Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Operní panorama Heleny Havlíkové (458) – Opavská Káťa: síla jednoduchosti
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
OperaOperní panoramaRecenze

Operní panorama Heleny Havlíkové (458) – Opavská Káťa: síla jednoduchosti

Do Roku české hudby nově přispělo Slezské divadlo v Opavě premiérou Janáčkovy opery Káťa Kabanová v hudebním nastudování Marka Prášila a v režii Jany Andělové Pletichové – s Terezou Kaveckou v titulní roli.

Havlíková Helena
Published: 04/05/2024
Share
10 Min Read
SHARE
Leoš Janáček: Káťa Kabanová, Slezské divadlo Opava – Tereza Kavecká (foto Slezské divadlo Opava)
Leoš Janáček: Káťa Kabanová, Slezské divadlo Opava – Tereza Kavecká (zdroj Slezské divadlo Opava)

Ve Slezském divadle Opava nehráli Káťu Kabanovou podle originální Janáčkovy partitury, ale v úpravě skladatele a dirigenta Eberharda Klokeho, kterou vídeňské nakladatelství klasické hudby Universal Edition loni rozšířilo svoji nabídku notových materiálů k této opeře. (Eberhard Kloke pro Universal Edition takto upravil třeba i Wagnerovo Zlato Rýna.) Úprava spočívá v redukci počtu hráčů, takže umožňuje hrát Káťu Kabanovou i v menších prostorách. V Opavě, kde tato verze zazněla vůbec poprvé, bylo v orchestru 34 hudebníků, tedy zhruba polovina oproti standardnímu obsazení operního nebo symfonického orchestru.

Leoš Janáček: Káťa Kabanová, Slezské divadlo Opava – Zdeněk Kapl, Vít Šantora (foto Slezské divadlo Opava)
Leoš Janáček: Káťa Kabanová, Slezské divadlo Opava – Zdeněk Kapl, Vít Šantora (zdroj Slezské divadlo Opava)

Zásahy do operních partitur se vyvíjely a stále vyvíjejí v čase a mají nejrůznější nuance dané charakterem díla i osobnostmi interpretů. Na rozdíl od hudby období baroka nebo klasicismu, kdy skladatelé obsazení orchestru často vůbec nepředepisovali, protože záleželo na počtu hráčů/sloužících, které si mecenáši vydržovali, Janáček patří k tvůrcům s přesně rozepsanou partiturou. A dnes už nežijeme v období rozkvětu nejrůznějších úprav, které byly naprosto běžné třeba v 19. století pro tehdy tak rozšířené amatérské muzicírování. A připomeňme si, že Smetana, ale i Dvořák a při brněnských premiérách také Janáček slyšeli své opery s velmi malým orchestrem. Také řada dirigentů chápala svoji roli při uvádění oper se značnou interpretační volností včetně zásahů do struktury díla a škrtů – za všechny připomeňme v souvislosti s Janáčkem zásahy Karla Kovařovice do partitury Její pastorkyně, ale také Václava Talicha do Příhod lišky Bystroušky i Káti Kabanové (posílení žesťových nástrojů pro dramatičtější vyznění některých situací, změny v instrumentaci sólových míst ad.). Protichůdné názory na zásahy do partitur Janáčkových oper zachytil v roce 1942 časopis Rytmus v anketě věnované Janáčkovi od kladného postoje Otakara Šourka přes benevolentního Břetislava Bakalu po odmítajícího Otakara Jeremiáše.

Leoš Janáček: Káťa Kabanová, Slezské divadlo Opava – Vít Šantora, David Szendiuch (foto Slezské divadlo Opava)
Leoš Janáček: Káťa Kabanová, Slezské divadlo Opava – Vít Šantora, David Szendiuch (zdroj Slezské divadlo Opava)

Dnešní doba sice v honbě za historicky poučenou interpretací úpravám nepřeje, ale jsem přesvědčena, že není potřeba modifikace partitur u Janáčka šmahem odmítat – zejména jsou-li provedeny tak citlivě, jak je udělal Eberhard Kloke. A když se dílo hraje v přiměřeném prostoru – což relativně malé Slezské divadlo splňuje – s citlivým dirigentem.

Leoš Janáček: Káťa Kabanová, Slezské divadlo Opava – Tereza Kavecká (foto Slezské divadlo Opava)
Leoš Janáček: Káťa Kabanová, Slezské divadlo Opava – Tereza Kavecká (zdroj Slezské divadlo Opava)

V hudebním nastudování Marka Prášila zněl orchestr při premiéře Káti Kabanové i v menším obsazení kompaktně, vyváženě, při celkově menší robustnosti zvuku vstřícně vůči sólistům, kterým bylo také skvěle rozumět, a přitom s dostatečnou škálou dynamiky. Marek Prášil má přitom zatím zkušenosti hlavně z nastudování muzikálů, a upřímně řečeno, opavský operní orchestr nepatří k našim špičkovým tělesům: při premiéře se v detailech nevyvaroval drobných zaváhání. Prášil ve svém hudebním pojetí tragického hudebního dramatu Káti vystihl s janáčkovskou úsečností i měkkou vroucností neobyčejnou hloubkou a „barevnost“ vyjádření především ženské psychiky v prudkých příbojích i vlnách lidských vztahů.

