který zhudebnil Molièrovu komedii již v roce 1670.

TAGGED:Alexej GerassimezŠtátna filharmónia KošiceZbyněk Müller
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Divadelní Flora (zdroj Divadelní Flora) Startuje 27. Divadelní Flora s mottem Volnost
Next Article Pamětní deska – Richard Kubla a Marie Kublová (autor Bedřich Mrkva) Národní divadlo moravskoslezské odhalí pamětní desku sourozencům Kublovým
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up