Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Ondrej Malachovský (1929-2011)
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Opera

Ondrej Malachovský (1929-2011)

redakce
Published: 05/04/2011
Share
2 Min Read
SHARE

V Bratislavě zemřel po dlouhé nemoci dva dny před svými dvaaosmdesátými narozeninami dlouholetý přední sólista Opery Slovenského národního divadla Ondrej Malachovský. Jenom v bratislavské opeře vystoupil během své kariéry ve více než osmi desítkách inscenací. Velké úspěchy sklízel i v zahraničí.


Basista Ondrej Malachovský (5.4.1929 – 3.4.2011) nastoupil do Slovenského národního divadla v roce 1959, kdy absolvoval studium bratislavské Konzervatoře. Hned ve své první sezóně ztvárnil Suchoňova Svätopluka, který se posléze stal jednou z jeho životních rolí, a kterého potom v SND vytvořil ještě v dalších třech inscenacích.


Další takovou nezapomenutelnou postavou je Malachovského Štelina v Suchoňově Krútňavě. Výjimečný hlasový potenciál Ondreje Malachovského společně s jeho výraznými hereckými předpoklady a nepřehlédnutelným charizma z něj učinily jednu z nejvýznamnějších postav poválečné slovenské operní scény.


Mezi dalšími významnými rolemi Ondreje Malachovského je třeba uvést alespoň Sarastra z Mozartovy Kouzelné flétny či Komtura z Dona Giovanniho, z postav verdiovských vedle řady dalších Filipa z Dona Carlose, Sparafucila z Rigoleta, Zachariáše z Nabucca a Fiesca ze Simona Boccanegry, Čajkovského Gremina z Eugena Oněgina a Borodinova Končaka z Knížete Igora, Cikkerova Svätopluka a v neposlední řadě i Smetanova Kecala.


Ondrej Malachovský byl stálým hostem dalších slovenských a českých operních scén, pražské Národní divadlo poznalo jeho Dalanda ve Wagnerově Bludném Holanďanovi, Filipa i Velkého inkvizitora v Donu Carlosovi, Rocca v Beethovenově Fideliovi, Dvořákova Vodníka z Rusalky, Chrudoše ve Smetanově Libuši a také Suchoňova Štelinu v Krútňavě. V druhé polovině šedesátých let byl Ondrej Malachovský angažován v opeře v Kolíně nad Rýnem, ke konci sedmdesátých let působil v Lublani. Často také spolupracoval s bratislavským rozhlasem a Slovenskou filharmonií, především pak na oratorním repertoáru.

Na operní dráhu se vydali i oba synové – Svätopluk Malachovský (baryton) a Martin Malachovský (bas).

Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Operní panorama Heleny Havlíkové (27)
Next Article Vilém Veverka aneb Sen o vodnářské neporazitelnosti
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
2 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up