Leoš Janáček: Káťa Kabanová, Slezské divadlo Opava – Tereza Kavecká, Juraj Nociar (foto Slezské divadlo Opava)
Leoš Janáček: Káťa Kabanová, Slezské divadlo Opava – Tereza Kavecká, Juraj Nociar (zdroj Slezské divadlo Opava)

Režisérka Jana Andělová Pletichová se držela svého osvědčeného stylu, s nímž konvenuje věrnému opavskému opernímu publiku. A také tlaku na nízký rozpočet připravované inscenace. Ukázalo se, jaká může být v jednoduchosti síla. V případě Káti s výtvarníkem scény Jaroslavem Milfajtem inscenaci založili na silném výtvarném gestu: přes celou šířku i hloubku černě vykrytého jeviště leží na točně velký pravoslavný kříž se zašlým nahnědlým kovovým povrchem. Nese v sobě symbol povznášející víry, ale i ubíjející tíhy a břemena hříchu. Otáčení kříže s třemi břevny, který stoupá jako šikma tak skýtá různě členité prostory pro herecké akce, a to i výškově pro vyjádření hierarchie vztahů postav. Pak už stačilo několik zavěšených průsvitných pásů, které s různými barvami nasvícení dotvářely atmosféru. Do ruského prostředí inscenaci zasazovaly kostýmy Michaely Savovové. Z takto výtvarně čisté scénografie se ovšem vymykalo natřepávání průsvitného modře nasvíceného pruhu na zemi v přední části jeviště pro ilustraci Volhy, odkazující k principům barokní scénografie. Do stylu inscenace se nehodily točící se kužely světel, které měly vyjádřit Kátin psychický kolaps. Kvůli nadužívání tohoto efektu na popových koncertech působilo takové diskotékové svícení v Kátě Kabanové neadekvátně. A nadbytečné bylo při snadnosti proměn scény nastavení kříže na točně členění obrazů zataženou oponou, což nabourávalo tah a napětí inscenace.

Leoš Janáček: Káťa Kabanová, Slezské divadlo Opava – Juraj Nociar, Vít Šantora (foto Slezské divadlo Opava)
Leoš Janáček: Káťa Kabanová, Slezské divadlo Opava – Juraj Nociar, Vít Šantora (zdroj Slezské divadlo Opava)

Jana Andělová Pletichová nepodléhá dnešnímu módnímu trendu aktualizací, často násilných, ale pevně se drží partitury. Na jejím základě v souznění s Janáčkovou hudbou „odvyprávěla“ příběh emočně silně založené Káti, která se pokouší z rodiny despotické tchyně Kabanichy, jíž podléhá její syn Tichon, uniknout mileneckým vztahem k Borisovi. Režisérka inscenaci vystavěla především na věrohodném, ze života odpozorovaném vyjádření situací a reakcí postav. Výmluvný byl například způsob, jakým Anna Moriová jako Varvara po holčičím povídání o mládí Káti reagovala na její kradmé přiznání, že touží po jiném muži: od dovádivého úsměvu přes zděšení až po spříseženecké porozumění a pokušitelskou lehkovážnost. Takové zdánlivě „obyčejné“ detaily v pohybech, gestech a výrazu tváře včetně očí byly vlastně účinnější než dvojnice Káti, kterou režisérka jako mladičkou k vyprávění přidala se stejnými gesty v pozadí. Dokonce ztrojením Kabanichy si pak režisérka vypomohla, aby zprostředkovala Kátiny halucinace.

Leoš Janáček: Káťa Kabanová, Slezské divadlo Opava – Anna Moriová, Tereza Kavecká (foto Slezské divadlo Opava)
Leoš Janáček: Káťa Kabanová, Slezské divadlo Opava – Anna Moriová, Tereza Kavecká (zdroj Slezské divadlo Opava)

Režisérka ve svém výkladu pojala Káťu jako křehkou ženu, která by i chtěla milovat svého manžela, ale ponižování, kterému je svým okolím vystavená, ji dovede až za hranici toho, co je schopná psychicky unést. V Tereze Kavecké má opavské divadlo pro takové pojetí ideální představitelku, která i při svém menším lyrickém hlasu dokázala velmi věrohodně a hluboce vyjádřit Kátinu ztrápenou duši, s níž se chce odpoutat od přízemně sebestředného sobectví svého okolí, něžně osamělou posmutnělost a úzkost s poryvem milostného vzplanutí.

