Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Pardubické hudební jaro nabízí už druhým rokem také operu i balet
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Různé

Pardubické hudební jaro nabízí už druhým rokem také operu i balet

Od slavnostního zahájení 39. ročníku mezinárodního festivalu Pardubické hudební jaro uplynul už jeden měsíc. Dramaturgicky rozmanitá škála koncertů, jazzu, etna a crossoverových projektů má kladnou odezvu mezi hudební veřejností, nové posluchače přilákala do koncertních prostor také operní a baletní představení, která byla do této přehlídky poprvé zařazena v roce 2016. Příznivce této přehlídky může těšit, že ředitel Pardubického hudebního jara Josef Krečmer plánuje v nastoupeném trendu pokračovat.

Ehlová Dana
Published: 10/04/2017
Share
5 Min Read
SHARE
Josef Krečmer (zdroj archiv PHJ / foto Miloš Kolesár)

 

Vedle tradičních koncertů a recitálů se staly zajímavou součástí Pardubického hudebního jara také opera i balet. Objevila se opera na festivalu až poté, kdy jste se stal ředitelem festivalu?

Uměleckým ředitelem a dramaturgem mezinárodního festivalu Pardubické hudební jaro jsem od roku 2013. Od té doby se festival výrazně rozrostl, operní a baletní představení jsme však zařadili do festivalového programu poprvé až v roce 2016.

Co vás vedlo k zařazení tohoto žánru do programu?

Především snaha o větší žánrovou pestrost festivalu. A také skutečnost, že obě krajská města východočeského regionu mají sice profesionální orchestry a divadelní soubory, profesionální operní či baletní soubor zde však chybí. Naším cílem je rozšířit festival Pardubické hudební jaro o tyto žánry a nabídnout publiku návštěvu opery a baletu takzvaně „doma“.

Jaké faktory rozhodují o výběru konkrétní opery, popřípadě souboru?

Výběr není jednoduchý a těch faktorů je mnoho. Především jsme limitováni kapacitou divadelních domů, které máme k dispozici, jejich technickým zázemím a zejména velikostí orchestřiště.

Na předchozím ročníku jste uvedli z olomouckého repertoáru Prokofjevův balet Romeo a Julie, letos Rossiniho Lazebníka sevillského. Jak se vám osvědčila spolupráce s Moravským divadlem?

Výborně. Balet Romeo a Julie jsme uvedli v rámci našeho festivalu vloni ve Východočeském divadle v Pardubicích a musím říci, že to bylo krásné představení. Olomoucký balet v režii Roberta Balogha byl skvělý! Lazebníka sevillského s operním souborem Moravského divadla Olomouc jsme uvedli letos v Divadle Karla Pippicha v Chrudimi.

Verdiho La traviata souboru opery libereckého Divadla F. X. Šaldy se letos vrátí na festival opakovaně. Proč?

Vloni jsme uvedli libereckou La traviatu v rámci osmatřicátého Pardubického hudebního jara v Divadle Karla Pippicha v Chrudimi. Představení s Marií Fajtovou v hlavní roli mělo tak velký úspěch, že jsme se rozhodli nabídnout ho letos v rámci devětatřicátého ročníku též pardubickému publiku.

To ale není kompletní výčet operních a baletních titulů v rámci pardubické přehlídky…

Pro úplnost musím ještě zmínit Bizetovu Carmen v rámci loňského osmatřicátého ročníku v Pardubicích a v Hradci Králové. Jednalo se spíše o představení na téma Bizetovy Carmen s názvem Carmen à la Gypsy, se slovenskou kapelou Ciganski diabli a sólisty Baletu Slovenského národního divadla v Bratislavě. A aby byl tento výčet operních a baletních představení v rámci Pardubického hudebního jara opravdu úplný, letos 30. dubna nabízíme v pardubickém divadle Chačaturjanův balet Spartakus s baletním souborem Divadla J. K. Tyla v Plzni.

Jaké máte „operní“ plány do budoucna, plánujete rozšířit nabídku?

Byl bych velmi nerad, kdyby na základě výše uvedeného vznikl dojem, že festival Pardubické hudební jaro je festivalem opery a baletu. Opak je pravdou. Každoročně pořádáme zhruba dvacet pět koncertů převážně klasické hudby, účinkují zde významné orchestry, pěvecké sbory, komorní soubory a sólisté. Opera a balet jsou ale vítaným zpestřením dramaturgie festivalu, ale jsou přece jen v menšině. V příštím roce bude mít Pardubické hudební jaro kulaté výročí – 40. ročník. Samozřejmě se to projeví i v dramaturgii tohoto jubilejního ročníku, stejně jako sté výročí založení naší republiky a devadesát let od úmrtí Leoše Janáčka. Jistě však chápete, že je zatím předčasné prozrazovat naše budoucí dramaturgické plány.

Děkuji za rozhovor.

 

VIZITKA
Josef Krečmer (* 8. března 1958) český violoncellista, pedagog a manažer. Studoval Konzervatoř v Teplicích u prof. Mirko Škampy, Státní konzervatoř v Praze u profesora Josefa Chuchra a Hudební fakultu Akademie múzických umění v Praze u Alexandra Večtomova a Miloše Sádla. Absolvoval mistrovské kurzy u Natalie Šachovské a Erki Rautia. Zúčastnil se mnoha interpretačních soutěží: Celostátní interpretační soutěž Hudební mládeže ČSSR – 1. cena, Heranova mezinárodní violoncellová soutěž – 2. cena a diplom nejlepšího účastníka z ČSSR, Concertino Praga – absolutní vítěz (mezinárodního kola rozhlasové soutěže) a další.

Od roku 1979 vyučuje hru na violoncello na Konzervatoři Pardubice, kde vychoval řadu vynikajících absolventů (Pavel Ludvík, Jan Žalud, Jan Žďánský a jiní). V letech 1991–2003 byl koncertním mistrem Komorní filharmonie Pardubice, natočil řadu snímků pro Český rozhlas a na CD. V letech 1989–1991 pracoval pro Nadaci Yehudi Menuhina v Paříži, kde spolupořádal koncertní vystoupení mnoha českých umělců po celé Francii. Působil také jako koncertní mistr v mezinárodním orchestru v Théâtre des Champs-Élysées v Paříži.

V roce 2004 založil komorní soubor Barocco sempre giovane a je jeho uměleckým vedoucím. Pořádá koncerty klasické hudby, na kterých dává příležitost především mladým začínajícím hudebníkům. V Pardubicích pořádá také cykly koncertů na zámku a v Sukově síni Domu hudby.
(zdroj: www.cs.wikipedia.org)

www.pardubickehudebnijaro.cz

TAGGED:Balet Divadla J. K. Tyla PlzeňBalet Moravského divadla OlomoucBalet Slovenského národného divadlaCigánski DiabliDivadlo F. X. Šaldy LiberecDivadlo J. K. Tyla PlzeňDivadlo Karla Pippicha ChrudimJosef KrečmerLa traviataMarie FajtováMoravské divadlo OlomoucOpera Divadla F. X. Šaldy LiberecOpera Moravského divadla OlomoucPardubické hudební jaroSlovenské národné divadloVýchodočeské divadlo Pardubice
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Pražský filharmonický sbor provede Stabat mater Antonína Dvořáka
Next Article Seznamte se: Jana Šilhavá
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up