
Zahajovací koncert, který byl v broumovském klášteře natočen 19. dubna a v premiéře jej festival odvysílal 1. května prostřednictvím Mall.tv, v sobě sloučil tato základní témata, představil rezidenční umělce Jiřího Bártu a Zuzanu Rzounkovou, a současně se tak stal i hudební pozvánkou na celý festival, který v úvodu přiblížila jeho výkonná ředitelka Tereza Kramplová. Byl pozvánkou originální, protože i v půl hodinovém programu dokázal využít nejen potenciál hudební, ale připomněl i velké devizy festivalu Za poklady Broumovska – půvaby tohoto kraje a jeho kulturní památky.
Jestliže máme na nemožnosti hrát pro živé diváky najít nějaké pozitivum, tak v tomto případě je to právě volba prostředí pro zahajovací koncert. Jeho jednotlivá čísla byla totiž provedena v různých prostorách broumovského kláštera, vhodných pro pořádání komorních koncertů klasické hudby. V multifunkčním sále Dřevník zrekonstruované hospodářské budovy, v komorním sále a v unikátní knihovně kláštera samého. I skrze kameru pronikl k posluchači jeho genius loci.

Úvodem zazněl originální kvartet pro klarinet, lesní roh, violoncello a klavír „Klekání. Večerní modlitba“ rezidenčního skladatele festivalu Tomáše Illeho z jeho cyklu Letní nokturna, který v kompletní podobě uvede festival v premiéře v kostele sv. Barbory v Otovicích 17. července. Klekání nyní sugestivně provedli renomovaní umělci – klarinetista Milan Polák, hornistka Zuzana Rzounková, violoncellista Jiří Bárta a klavíristka Terezie Fialová. V netradičním kvartetu se podařilo jímavě vyjádřit meditativní charakter modlitby v letním podvečeru. Bude jistě zajímavé si poslechnout celý cyklus.
Provedení 2.věty z violoncellového koncertu h moll Antonína Dvořáka ve verzi s klavírem bylo příslibem pro podvečer 31. července v Bezděkově v kostele sv. Prokopa, který bude cele věnován dílu tohoto skladatele. Se sympatickou bezprostředností poukázali interpreti Terezie Fialová a Jiří Bárta na fakt, že tato klavírní verze pochází přímo z pera Antonína Dvořáka, a tudíž je adekvátní variantou orchestrální podoby. Terezie Fialová byla Jiřímu Bártovi rovnocennou partnerkou a umělci provedli 2. větu koncertu s plným pochopením pro Dvořákovu hudbu. Uvedení autentické klavírní verze koncertu může být i inspirací pro další organizátory koncertů klasické hudby v oblastech, kde je zajištění celého orchestru obtížně realizovatelné buď z hlediska prostorového, nebo finančního.

Jiří Bárta pak v závěrečné suitě pro violoncello č. 1 G dur J. S. Bacha zaujal krásným zvukem svého violoncella. A toto vystoupení se tak stalo lákadlem na „Bachovskou noc v broumovském klášteře“ při svíčkách 27. srpna v klášterním kostele sv. Vojtěcha, kde Jiří Bárta provede výběr ze suit Johanna Sebastiana Bacha.
Zdařilý byl i celý záznam koncertu (realizace MOVIE FAKCTORY s.r.o.), byl zvukově vyvážený a po obrazové stránce zajímavě řešený díky nápaditým střihům a záběrům na detail i celek. Dokázal tak přinést i odlesk bezprostřednosti koncertu a atmosféry broumovského kláštera. Posluchači a organizátoři tedy mohou jen doufat, že naplánované koncerty celého festivalu, který trvá až do 28. září, se uskuteční před skutečným publikem, které bude moci vnímat hudbu umocněnou krásami Broumovska živě.