Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Operní panorama Heleny Havlíkové (451) – Prodané nevěstě to v Hlaholu sluší
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seOperaOperní panoramaRecenzeZ domova

Operní panorama Heleny Havlíkové (451) – Prodané nevěstě to v Hlaholu sluší

K Prodaným nevěstám, které mají v jubilejním smetanovském roce na repertoáru naše stálá divadla, se nově připojilo uskupení Opera lidem. Název má příznačný, nejen Prodaná nevěsta, ale i předchozí inscenace Rusalky vstřícně a laskavě otevírá svět opery těm, kteří do tohoto kouzelného spojení divadla a hudby teprve nahlížejí. Jejich ostych či nedůvěru inscenace i díky skvělým sólistům rychle rozptýlí.

Havlíková Helena
Published: 11/03/2024
Share
5 Min Read
SHARE
Bedřich Smetana: Prodaná nevěsta – Peter Malý, Bronislava Smržová, 6. března 2024, Pražský Hlahol (zdroj Opera lidem, foto Martin Babic)
Bedřich Smetana: Prodaná nevěsta – Peter Malý, Bronislava Smržová, Pražský Hlahol (zdroj Opera lidem, foto Martin Babic)

Název „party“ kolem Vladimíra Chmela a jeho Českého pěveckého institutu doplňuje motto Děláme operu srdcem. Rozhodně to není klamavá reklama. Vystihuje atmosféru, která z jejich Prodané nevěsty „nakažlivě“ vyzařuje. Zájemci o klasickou podobu Prodané nevěsty si přijdou na své. Navíc v nádherném secesním prostoru Spolkového domu Hlahol architekta Josefa Fanty, v němž dodnes působí Zpěvácký spolek Hlahol, mezi jehož sbormistry v téměř 150leté historii patřil v letech 1863–1865 i Bedřich Smetana, který pro Hlahol také zkomponoval například sbory Tři jezdci nebo Odrodilec.

Inscenace umístěná do Velkého koncertního sálu Hlaholu kromě bytelného dřevěného stolu a houpacího koníka žádnou „scénografii“ nepotřebuje. Sedlová střecha, krásné secesní lustry, busty sbormistrů a čestných členů Hlaholu a především alegorická luneta Alfonse Muchy Česká píseň navozují atmosféru radosti ze zpěvu a zároveň „domáckého“ prostředí spřízněnosti. A pak už jen stačí lahev slivovičky, půllitry piva a několik fotografií dokládajících majetky nabízených nevěst ke svižnému rozehrání citlivě zkrácené verze Prodané nevěsty s doprovodem klavíru a dvou klarinetů a původními mluvenými dialogy.

Bedřich Smetana: Prodaná nevěsta – Daniel Hůlka, Pražský Hlahol (zdroj Opera lidem, foto Martin Babic)
Bedřich Smetana: Prodaná nevěsta – Daniel Hůlka, Pražský Hlahol (zdroj Opera lidem, foto Martin Babic)

Inscenace je postavena především na výkonech sólistů: Mařenka Bronislavy Smržové na základě měkké sopránové kantilény oplývá přirozeným půvabem, vroucností i energií, aby zachránila svoji lásku k milovanému Jeníkovi. Této role se ujal Peter Berger. Uvyklý v postavách Dalibora, Prince, Borise, Manolia, Cavaradossiho či Pinkertona a mnoha dalších prvo-oborových tenorových rolích na velká jeviště Národních divadel v Praze, Brně či Bratislavě vedle řady zahraničních scén se obdivuhodně adaptoval na prostor, kde zpívá doslova nadosah od diváků. S „člověčí“ věrohodností vystihl Jeníka, který bystře a bez skrupulí využije příležitosti poskytnuté Kecalem, aby lstí získal nejen milovanou Mařenku, ale i spoustu peněz. Napáleného dohazovače ztvárnil Daniel Hůlka jako přiměřeně protřelého, ješitného, sebejistého, ale nakonec zesměšněného vyjednavače a obdařil ho znělými i těmi nejhlubšími tóny Kecalova basového partu. Svůj komediální talent v roli koktavého Vaška divákům odkryl Peter Malý, který se stihl během zpěvu ještě ládovat „smetanovým“ pacholíkem, s nímž „zajídá“ nervozitu kluka, který se náhle ocitá ve středobodu zájmu hned několika dívek. I Vladimír Chmelo, Markéta Dvořáková, Petr Matuszek a Dagmar Drechslerová si role rodičů s chutí užívali, stejně jako činorodá Hospodská, jejíž představitelka Petra Prýmková v ansámblech při absenci sboru zastala s přehledem sopránový part. Sbor ovšem tak úplně nechyběl – do inscenace se zapojil v úvodním Proč bychom se netěšili a závěrečném Dobrá věc se podařila i Hlahol. A jistě by jistě zvládl i více sborových čísel, pro Prodanou nevěstu tak typických.

