Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Operní panorama Heleny Havlíkové (132)
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
HudbaOperní panorama

Operní panorama Heleny Havlíkové (132)

Havlíková Helena
Published: 16/09/2013
Share
6 Min Read
SHARE

Týden od 9. do 15. září 2013
– Verdiho Requiem s Fabiem Luisim
– Inspirace na dny příští
*** 

Program Dvořákovy Prahy pokračoval v neděli Verdiho Requiem. Pokud se nyní nebudu zabývat otazníky nad dramaturgickým profilováním tohoto ambiciózního mezinárodního festivalu, jehož nové vedení Markem Vrabcem se programově plně projeví až v následujícím ročníku, a zaměřím se na koncert jako takový, měla Verdiho mše za zemřelé v Chrámu sv. Víta mimořádnou atmosféru, podobně jako v případě ouvertury festivalu s Lužanskou mší přímo v kapli zámku. Komorní intimnost Lužan tentokrát ovšem vystřídala monumentalita zcela zaplněné katedrály s mohutným obsazením České filharmonie i téměř devadesátičlenného Pražského filharmonického sboru pod vedením Lukáše Vasilka.

Díky festivalu do Prahy přijel Fabio Luisi a vůbec poprvé stanul před Českou filharmonií. Luisiho známe v poslední době jako všestranného dirigenta z mnoha přímých přenosů z Metropolitní opery, kde působí už třetí sezonu jako šéfdirigent. V rozhovorech řekl, že k Verdiho Requiem má velmi hluboký osobní vztah (exkluzivní rozhovor pro Operu Plus najdete zde), zdůrazňoval jeho spiritualitu, kterou uvedení v chrámovém prostoru přes problémy s akustikou podle něj ještě umocní.To vše se Luisimu podařilo svrchovaně naplnit s umělci plně koncentrovanými na vyjádření architektury celku i detaily zejména při choulostivých nástupech v nejslabší představitelné dynamice a plastickém modelování frází. Pod Luisiho vedením se toto Verdiho vrcholné dílo vzepjalo od potlačovaného šepotu a vroucnosti prosby o boží smilování a věčný klid v křehkém pianissimu ke smršti hrůzy posledního soudu s hrozivým duněním tympánů a průrazností žesťů s akustickým efektem jejich rozmístění i na protilehlý kůr. Hudební poryvy hrůzy, zoufalství a úzkosti, vystupňované do katastrofické extáze přes další peripetie úzkosti, ponížení, modliteb za odpuštění, ale i jásavého lesku žesťových nástrojů v kontrastním Sanctus a opětovného běsnění v Dies irae vyústily do katarze věčného odpočinutí se smírnou nadějí na vykoupení.

Akustika dokáže být na různých místech svatovítské katedrály v případě takto velkolepého a zároveň z hlediska dynamiky bohatě rozvrstveného díla velice zrádná. Prostor zhruba uprostřed se při umístění účinkujících před oltářem zdá být akusticky optimální. Z tohoto místa znělo napětí i soudržnost celku ve vyrovnaném zvuku s prolínáním pěveckých i nástrojových barev v mnoha dynamických nuancích. K tomu přispěli i všichni sólisté, kteří se uplatnili nejen v samostatných výstupech, ale pojili se do ucelené zvukové soudržnosti – ruská sopranistka Evelina Dobračeva s nádherně plnými hloubkami, rumunská mezzosopranistka Ruxandra Donose s kantabilitou i průrazností, když se její hlas nesl i nad plně hrajícím orchestrem, italský tenorista Massimo Giordano se suverénními výškami a český basista Jan Martiník, který předvedl, že právem patří k našim dalším mladým sólistům, kteří se prosadili v zahraničí – on v berlínské Státní opeře Pod lipami.

Jakkoli se Fabio Luisi na Dvořákově Praze představil jako špičkový dirigent, který si dokáže získat respekt a inspirovat k mimořádnému výkonu, nelze nevzpomenout charismatické vyzařování Jiřího Kouta, z jehož intepretace Verdiho Requiem na závěr koncertní sezony FOK v červnu 2010 se neslo v plné síle i poselství svobody a naděje. +++
===Hodnocení autorky: 90 %
***

Inspirace na dny příští

Adam Plachetka – basbaryton, Gary Matthewman – klavír. Recitál. Antonín Dvořák: Cigánské melodie, op. 55, Richard Strauss: písně, árie z oper Wolfganga Amadea Mozarta, Gioacchina Rossiniho, Gaetana Donizettiho. Koncert v rámci festivalu Dvořákova Praha, Rudolfinum, Dvořákova síň úterý 17. září 2013 ve 20.00 hodin.

Aleš Březina: Toufar. Dirigent Jiří Štrunc, režie Petr Zelenka, scéna Nikola Tempír, kostýmy Vladimíra Fomínová, pohybová spolupráce Klára Lidová, sbormistr Kühnova dětského sboru Petr Louženský. Obsazení: Soňa Červená – alt, Jan Mikušek – kontratenor, David Steigerwald – mluvená role, Kühnův dětský sbor. Světová premiéra Divadlo Kolowrat, středa 18. září 2013 v 19.00 hodin.

Giuseppe Verdi: Rigoletto. Dirigent: Gianandrea Noseda, režie: Robert Carsen, scéna: Radu Boruzescu, kostýmy: Miruna Boruzescu, světlo: Robert Carsen a Peter van Praet, choreografie: Philippe Giraudeau. Rigoletto – George Gagnidze, Gilda – Irina Lungu, Vévoda z Mantovy – Arturo Chacon Cruz, Sparafucile – Gábor Bretz, Maddalena – José Maria Lo Monaco. Záznam inscenace z festivalu Aix-en-Provence 12. červnu 2013. Francouzský kulturní institut – Kino 35, čtvrtek 19. září 2013 v 18.30 h.

Nicola Antonio Porpora: Siface. Sólisté a barokní orchestr Hof-Musici, režie a barokní gestika Zuzana Vrbová, od cembala řídí Ondřej Macek. V rámci VI. ročníku Festivalu barokních umění Český Krumlov, zámecké barokní divadlo pátek 20. září 18.00 h, sobota a neděle 22. září v 17.00 hodin.

Dvořákova Praha 2013
Giuseppe Verdi:
Requiem
Dirigent: Fabio Luisi
Evelina Dobračeva (soprán)
Ruxandra Donose (mezzosoprán)
Massimo Giordano (tenor)
Jan Martiník (bas)
Česká filharmonie
Pražský filharmonický sbor 
Sbormistr: Lukáš Vasilek
15. září 2013 Katedrála sv. Víta Praha

www.dvorakovapraha.cz

Připravujeme ve spolupráci s Českým rozhlasem-Vltava
Zvukovou podobu rozhlasové verze Operního panoramatu Heleny Havlíkové najdete
 zde

Foto Petra Hajská

Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Carrerasův vídeňský návrat (s asistencí Adama Plachetky)
Next Article Odpoledne bude na Vyšehradě poslední rozloučení s Iljou Hurníkem
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up