Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Osamělé bytí a bílé hrazení
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Tanec

Osamělé bytí a bílé hrazení

Kocourková Lucie
Published: 09/02/2016
Share
6 Min Read
SHARE

Nový projekt mladé francouzské umělkyně Marie Gourdain, která působí v České republice, se rodil už od léta. Inscenace s názvem Un (Jeden) měla pražskou premiéru ve Studiu ALTA 6. a 7. února, o měsíc dříve se již konala v Olomouci. Un je sólem, ale paradoxním sólem, vystupují v ní dva performeři. Jejich působení vymezuje prostor jeviště – tanečník a akrobat Florent Golfier je hlavní postavou této pohybové miniatury, choreografka do ní jako aktérka zasahuje zvenčí. Marie Gourdain se do České republiky dostala díky studiu filmové animace a scénografie, k vlastní tvorbě v oblasti pohybového divadla přichází postupně. I tato premiérová choreografie ukazuje zázemí spíše v oblasti výtvarného umění než tance.

Un je o prostoru, ovládání, rovnováze a překračování hranic. Zaujme svou výtvarností, ale také si pohrává s divákovými nervy, především v úvodní části. Performer se nachází v trojrozměrném obrazu, jehož hranice tvoří bílé pružné pásky, dělicí čáry rozdělující prostor po horizontále. Kovová konstrukce, na niž jsou uchyceny, dotváří dojem vězení či klece. A pak je tu žena stojící mimo určené hranice, ale fascinovaná středem, kroužící kolem a manipulující s tvarem prostoru právě prostřednictvím bílých lanek, které lze připínat na různé části sloupků, ale také diagonálně k podlaze.

Marie Gourdain: Un – Studio ALTA Praha 2016 (foto STUDIO Alta)
Marie Gourdain: Un – Studio ALTA Praha 2016 (foto Studio ALTA)

První sekvence je jakýmsi poznáváním, ve znamení nehybnosti a velmi utlumené dynamiky. Tanečník pomalými změnami postoje a úsečnými gesty imituje hranice prostoru. Nejde však o mimování, nevykouzlí před námi iluzi stěny, jedná se o značení vertikálního a horizontálního směru. Upřímně, domnívám se, že tato sekvence průzkumu výtvarně stylizovaným pohybem je zdlouhavá až neúměrně. Záměrem sice je naznačit cosi jako siločáry táhnoucí se prostorem, ale přes veškeré napětí v tanečníkově těle se energie příliš nerozpíná a imaginární hranici vnímáme spíš rozumově než pocitově. K napojení dojde až později.

Vyčkávající žena se sice nachází vně tohoto světa, ale je s ním i propojena, jak ukazuje stejná látka a barva oděvu. Jsou jako dvě stránky jedné osobnosti, v níž je ženský element tím iniciativnějším. Je tím, kdo většinu času určuje pravidla hry, respektive prostoru. Vytváří nové překážky a omezení, se soustředěnou pozorností staví pomalu nové struktury, někdy váhavě až nevypočitatelně. Tanec Florenta Golfiera nabývá postupně na dynamice, více se pouští do prostoru a do převalů a pádů, až se zaměří na narušení hranice. S divákem však nekomunikuje, jeho pohled prochází spíše skrz publikum do dalšího prostoru. Nakonec si povšimneme, že vymezený čtverec je v jednom rohu definován rekvizitou.

Marie Gourdain: Un – Studio ALTA Praha 2016 (foto STUDIO Alta)
Marie Gourdain: Un – Studio ALTA Praha 2016 (foto Studio ALTA)

Velký bílý úhelník se stává nástrojem, v jehož využití se projevuje iniciativa tanečníka, který je rovněž mimem a akrobatem a jeho podíl na choreografii je evidentní. Rekvizita, na níž je možné balancovat a otáčet se, dovoluje jiný tvar pohybu, byť situace tanečníka v prostoru zůstává stejná. Otevřel cestu do prostoru, přesto ji nevyužije. Interakce nastává až na základě akce partnerky zvenčí, jež stále častěji mění pozice zátarasy. Ovíjí tanečníka bílou páskou a pak oba hledají rovnováhu sil, je to velmi tichý, ale usilovný souboj. Tanečníci se nikdy nedotknou, ačkoli žena může vkročit i dovnitř vymezeného prostoru, aniž by narušila jeho zákonitosti. A závěrečné osvobození přichází i pro performera.

Marie Gourdain: Un – Studio ALTA Praha 2016 (foto STUDIO Alta)
Marie Gourdain: Un – Studio ALTA Praha 2016 (foto Studio ALTA)

Kdo na konci srpna navštívil prezentaci rezidenčních projektů a coachingu, jež pořádá SE.S.TA, uvidí, jak velkou cestu od prvotní inspirace prostorem a manipulací mladí umělci urazili. Vývoj projektu je však ještě podstatně delší. Je u konce? Nezdá se. Jde o výzkum vztahu těla k prostoru a jeho struktuře, ale na to, aby byl plně přístupný divákům, není ještě plně čitelný. Mnoho ze symboliky zůstává především v myslích tvůrců. Sice to dovoluje, aby si divák vytvářel nejrůznější vlastní interpretace, ale už z délky celého procesu tvorby je jasné, že oba umělci chtějí své sdělení podat jasně a záleží jim na pochopení. Tak jako řada jiných choreografií, Un především ničím nesignalizuje konec. Setkáváme se s tím často: tvůrci se evidentně obávají, že jasně čitelným finále nějak „shodí“ svou předchozí práci, ale opak je pravdou. Je daleko vstřícnější, pokud se může opřít během sledování inscenace o záchytné body a jasně patrný konec by k nim patřit měl.

Hodnocení autorky recenze: 70%

Un
Autor: Marie Gourdain
Světelný design: Zuzana Režná
Hudba: Tomáš Hubáček
Scénografie: Marie Gourdain
Kostýmy: Marie Gourdain, Zuzana Režná
Technická podpora: Štěpán Hejzlar a Jakub Ryvola
Produkce: Simona Vičarová
Premiéra 7. ledna 2016 Divadlo na cucky Olomouc
(psáno z pražské premiéry 6. a 7.2. 2016 Studio ALTA Praha)

Účinkují – Florent Golfier, Marie Gourdain

www.altart.cz

TAGGED:Florent GolfierMarie GourdainStudio Alta
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Míla Kočová (foto archiv Národní divadlo Praha) Hvězda Opery Národního divadla, jejíž možnosti prý byly neomezené
Next Article Zubař McTeague v evropské premiéře operního thrilleru v Linci
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up