Skvěle se osvědčil nápad svěřit slavnou scénu komediantů, vedenou Principálem Matějem Doležalem a okouzlující Esmeraldou Danou Šťastnou, dětem z kurzů dětské taneční akrobacie Jurije Kolvy. S báječnou šikovností metaly hvězdy, přemety, skákaly přes lano, vytáčely piruety ba i žonglovaly.

Bedřich Smetana: Prodaná nevěsta – Peter Berger, Daniel Hůlka, Pražský Hlahol (zdroj Opera lidem, foto Martin Babic)
Bedřich Smetana: Prodaná nevěsta – Peter Berger, Daniel Hůlka, Pražský Hlahol (zdroj Opera lidem, foto Martin Babic)

Když se k závěrečnému sboru se spontánní radostí připojili na výzvu zručného klavíristy Ahmeda Hedara, který s dvěma klarinetisty s pro něj typickou muzikalitou a empatií k sólistům obstaral doprovod, i diváci zcela zaplněného auditoria, jakoby se z busty zhlížející Smetana spokojeně pousmál.

Kromě představení v Pražském Hlaholu se tato Prodaná nevěsta rozjede ještě na zámky Frýdek-Místek, Kačina a dokonce na brněnské koupaliště Biotop. A do Pražského Hlaholu se „přestěhuje“ i inscenace Rusalky, v níž uskupení Opera lidem chce zprostředkovat toto ikonické Dvořákovo dílo v obsazení předních sólistů co nejširšímu okruhu diváků.

Bedřich Smetana: Prodaná nevěsta

Hudební nastudování Ahmed Hedar a Vladimír Chmelo, režie Vladimír Chmelo, kostýmy Roman Šolc, akrobatická čísla Jurij Kolva.

Osoby a obsazení: Mařenka – Tereza Mátlová / Bronislava Smržová, Jeník – Peter Berger / Martin Šrejma / Peter Malý, Kecal – Daniel Hůlka, Vašek – Peter Malý / Vojtěch Pošvář, Krušina – Vladimír Chmelo, Krušinová – Markéta Dvořáková, Mícha – Petr Matuszek, Háta – Kateřina Jalovcová / Dagmar Drechslerová, Esmeralda – Dana Šťastná / Dagmar Drechslerová, Principál – Matěj Doležal, Indián – Jiří Stejskal, Hospodská – Petra Prýmková, Dítě – Rozárka Hůlková / Karolínka Smržová.

Pěvecký sbor Hlahol, klavír Ahmad Hedar, klarinety: Aleš Hustoles / Tomáš Hustoles / Tomáš Čistecký, Taneční akrobacie Jurije Kolvy.

Pražský Hlahol, premiéra 6. března 2024.

TAGGED:Ahmad HedarBronislava SmržováDagmar DrachslerováDana ŠťastnáDaniel HůlkaJurij KolvaMarkéta DvořákováMatěj DoležalOpera lidemPeter BergerPeter MalýPetr MatuszekPetra PrýmkováPražský HlaholSEZVladimír Chmelo
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Národní divadlo Brno hledá obchodního referenta
Next Article Ilustrační foto (zdroj Filharmonie Brno) Velikonoční festival duchovní hudby letos nabídne pouze domácí autory a několik premiér
3 4 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up