Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Operní panorama Heleny Havlíkové (504) – Ve Smetanově síni doběhli Dona Pasquala s vtipem i hudební brilancí
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
OperaOperní panoramaRecenze

Operní panorama Heleny Havlíkové (504) – Ve Smetanově síni doběhli Dona Pasquala s vtipem i hudební brilancí

Už podruhé nabídla agentura Nachtigall Artists ve Smetanově síni poloscénické uvedení celé opery – po úspěchu Rossiniho Popelky před rokem to byl tentokrát Donizettiho Don Pasquale. Stal se dalším počinem vedle koncertů, v nichž tato agentura pod vedením Aleny Kunertové už mnoho let záslužně a neúnavně nabízí publiku v Praze recitály světových pěveckých hvězd, které u nás jinak většinou známe jen zprostředkovaně skrze kino-přenosy, a zároveň otevírá příležitost slyšet i talenty s příslibem velké kariéry. Don Pasquale přesvědčil, že i v podmínkách Smetanovy síně lze uvádět celou operu. Tradiční představu statické koncertní verze opět – a velice nápaditě – dalece přesahoval. Pod taktovkou suverénního Marca Armiliata, který má tento typ italských komických oper doslova v krvi, se s podporou orchestru Prague Philharmonia představila vyrovnaná mezinárodní sestava sólistů.

Havlíková Helena
Published: 10/12/2024
Share
7 Min Read
SHARE
Gaetano Donizetti: Don Pasquale 29. listopadu 2024, Obecní dům, Smetanova síň – Vincenzo Taormina (foto Petr Dyrc)
Gaetano Donizetti: Don Pasquale, 29. listopadu 2024, Obecní dům, Smetanova síň – Vincenzo Taormina (foto Petr Dyrc)
  • Don Pasquale – fraška, která baví i dojímá
  • Charismatický Armiliato se sehranou partou temperamentních sólistů i bez režiséra

Don Pasquale – fraška, která baví i dojímá

Jedna z posledních oper italského skladatele Gaetana Donizettiho (1797–1848), tříaktová komická opera Don Pasquale s premiérou v roce 1843 v pařížském Théâtre-Italien, bývá považována za jeho mistrovské dílo. Námětem odkazuje ke komedii dell‘arte a jejím typickým postavám – obstarožního Pantalona, zamilovaného Pierrota a čiperné Kolombíny. Příběh starého bohatce, který v posledním záchvěvu mužnosti, než mu stáří „zavře krám“, chce okusit milostných hrátek a vzrušení, a mladé energické vdovy se bude podle stejného scénáře zaručeně opakovat i v budoucích generacích pošetilců, aby se opět nepoučili, že jsou „věci“ života, které se koupit nedají. Donizetti toto ponaučení zhudebnil jako ryzí nefalšovanou frašku: nad starým Donem Pasqualem, kterému se naposled zapálila lýtka, ačkoli by si měl přiznat, že hodovat už může „jen očima“, však nakonec posměšně nelámeme hůl. Pro jeho poblouznění i vystřízlivění máme nakonec sympatie a pochopení.

Obsah
Don Pasquale – fraška, která baví i dojímáCharismatický Armiliato se sehranou partou temperamentních sólistů i bez režiséra

Mladý Pasqualův synovec Ernesto si odmítne vzít bohatou nevěstu, kterou mu vybral strýc, protože miluje krásnou, ale chudou vdovu Norinu. Protože se sám Pasquale rozhodne k ženitbě a zplození vlastního potomka, hrozí, že Ernesto přijde o bohaté rodinné dědictví. Domácí lékař Malatesta ovšem vymyslí plán, jak Dona Pasquala obelstít, aby nakonec se sňatkem mladých milenců ještě rád souhlasil.

Nemá smysl na tuhle frašku uplatňovat morální kritéria – chce nás hlavně pobavit, o morální ponaučení se už postará samo stárnutí, které nemine nikoho. A tak se můžeme smát, když si roztoužený Don Pasquale podle Malatestova plánu vezme za ženu Ernestovu Norinu, kterou Malatesta vydává za svou ctnostnou sestru vychovanou v klášteře. Po fingovaném sňatku se z této puťky vyklube dračice a namísto milostných hrátek zaskočeného manžela tyranizuje svými rozhazovačnými vrtochy. Svatbu Noriny s Ernestem nakonec Pasquale vnímá jako vysvobození.

Gaetano Donizetti: Don Pasquale 29. listopadu 2024, Obecní dům, Smetanova síň – Marco Armiliato (foto Petr Dyrc)
Gaetano Donizetti: Don Pasquale, 29. listopadu 2024, Obecní dům, Smetanova síň – Marco Armiliato (foto Petr Dyrc)

Charismatický Armiliato se sehranou partou temperamentních sólistů i bez režiséra

I když Alena Kunertová na začátku kvůli onemocnění omluvila Marthu Issovou, která měla stručně shrnovat děj a jako hospodyně v domě Dona Pasquala komentovat situace a fandit Ernestovi, samotné provedení to neohrozilo – napomáhaly dobře čitelné titulky.

Poloscénickou verzi samotní aktéři vtipně rozehráli po celé Smetanově síni včetně hlediště a empory tak, že ve výsledku vznikla plnokrevná operní komedie. Zapojil se do ní nejen dirigent Marco Armiliato, ale i Šalounův vznešený prorok Vyšehradu lechtaný péřovou prachovkou Ahmada Hedara, který tentokrát vyměnil svou brilantní hru na klavír za motýlka, zástěru a komické brýle majordoma a notáře, se pod mocnými vousy jistě bavil také.

