Právě dnes by jí bylo pětadevadesát. Dlouholetá sólistka opery pražského Národního divadla Drahomíra Tikalová je jednou z nejvýznamnějších sopranistek poválečné éry u nás.
„Závidíme Praze takovou sopranistku, kterou bychom u nás ve Vídni nutně potřebovali“, psaly rakouské noviny po jejím Mozartovi a Janáčkovi, zpívaném s Vídeňskými filharmoniky pod taktovkou Josepha Keilbertha ve Vídni. „Je to jedinečný hlas stříbrného zvuku, který Praze můžeme závidět.“ Po jejím vystoupení v Suchoňově Katreně, kdy s Krútňavou hostovalo Národní divadlo v Berlíně, psal tamější Die Welt: „Drahomíra Tikalová svými krásnými, jasně okrajovými tóny, plnými a čistě intonovanými, připomíná nejlepší výkony Leonie Ryszanek.“ K takovému hodnocení netřeba ani dnes vlastně už nic dodávat.
Drahomíra Tikalová se narodila 9.května 1915 v Berlíně. V první světové válce ale její otec padl, a tak ho vůbec nepoznala. Ráda zpívala a často vystupovala v kostele, ale po maturitě šla studovat medicímu. Současně s tím ale začala v Brně chodit také na hodiny zpěvu a brzy začala vystupovat v brněnském rozhlase, záhy pohostinsky zpívala i v operetě Zemském divadle. Roku 1940 pak zanechala studia a stala se sólistkou brněnské opery. Brzy jí tam svěřili Smetanovu Mařenku, Barče i Vendulku, Blaženku i Jitku z Dalibora, kterou na záskok nastudovala za pouhý den. V Brně zpívala také Rusalku, Terinku i Julii z Jakobína a také Janáčkovu Jenůfu. Mezitím hostovala v Ostravě, kde po Bětušce v Dvořákově Šelmě sedlákovi s úspěchem zpívala Sieglindu ve Wagnerově Valkýře.
B.Smetana: Prodaná nevěsta (Mařenka, I.Žídek jako Jeník)
Ovšem brzy, už roce 1942, po zdařilém pohostinském vystoupení ve Smetanově Vendulce, nastupuje Drahomíra Tikalová do pražského Národního divadla, kde v angažmá setrvala více než čtyřicet let, až do svých devětašedesáti let, kdy v roce 1984 odešla na odpočinek. Velmi brzy se stala jednou z nejvytíženějších sólistek první scény především v českém repertoáru, kde nahradila právě odcházející slavnou Adu Nordenovou (1891-1973). Oceňován byl nejen její jímavě vřelý, jemně melancholicky zabarvený soprán s výbornou technikou, s charakteristickým měkkým tvořením tónů, ale také nesmírně kultuvovaný inteligentní projev a výraz, a v neposlední řadě i nevídaná srozumitelnost zpívaného textu.
L.Janáček: Káťa Kabanova
V Praze se tak Drahomíra Tikalová brzy stala jednou z nejčastějších interpretek Smetanovy Vendulky a Mařenky (tu později vyměnila za neméně skvělou Ludmilu), Blaženky (později vystřídané za Hospodskou), Anežky ze Dvou vdov a také Katušky z Čertovy stěny. Byla i výtečnou Dvořákovou Rusalkou, Julií z Jakobína a Xenií z Dimitrije. Drahomíra Tikalová si do Prahy přinesla již v Brně získaný vřelý vztah k Janáčkovi. O její Kátě a Jenůfě psali recenzenti v superlativech, a to i přes velkou konkurenci, kterou ve svých kolegyních v čele s Libuší Domanínskou pro tyto role měla.



Velmi rozsáhlé bylo po dlouhá léta vystupování Drahomíry Tikalové na koncertních pódiích, poměrně obsáhlá je i její diskografie, kde v nedávné době znovu vzbudila obdiv její Debora Josefa Bohuslava Foerstera. Velká česká sopranistka Drahomíra Tikalová zemřela ve svých dvaaosmdesáti letech, 14.března 1997 ve Vsetíně.