Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Operní vzpomínka na Juraje Herze
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Archivní

Operní vzpomínka na Juraje Herze

Operní vzpomínka na zesnulého režiséra Juraje Herze bude poměrně krátká, jelikož režíroval ve svém životě jen jednu operu, a to Růžového kavalíra od Richarda Strausse v roce 1996 v Národním divadle, kde jsem tehdy shodou okolností pracoval. Inscenaci hudebně nastudoval a všechny reprízy dirigoval Jiří Kout.

Srstka Jiří
Published: 10/04/2018
Share
4 Min Read
SHARE
Režisér Juraj Herz a dirigent Jiří Kout (zdroj archiv)

Pokud začnu od tohoto tvůrčího tandemu, musím říci, že oba dva pánové si vzájemně moc nesedli. Chybný byl můj kalkul o ideální spolupráci dvou umělců, kteří odešli do exilu. Bylo to také dáno tím, že Jiří Kout partituru Růžového kavalíra mistrně ovládal (koneckonců ji také dirigoval v Met), zatímco Juraj byl vlastně operní začátečník, který myslím ani neznal noty. Vykompenzoval to tím, že se celého Růžového kavalíra naučil zpaměti.

Pod tíhou Koutovy dominance Herz trpěl a sténal. A Kout ho vskutku nešetřil, jeho ostré špílce mířily na Juraje každou chvíli.

Vzpomínám si, jak na první hlavní zkoušce zastavil v prvním jednání orchestr a zpěváky v místě, kdy vedle Maršálky, Oktaviána a Ochse, nalézajících se již na scéně, přicházejí další postavy – italský zpěvák, učenec, kadeřník, notář, atd. – a kromě nich též prodavač psů, jenž přichází ukázat Maršálce své přírůstky v kleci. Už si nevzpomínám, proč Juraj umístil do klece místo psů ptáky.

Richard Strauss: Růžový kavalír – ND 1996 (zdroj archiv ND / foto Hana Smejkalová)

Kout (na celé divadlo): A to je jako co, pane režisére?

Herz: To jsou ptáci, pane dirigente.

Kout: Tam mají být ovšem psíci a ne ptáci. Proč jste tam dal ptáky?

Herz: To je na dlouhé vyprávění, pane dirigente.

Kout (k orchestru): Tak oni tam mají být psíci a on tam dá ptáky. Já fakt nevím, na co myslí. (řev smíchu z orchestřiště)

Richard Strauss: Růžový kavalír – ND 1996 (zdroj archiv ND / foto Hana Smejkalová)

Největší ránu pro Juraje Herze však znamenala první zkouška orchestru s jevištěm po jeho klavírní generální zkoušce s klavírem, jelikož všichni zpěváci zapomněli na režijní aranž a na forbíně zoufale pozorovali dirigenta Kouta, aby se „chytli“. Juraj tiše úpěl kdesi vzadu v parteru. Já jsem ho utěšoval, že až proběhne pár zkoušek orchestru s jevištěm, zpěváci se umravní a vrátí se jistojistě do narežírovaných pozic.

Richard Strauss: Růžový kavalír – Jaroslava Maxová (Octavian), Linda Watson (Maršálka), Luděk Vele (Baron Ochs ) – ND 1996 (zdroj archiv ND / foto Hana Smejkalová)

Herz: Já už na to nemám prostě nervy. Když dělám film, tak to, co natočím, mám v krabicích na pásech a nikdo mi to už vzít nemůže. Ale tady je to každý den jinak. Já jsem sice dělal spousty činoherních představení, ale tam je to úplně něco jiného – žádná partitura, žádný dirigent, jenom herci, žádný sbor, žádný orchestr.

Srstka: Juraji, to dobře dopadne, neboj se, tak je to u opery vždycky.

Herz: Už v životě operu dělat nebudu, ani toho Borise Godunova, kterého jsi mi nabízel.

Richard Strauss: Růžový kavalír – Jaroslava Maxová (Octavian), Luděk Vele (Baron Ochs) – ND 1996 (zdroj archiv ND / foto Hana Smejkalová)

Měl jsem pravdu, ostatně jako vždycky, že. Premiéra dopadla výborně, režie zajímavá až jímavá, hudební nastudování famózní, inscenace se dočkala spousty ocenění. Ale Juraj svůj slib, jenž si uložil sám sobě, splnil a již nikdy operu nerežíroval.

Tak promiň, Juraji, že ve vzpomínce na Tebe nepoužívám ohromných slov, která teď znějí na Tvou adresu ze všech stran. Vzpomínám na Tebe.

Juraj Herz (foto archiv)
TAGGED:Der RosenkavalierJiří KoutJiří SrstkaJuraj HerzNárodní divadloOpera Národního divadlaRichard Strauss
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Giselle třicet let poté – manifest dekadence
Next Article Šéfdirigent FOKu Pietari Inkinen prodloužil smlouvu o 2 roky, pokračovat v Praze bude i José Cura
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up