Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Operní panorama Heleny Havlíkové (181)
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
OperaOperní panorama

Operní panorama Heleny Havlíkové (181)

Havlíková Helena
Published: 01/09/2014
Share
7 Min Read
SHARE

Týden od 1. do 7. září 2014 

Operní plány stálých českých divadel na sezonu 2014/2015
Do nové operní sezony vstupuje našich (dnes už po sloučení Státní opery s Národním divadlem) devět stálých divadel s operními soubory, která (naštěstí) stále tvoří základ našeho operního života. Je ovšem třeba si uvědomit, že operní dění je u nás mnohem různorodější. Naší operní krajině dodávají pestrosti alternativní operní uskupení – Opera Diversa, Ensemble Damian, ale i Dětská opera Praha, inscenace uměleckých škol, festivalové produkce (zejména Hudební festival Znojmo, Smetanova Litomyšl nebo ostravské Dny nové opery, které nabízejí vlastní inscenace), dále přenosy opery do kin, v této sezoně zatím stále bohužel pouze z Metropolitní opery, k nimž ale začal Francouzský kulturní institut přidávat přenosy z Pařížské národní opery nebo festivalu v Aix-en-Provence. A vedle operních inscenací operní dění v širším slova smyslu obohacují koncerty – ať už celých oper (v tomto směru je napjatě očekávanou událostí první uvedení Dvořákovy prvotiny Alfred v německém originále na Dvořákově Praze) nebo jejich částí, pěvecké recitály a podobně.

Operní nabídka dle dramaturgických plánů našich operních divadel na sezonu 2014/2015 zejména ve srovnání s předchozím obdobím je mimořádně bohatá a také nebývale pestrá, ba přímo neobvyklá, až objevitelská. Divadla mají celkově v plánu pětatřicet operních premiér, což je obrovský nárůst zejména po propadu v minulé sezoně s pouhými osmadaceti premiérami.

Na tomto nárůstu se podílí především pražské Národní divadlo s novým vedením, které na tuto sezonu připravilo skutečně mimořádně ambiciózní dramaturgický plán: po loňském skomírání čtyř inscenací chystá téměř trojnásobný počet – jedenáct (!) premiér.Na opačném konci z hlediska počtu premiér je ústecké divadlo, které za ředitelování Miloše Formáčka už třetí sezonu přichází s jedinou novou inscenací, což je pro rozvoj souboru opravdu málo.

Letošní Rok české hudby, což je program podpory české hudby s finančním přispěním Ministerstva kultury, u našich operních divadel „zabral“. Taková plejáda českých oper, celkem šestnáct – to tu už dlouho nebylo! Po letech dokonce padla hegemonie italských oper. A zdaleka nejde jen o prověřené tituly typu Smetanovy Prodané nevěsty, kterou zařadilo Ústí, nebo Libuše, kterou plzeňská opera připravuje na 9. května do svého právě otevíraného Nového divadla.

Nebývale hojně bude zastoupen Leoš Janáček a inscenační týmy těchto titulů vesměs navozují očekávání netradičních přístupů: Věc Makropulos v Brně v režii Davida Radoka, Výlety pana Broučka v Ostravě v režii tandemu Skutr, Z mrtvého domu v pražském Národním divadle v režii Daniela Špinara, ale i Její pastorkyňa v Opavě.

Vedle Her o Marii Bohuslava Martinů v Brně, kam přenese svoji pražskou inscenaci režisér Jiří Heřman, budou všechny další české opery hodně zajímavé tím, že jde buď o tituly, které u nás dlouho nezazněly – Foersterova Eva, kterou připravují v Liberci (režie Linda Keprtová) a Fibichův Pád Arkuna v pražském Národním divadle (režie Jiří Heřman) – nebo dokonce půjde o novinky a další soudobé české opery.

