Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Originalita a punc výjimečnosti kralovaly festivalovému koncertu ve Smetanově síni
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seHudbaKlasikaRecenzeZ domova

Originalita a punc výjimečnosti kralovaly festivalovému koncertu ve Smetanově síni

Zlatým hřebem a vyvrcholením návštěvy francouzského violoncellisty Gautiera Capuçona byl středeční koncert Pražského jara ve Smetanově síni Obecního domu, kde přednesl Elgarův Koncert pro violoncello a orchestr e moll za doprovodu známého City of Birmingham Symphony Orchestra pod taktovkou světoznámé litevské dirigentky Mirgy Gražinytė-Tyly.

Žemličková Petra
Published: 21/05/2022
Share
4 Min Read
SHARE
Pražské jaro – Mirga Gražinytė-Tyla, City of Birmingham Symphony Orchestra, 18. května 2022 (foto Petra Hajská)
Pražské jaro – Mirga Gražinytė-Tyla, City of Birmingham Symphony Orchestra, 18. května 2022 (foto Petra Hajská)

Koncert pro violoncello a orchestr e moll, op. 85 je Elgarovo poslední velké dokončené dílo. Premiéra tohoto díla se v říjnu 1919 nevydařila a sólista Felix Salmond ho odmítl hrát v zahraničí kvůli počátečnímu neúspěchu. Tento koncert posléze proslavila svojí jedinečnou interpretací slavná violoncellistka Jacqueline du Pré.

Interpretace Elgarova Koncertu pro violoncello a orchestr e moll působila v podání Gautiera Capuçona velmi emotivně. Na samém začátku se objevil náznak vlastní agogiky, kdy sólista lehce zpomalil, ale poté se již neodchyloval od tempového zápisu skladby a rozvíjel niterné téma osamocení v pianissimu, kde šetřil s vibratem, a tak vytvořil dojem ještě větší zranitelnosti. Orchestr společně se sólistou „dýchal“, jemně ho doprovázel a při plochách ve fortissimu se violoncellový a symfonický zvuk zformoval do jednolitého hudebního toku. Mezihry orchestru se jevily jako majestátní monument a dotvářely tak punc výjimečnosti tohoto koncertu.

Druhá věta byla provedena virtuózně, v melodiích použil violoncellista v sestupném směru glissanda. Během třetí věty se sálem linula konejšivá kantiléna violoncella a každému, kdo zná interpretaci legendární Jacqueline du Pré, se vybavila její nahrávka – obě interpretace si byly neskutečně podobné. Poslední věta, kde rychlejší úsek před návratem počáteční melodie první věty uspíšil její konec, vítězoslavně koncert završila.

Pražské jaro – Gautier Capuçon, Mirga Gražinytė-Tyla, City of Birmingham Symphony Orchestra, 18. května 2022 (foto Petra Hajská)
Pražské jaro – Gautier Capuçon, Mirga Gražinytė-Tyla, City of Birmingham Symphony Orchestra, 18. května 2022 (foto Petra Hajská)

Tato interpretace byla výjimečným zážitkem včetně přídavku, kterým se staly dojemné Elgarovy variace Enigma v aranžmá pro violoncello a orchestr od Jérôma Ducros.

Vystoupení City of Birmingham Symphony Orchestra na Pražském jaru se naposledy konalo v roce 1994 pod vedením tehdejšího hudebního ředitele sira Simona Rattla. Letošní účinkování je tedy návrat do Česka po téměř třiceti letech.

V roce 2016 se vedení tohoto orchestru chopila dirigentka Mirga Gražinytė-Tyla, která hostovala u mnoha významných světových orchestrů, jako jsou například Newyorská a Losangelská filharmonie, orchestr Metropolitní opery, milánské La Scaly či Labské filharmonie v Hamburku.

Koncert uzavřela Brucknerova Symfonie č. 6 A dur, kterou zahájil ševel houslí, do kterého vstoupily svojí melodií violoncella a kontrabasy. Tempo první věty bylo hbité. Houslová sekce disponovala křišťálově čistým zvukem. Orchestr byl skvěle sehraný včetně dechové sekce, která ladila a předávala motivy smyčcovým nástrojům. Během první věty dosahoval orchestr masivního zvuku, který dodal tomuto dílu lesk. Ve druhé větě se mohli diváci ponořit do krásných a hloubavých melodií. Poté nastoupilo Scherzo, které zmírnilo napjatou atmosféru v sále. Čtvrtá věta obsahovala mnoho dramatických změn a dovedla celé dílo do zdárného konce, který byl ukončen velkolepým zvukem.

Pražské jaro – Mirga Gražinytė-Tyla, Gautier Capuçon, City of Birmingham Symphony Orchestra, 18. května 2022 (foto Petra Hajská)
Pražské jaro – Mirga Gražinytė-Tyla, Gautier Capuçon, City of Birmingham Symphony Orchestra, 18. května 2022 (foto Petra Hajská)

Pražské jaro – City of Birmingham Symphony Orchestra
18. května 2022, 20:00 hodin
Obecní dům – Smetanova síň

Program:
Edward Elgar: Koncert pro violoncello a orchestr e moll, op. 85
Anton Bruckner: Symfonie č. 6 A dur

Účinkující:
Gautier Capuçon – violoncello
Mirga Gražinytė-Tyla – dirigentka
City of Birmingham Symphony Orchestra

TAGGED:City of Birmingham Symphony OrchestraGautier CapuçonMirga Gražinytė-TylaPražské jaroSEZ
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Giacomo Puccini: Tosca – Státní divadlo Košice (zdroj Státní divadlo Košice) Operní panorama Heleny Havlíkové (364) – Za operou do Košic
Next Article Západočeský symfonický orchestr Mariánské Lázně - logo Západočeský symfonický orchestr Mariánské Lázně vypisuje konkurz na pozici II. housle – tutti
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up