Leoš Janáček: Káťa Kabanová, Slezské divadlo Opava – Tereza Kavecká (foto Slezské divadlo Opava)
Leoš Janáček: Káťa Kabanová, Slezské divadlo Opava – Tereza Kavecká (zdroj Slezské divadlo Opava)

V kontextu opavské opery měla premiéra velmi vyrovnané obsazení s intenzivními charakteristikami jednotlivých postav. Katarína Jorda Kramolišová herecky přesně vystihla zlou despotickou a svatouškovskou Kabanichu, která si přitom až s obscénní rozkoší užívá sex s Dikojem. Chlípnost tohoto pokryteckého kupce i bez prvoplánového opileckého vrávorání zprostředkoval David Szendiuch. Zamilovaného Borise, který po vyzrazení jeho vztahu s Káťou přece jen chvíli zaváhá, zda ji opustit, s pěveckou jistotou zvládl Juraj Nociar. Jakub Rousek v Tichonovi propojil bojácně submisivní podřazenost matce, grobiánství a prchlivost alkoholika, ale i ostýchavé záblesky lásky ke Kátě. Dovádivou dvojici mladých rebelujících milenců Varvary a Kudrjáše, kteří nacházejí sílu vymanit se ze sevření maloměšťáckých konvencí, rozehráli Anna Moriová a Vít Šantora, ten až s nadužíváním hry s „učitelskými“ brýlemi.

Leoš Janáček: Káťa Kabanová, Slezské divadlo Opava – Katarína Jorda, David Szendiuch (foto Slezské divadlo Opava)
Leoš Janáček: Káťa Kabanová, Slezské divadlo Opava – Katarína Jorda, David Szendiuch (zdroj Slezské divadlo Opava)

Opavská opera patří mezi našimi stálými k těm nejmenším souborům u nás. Přesto se v konkurenci většiny našich a posléze i slovenských souborů opakovaně prosadila i v Praze na festivalu OPERA – hned v roce 1993 při prvním ročníku a pak znovu v roce 2015 na sebe strhla pozornost inscenací Janáčkovy Její pastorkyně, v roce 1999 zaujala vtipnou operou Ilji Hurníka Oldřich a Boženka, v následujícím ročníku strhujícím nastudováním Dialogů karmelitek Francise Poulenca, v dalších letech Verdiho Loupežníky, Belliniho Normou, režijně netradičním pojetím Weberova Čarostřelce nebo při minulém ročníku hudebně i scénicky nápaditě rozehranou Figarovou svatbou Wolfganga Amadea Mozarta. Nové nastudování Káti Kabanové je další inscenací, která by v tomto kontextu dozajista uspěla. U domácího publika se jí dostalo přijetí velmi nadšeného. Zaslouženě.

Leoš Janáček: Káťa Kabanová, Slezské divadlo Opava – Tereza Kavecká, Anna Moriová (foto Slezské divadlo Opava)
Leoš Janáček: Káťa Kabanová, Slezské divadlo Opava – Tereza Kavecká, Anna Moriová (zdroj Slezské divadlo Opava)

Leoš Janáček: Káťa Kabanová
Hudební nastudování Marek Prášil, režie Jana Andělová Pletichová, scéna Jaroslav Milfajt, kostýmy Michaela Savovová, sbormistryně Kremena Pešakova.

Osoby a obsazení: Kabanicha – Katarína Jorda Kramolišová, Káťa – Tereza Kavecká, Dikoj – David Szendiuch, Boris – Juraj Nociar, Tichon – Jakub Rousek, Kudrjáš – Víta Šantora, Varvara – Anna Moriová, Kuligin – Zdeněk Kapl, Glaša – Lenka Jakubcová, Fekluša – Andrea Plachká, Žena z lidu – Lenka Liberdová.

Orchestr, sbor a balet Slezského divadla Opava.

Slezské divadlo Opava, premiéra 28. dubna 2024.

Leoš Janáček: Káťa Kabanová, Slezské divadlo Opava – Katarína Jorda, Tereza Kavecká, Jakub Rousek (foto Slezské divadlo Opava)
Leoš Janáček: Káťa Kabanová, Slezské divadlo Opava – Katarína Jorda, Tereza Kavecká, Jakub Rousek (zdroj Slezské divadlo Opava)
TAGGED:Anna MoriováDavid SzendiuchJakub RousekJana Andělová PletichováJuraj NociarKatarína Jorda KramolišováMarek PrášilRok české hudbySEZSlezské divadlo OpavaTereza KaveckáVít Šantora
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Alexandra Timpau (foto archiv respondentky) Tři umělkyně tvoří: Rozhovor s Alexandrou Timpau o threeiscompany a premiéře IHOPEIWILL
Next Article Patrik Hábl (zdroj Lípa Musica) Příští týden odstartuje předprodej vstupenek na festival Lípa Musica
4.5 6 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up