Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Orchestr FOK pozval posluchače Českého rozhlasu na příjemnou procházku Prahou
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
HudbaKlasikaRecenzeSoudobá Hudba

Orchestr FOK pozval posluchače Českého rozhlasu na příjemnou procházku Prahou

Zadání skladby Petru Wajsarovi je vždy dobrodružstvím, protože je autorem experimentujícím, hravým, s konkrétní a žánrově pestrou představivostí a smyslem pro humor. Skladba "Pražské metamorfózy" vznikla na objednávku FOK, podle slov zadavatele, aby doplnila repertoár reprezentativního pražského orchestru s tímto tématem (vedle nejhranějších „pražských“ kompozic pro orchestr Smetany, Suka, Husy).

Dohnalová Lenka
Published: 11/05/2021
Share
8 Min Read
SHARE
Tomáš Brauner a Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK (foto Jan Kuča)
Tomáš Brauner a Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK – ilustrační foto (foto Jan Kuča)

Dost možná, že dramaturga Martina Rudovského a šéfdirigenta Tomáše Braunera tak trochu inspirovala i existence videa na Youtube kanálu Petra Wajsara s tématem Procházka Prahou roku 1836 s doprovodem náhodné ambientní hudby. Skladba má pět různorodých, na sebe bezprostředně navazujících částí, v codě zaokrouhlených „návratem“ k úvodnímu majestátnímu tématu.

První část Pražské panorama má slavnostní introdukční ráz podtržený tématem v žestích a pracuje se symbolikou názvu města (písmena převoditelná do not – Re/D, A, H, G, E) i tvaru Hradčan, odkazuje k historii názvuky na husitské chorály a Smetanovu Vltavu. Druhá část Židovské město má zcela odlišný etnický charakter volbou instrumentace i melodiky s přesvědčivými konotacemi ke klezmeru a přechodem z výborně zahraného melancholické sóla do typicky transcendující nálady taneční stylizace. Třetí s názvem Pražské domořadí střídá v rychlém sledu hudební styly barokní fugy s modernismem a (snad) secesí (jemné houslové sólo ve vysoké poloze). Má vysloveně patchworkový charakter a podle autora odkazuje k stylovému mixu pražské architektury, kde vedle sebe stojí domy různého období.

Čtvrtou část Pražské hospody si orchestr zjevně užil. Valčíček simulující rozladěnou heligonku je proložen opileckým lomozením s půllitry a hlasovými projevy. Kulminuje v bláznivém allegru. Poslední část věnovaná Jižnímu městu (domovu autora) svými akcentovanými sekanými rytmizovanými pásmy, motivickým minimalismem a racionálně sestaveným zvukovým materiálem vyvolává skutečně dojem charakteru obdobných jednoduchých hranatých tvarů monochromatické architektury. Jeví se mi velmi zdařilou a možná ji Jižní město vezme „za svou“, jak se říká.

Pokud by posluchač nedostal komentář, asi by byl trochu rozhozen různorodostí vět, i když muzikantsky sklenutých do monumentálního návratu hlavního tématu, ústícího postupně do jasné H dur “tečky,” která dává najevo, že symbolická různorodost města a hudby není disharmonií.

Skladba si vysloveně říká o vizualizaci, však také autor v upoutávce, která má na FB Českého rozhlasu nadstandardních 24 tisíc shlédnutí, mluví o „prolínačkách.“ Vizualizovaný formát by navíc byl v souladu i tradicí vzniku a názvu orchestru FOK (film-opera-koncert).

Petr Wajsar (foto Elena Horálková / Český rozhlas)
Petr Wajsar (foto Elena Horálková / Český rozhlas)

Koncert ze Smetanovy síně navázal jedním z nejhranějších houslových koncertů kmenového symfonického repertoáru – Koncertem pro housle a orchestr a moll, op. 53 Antonína Dvořáka v provedení nového koncertního mistra orchestru, Romana Patočky, který svou pozici získal právě přesvědčivou interpretací této skladby.

Skladba vznikala poměrně obtížně v letech 1879-82. V roce1883 ji vydal nakladatel Simrock, který si koncert objednal. Titulní strana partitury z roku 1879 nesla dedikaci „Velkému Mistru Jos. Joachimovi v nejhlubší úctě věnuje Ant. Dvořák“ a v průvodním dopise skladatel vyslovil přání, aby mu slavný německý houslista vyslovil své „nepokryté mínění.“ Další rok Dvořák Joachima navštívil na přelomu března a dubna v Berlíně a na základě osobní konzultace koncert přepracoval. Do partitury napsal, že se jedná o „nové zpracování“ a opět ho poslal k posouzení, přičemž výsledek dostal až po dvou letech. Další úpravy požadoval nakladatel, kterým vyhověl Dvořák částečně. Ponechal propojení prvních dvou vět attacca, a to s podporou dalšího slavného houslisty Pabla de Sarasate. Bylo to řešení u sólového koncertu inovativní, v duchu „symfonismu“.