Jan Klusák (1934) i mnohem mladší Sylvie Bodorová (1954) mají s vokální hudbou velké zkušenosti a na svém uměleckém kontě řadu úspěchů. Pro svou další operu si letošní jubilant (s onou příznačnou čtyřkou na konci svého data narození) Jan Klusák vybral Sofoklovu tragédii Filoktétes, pro jejíž uvedení v květnu spojí své síly soubory v Ostravě a v Praze. Takovou koprodukci je třeba velice přivítat. U Sylvie Bodorové si operu přímo zadalo liberecké divadlo včetně námětu ze severočeského regionu o regentce frýdlantského panství v šestnáctém a sedmnáctém století – opera se jmenuje Legenda o Kateřině z Redernu.

Po osmdesáti letech poprvé zazní v pražském Národním divadle v poloscénickém provedení opakovaně zakazovaná opera Aloise Háby Nová země o kolektivizaci sovětské vesnice. A Národní divadlo na Nové scéně otevřelo příležitost pro operní prvotinu Jana Kučery Rudá Marie. Prvního scénického provedení u nás se dočká také opera Pád Antikrista rakousko-českého židovského skladatele Viktora Ullmanna – to bude v Olomouci.

Tím ale nabídka českých soudobých oper zdaleka nekončí: po Praze také v Brně uvedou operu Marka Ivanoviće Čarokraj a v Plzni si pro Malou scénu Nového divadla vybrali dětskou operu Jiřího Pauera Žvanivý slimejš, byť ve verzi pouze s klavírním doprovodem.

Dalším charakteristickým rysem operní sezony 2014/2015 je významné zastoupení ruské, resp. sovětské opery. Těžko říci, zda jde o trend, ale tento zájem je nápadný zejména v kontextu malého zájmu o tuto dramaturgickou oblast v posledních letech. Pražské Národní divadlo zařadilo velkou historickou fresku Modesta Petroviče Musorgského Boris Godunov a dvě Šostakovičovy aktovky na Nové scéně. Ostravská opera pokračuje ve svém záměru zaplňovat bílá místa naší znalosti novodobých světových oper a uvede Prokofjevova Ohnivého anděla.Nejen uvedením Ohnivého anděla, ale svou celkovou dramaturgií ostravská opera znovu potvrzuje, že u nás dlouhodobě patří i z dramaturgického hlediska k nejzajímavějším. Po Donizettiho Anně Boleynové letos navazuje druhým pokračováním zamýšleného třídílného cyklu operních děl o životech britských panovnic tohoto mistra italského belcanta a v mimořádně náročných partech skotské královny Marie Stuartovny a britské královny Alžběty I. jsou mimo jiné obsazeny Jana Šrejma Kačírková a Michaela Kapustová. Dalším u nás málo známým titulem, který ostravská opera nasadí, je Andrea Chénier Umberta Giordana.

Minulý týden bylo Operní panorama zaměřeno na letošní výročí Richarda Strausse se „zdrženlivým“ uváděním jeho oper u nás, když straussovské výročí připomene pouze Národní divadlo inscenací Salome.
***

Inspirace na dny příští
– Jan Dismas Zelenka: Missa Dei Filii. Ensemble Inegal. Kostel sv. Salvátora Praha, čtvrtek 4. září 2014 19.30 hod.
– Antonín Dvořák: Čert a Káča. Produkce Originálního hudebního divadla Praha. Šárecké údolí, sobota 6. září 2014 14.00 hod.

Připravujeme ve spolupráci s Českým rozhlasem-Vltava
Zvukovou podobu zkrácené rozhlasové verze Operního panoramatu Heleny Havlíkové najdete zde

Foto archiv

TAGGED:Divadlo F. X. Šaldy LiberecDivadlo J. K. Tyla PlzeňMoravské divadlo OlomoucNárodní divadloNárodní divadlo BrnoNárodní divadlo moravskoslezskéOpera Divadla F. X. Šaldy LiberecOpera Divadla J. K. Tyla PlzeňOpera Moravského divadla OlomoucOpera Národního divadlaOpera Národního divadla BrnoOpera Národního divadla moravskoslezskéhoOpera Severočeského divadla Ústí nad LabemOpera Slezského divadlaSeveročeské divadlo Ústí nad LabemSlezské divadlo Opava
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article V Opavě začal multižánrový festival Bezručova Opava
Next Article Plzeň dnes slavnostně otevře Nové divadlo
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up