Gaetano Donizetti: Don Pasquale 29. listopadu 2024, Obecní dům, Smetanova síň – Gaetano Donizetti: Don Pasquale 29. listopadu 2024, Obecní dům, Smetanova síň – Vincenzo Taormina a Ahmad Hedar (foto Petr Dyrc)
Gaetano Donizetti: Don Pasquale, 29. listopadu 2024, Obecní dům, Smetanova síň – Gaetano Donizetti: Don Pasquale 29. listopadu 2024, Obecní dům, Smetanova síň – Vincenzo Taormina a Ahmad Hedar (foto Petr Dyrc)

Provedení se mohlo opřít o italského dirigenta Marca Armiliata, sympatického nejen svým úsměvem, ale i pozitivní energií, která z něj sálala celý večer. S tou od svého debutu v roce 1995 v benátském La Fenice dobývá světové operní domy včetně La Scaly, Vídeňské státní opery nebo MET. Svým charismatem, temperamentem a hudebním cítěním Smetanovu síň doslova rozsvítil.

K úspěchu večera přispěla také vyrovnaná sestava sólistů, kteří vystupovali v kostýmech a jednoduchou scénu s křesílky a stolkem, u něhož si Pasquale spokojeně přepočítával své jmění, doplňovali výstižnými rekvizitami.

Titulní postavu Dona Pasquala ztvárnil (namísto obvyklejšího basisty) italský barytonista Vincenzo Taormina (mohli jsme ho v Praze vidět už v loňské Popelce jako ješitného Dona Magnifica a ve Státní opeře jako Dulcamaru v Nápoji lásky). Svým robustním, avšak dostatečně pohyblivým hlasem vystihl v županu s patřičně vypelichanou parukou a následně ve fraku portrét starého mládence, kterého poblázní poslední záchvěv, či spíše jen vzpomínka na mládí, které si bláhově chce připomenout sňatkem s mladou dívkou.

Gaetano Donizetti: Don Pasquale, 29. listopadu 2024, Obecní dům, Smetanova síň – Petr Nekoranec (foto Petr Dyrc)
Gaetano Donizetti: Don Pasquale, 29. listopadu 2024, Obecní dům, Smetanova síň – Petr Nekoranec (foto Petr Dyrc)

Tenorista Petr Nekoranec v džínách, triku, brýlích a se sluchátky na uších charakterizoval Ernesta „outfitem“ dnešní mládeže a pěvecky se mu dařilo propojovat hlasové rejstříky do mladistvě energického projevu i lyrické zamilovanosti. Koketní vdovičku Norinu ztvárnila svým průrazným pružným sopránem Andrea Carroll, která už stihla vystupovat v La Scale i v Metropolitní opeře a letos debutovala jako Musetta i v Covent Garden. Jako Norina vystřídala celou řadu efektních šatů a přesvědčivěji než jako Ernestova milující partnerka působila coby spoluhráčka intrikánského doktora Malatesty a protivná dračice, činící Pasqualovi po falešném sňatku ze života peklo.

Gaetano Donizetti: Don Pasquale, 29. listopadu 2024, Obecní dům, Smetanova síň – Andrea Carroll (foto Petr Dyrc)
Gaetano Donizetti: Don Pasquale, 29. listopadu 2024, Obecní dům, Smetanova síň – Andrea Carroll (foto Petr Dyrc)

Výborně se osvědčil mladý italský barytonista Matteo Mancini, jehož mezinárodní kariéra se slibně rozjíždí už během studia. V roli domácího lékaře Malatesty to byl on, kdo v obleku dnešního manažera komplikované intrice dodal spolu s Norinou patřičné věrohodnosti a spádu. Vyhlášený ďábelsky rychlý „ubrebentěný“ duet s Donem Pasqualem ve třetím dějství (Cheti cheti, immantimente) si navíc nadšené publikum svým bouřlivým potleskem vynutilo opakovat.

Gaetano Donizetti: Don Pasquale, 29. listopadu 2024, Obecní dům, Smetanova síň – Matteo Mancini (foto Petr Dyrc)
Gaetano Donizetti: Don Pasquale, 29. listopadu 2024, Obecní dům, Smetanova síň – Matteo Mancini (foto Petr Dyrc)

Gaetano Donizetti: Don Pasquale
29. listopadu 2024, 19:00 hodin
Obecní dům, Smetanova síň

Účinkující
Norina: Andrea Carroll
Ernesto: Petr Nekoranec
Don Pasquale: Vincenzo Taormina
Malatesta: Matteo Mancini
Notář: Ahmad Hedar

Prague Philharmonia
Marco Armiliato – dirigent

TAGGED:Ahmad HedarAndrea CarrollMarco ArmiliatoMatteo ManciniNachtigall ArtistsPetr NekoranecPrague PhilharmoniaSEZVincenzo Taormina
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Master Prix 2023 (zdroj Nadace Život umělce) Kdo získá Master Prix? Nadace Život umělce zveřejnila jména letošních laureátů
Next Article Symfonický orchestr Českého rozhlasu: Renaud Capuçon hraje a diriguje, 9. prosince 2024, Rudolfinum, Dvořákova síň (foto Michal Fanta) Renaud Capuçon spojil dirigentskou taktovku s houslemi a rozezpíval Rudolfinum
3 2 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up