Koncert nakonec provedl mladý český virtuóz František Ondříček, který měl ke skladatelovi úctu a konzultoval s ním během září a října 1883 finální podobu provedení skladby. Premiéra se odehrála 14. října 1883 v pražském Rudolfinu za účasti orchestru Národního divadla a dirigenta M. Angera. Ondříček pak zařadil skladbu do svého repertoáru a proslavil ji. Připomínám blíže i tyto okolnosti, protože z nich vyplývá obraz osobnosti Antonínu Dvořáka, jeho pokora vůči skladatelskému řemeslu a ochota učit se i ve věku, kdy už měl za sebou umělecké úspěchy.

Instrumentální koncert jako kompoziční typ je vždycky zajímavý tím, jak je řešen vztah sólového nástroje (v romantickém pojetí „hrdiny“) a orchestru, zastupujícího společenství, nebo „universum“.

Part houslí, zejména v druhé meditativní větě, je zpěvný, lyrický, „ženský“, a Roman Patočka vyniká právě krásou a vyrovnaností kvality tónu v celém spektru i vřelostí výrazu a krásnými pianissimy. Celková rapsodická dikce skladby ukazuje na Dvořákovu nápaditost, v první větě s i pevným „mužským“ zvukem beethovenské tradice. Umělecký přesah skladatelova rukopisu je slyšitelný i z nápadů, kdy z orchestru vystoupí jednotlivé nástroje (lesní rohy před závěrem druhé věty, které podtrhnou pastorální konotace věty), nebo tympány před nástupem návratu hlavního tématu v závěrečné „tanečně“ stylizované větě. Pojetí sólového nástroje je sice virtuózní, ale prioritu má hudební celek.

Provedení Pražskými symfoniky bylo pohodové, suverénní, zažité. Je potřeba ocenit v dnešní době také rozhlasové přenosy, které dokážou prostředkovat velmi kvalitní vyvážený zvukový obraz, v podstatě lepší, než jaký by měl posluchač v sále.

Před poslední skladbou večera byl zařazen z archivu rozhlasu rozhovor s fagotistou Lumírem Vaňkem z roku 2005 k výročí vzniku FOK. Vztahoval se k dvanáctileté éře šéfdirigenta Václava Smetáčka, který, jak bylo řečeno, orchestr vyzdvihl dlouhodobou systematickou prací k špičkové kvalitě. Hlavním sdělením rozhovoru bylo, že právě dlouhodobá práce s jedním dirigentem dovoluje orchestru osvojit si gesta a výraz dirigenta natolik, že může reagovat i na jemné pokyny – vytváří tak efektivní komunikaci, což nemůže napodobit ani vynikající dirigent, když je jeho kontakt krátkodobý. Druhým výrazným sdělením rozhovoru bylo, že FOK je ochotný a pohodový orchestr. Po tomto rozhovoru ještě krátce vystoupil ředitel orchestru Daniel Sobotka, který komentoval sezónu („hodně natáčíme“) a avizoval začátek další sezóny 21/22.

Poslední skladbou večera byly Variace na Haydnovo téma op. 56 Johanessa Brahmse. Podobně jako Dvořák, i Brahms se zde pouštěl do žánru, který ještě neměl osvojen. Zřejmě i proto pod stejným opusovým číslem existuje verze pro dva klavíry, aby mohl skladatel dílo přehrát a konzultovat s Klárou Schumannovou.

Roman Patočka (foto Petr Dyrc)
Roman Patočka (foto Petr Dyrc)

Jak známo, Brahms je typický tím, že své umělecké řemeslo postavil na rozvíjení variačního principu v hlubším smyslu slova (postupně rozvíjené variace) a vyváženosti harmonické a kontrapunktické práci, čímž inspiroval i A. Schönberga. Tím, že Brahms zvolil klidné, jednoduché, pokorné téma „Chorál svatého Antonína“ (které získal od knihovníka vídeňské filharmonie F. Pohla, nalezené v pozůstalosti Haydna, ale nikoli zřejmě Haydnovo) získal podklad pro variační rozvoj, který může být, doslova, studijním materiálem jak pro skladatele, tak přesnou a prokreslenou práci orchestru.

Koncert byl příjemný, pohodový, a především zajímavý uvedením skutečně tvůrčím způsobem pojaté premiéry.

Pražské metamorfózy
Program:
Petr Wajsar – Pražské metamorfózy (světová premiéra)
Antonín Dvořák – Koncert pro housle a orchestr a moll op. 53
Johannes Brahms – Variace na Haydnovo téma op. 56

Obsazení:
Roman Patočka – housle
Tomáš Brauner – dirigent
Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK

7. května 2021 v 19:30, Obecní dům – Smetanova síň
Přímý přenos Český rozhlas Vltava, zvukový záznam zůstává dostupný na webových stránkách Českého rozhlasu

TAGGED:Martin RudovskýPetr WajsarRoman PatočkaSEZSymfonický orchestr hlavního města Prahy FOKTomáš Brauner
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Adrian Prabava (foto Slovenská filharmonie) Slovenská filharmonie zahraje pod taktovkou Adriana Prabavy
Next Article Broumovská klávesa (foto Michal Sedláček) Soutěž Broumovská klávesa přivítá na čtyřicet soutěžících ze čtyř zemí Evropy
5 1 vote
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up