Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Olomoucké barokní slavnosti představují i novodobá barokní díla
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
HudbaOperaRecenzeStará Hudba

Olomoucké barokní slavnosti představují i novodobá barokní díla

Starobylé město Olomouc, ve středověku hlavní město Moravy a sídlo biskupa, se honosí množstvím historických budov. Jednou z nich je jezuitský konvikt, ve kterém sídlí Univerzita Palackého. Výborně dochované a reprezentativní prostory jsou dnes mimo jiné využívány i k inscenaci barokních či současných oper na prknech scény Theatrum Schrattenbach.

Hofmannová Karla
Published: 10/07/2019
Share
5 Min Read
SHARE
T. Hanzlík: Endymio, Pyramo & Thisbe – Ensemble Damian Olomoucké barokní slavnosti 2019 (foto Daniel Berka)

Olomoucké barokní slavnosti trvají letos již sedmým rokem a staly se tak přirozenou součástí kulturního života, každoročně budící očekávání nových obnovených premiér hudebně dramatických děl nejen období baroka a klasicismu, ale i tvorby soudobé, potažmo neobarokní.

Letošní ročník slavností se koná od 7. do 28. července 2019 a cílí především na turisty ze zahraničí, ale i na domácí hudbymilovné publikum. Nabízí repertoár neotřelý a málo známý, přesto však lákavý. Dvacet čtyři večerů bude letos obsahovat celkem šest různých inscenací, z nichž pět vzniklo nově přímo pro festival. V rámci festivalu zazní díla barokních mistrů, jako je Karl Ditters von Dittersdorf (1739–1799), Johann Heinrich Schmelzer (1620–1680), Pietro Andrea Ziani (1616–1684) a František Antonín Míča (1696–1744), stejně jako neobarokní opery Tomáše Hanzlíka.

T. Hanzlík: Endymio, Pyramo & Thisbe – Ensemble Damian, Olomoucké barokní slavnosti 2019 (foto Daniel Berka)

Na program barokních slavností plynule navazuje festival Baroko, jehož součástí jsou různé zajímavé koncerty, ale atraktivnější se jistě jeví opery v barokních kostýmech a kulisách, evokující barokní divadelní scénu. Bohatě kolorované kulisy se spouštějí na horizontu za sebou a navozují tak patřičnou scénu. Dokáží simulovat i pohyb vlněním bočních panelů z portálů. Představení jsou realizovaná na replice barokního divadla v prostoru arkádového atria bývalého Jezuitského konviktu krytého skleněnou střechou. Replika je nazvaná Theatrum Schrattenbach, na počest olomouckého biskupa Wolfganga Hannibala Schrattenbacha. Nevelký sál, asi pro 70 lidí, má i arkády a jeho vysoká klenba způsobuje, že se zvuk odráží a zmnohonásobuje v prostoru. Je proto milosrdný i pro menší a málo školené hlasy.

Komorní soubor čítá několik sólistů a sboristů, včetně kontratenoru a kontraaltu. Herci hrají ve stylizovaných barokních kostýmech s vysokými nástavbami na hlavách a používají hojně barokní gestiku. Původní texty v latině, jejichž překlad do češtiny je promítán v titulcích, si herci užívají s nadhledem a humorem. Orchestr o osmi hudebnících, čítající v tomto případě sopránový a altový saxofon, lesní roh, fagot, dvoje housle, pozitiv a kladívkový klavír, kontrabas a tympány, si vede velmi zdatně, hraje relativně čistě a přesně.

T. Hanzlík: Endymio, Pyramo & Thisbe – Ensemble Damian – Olomoucké barokní slavnosti 2019 (foto Daniel Berka)

Duší souboru je evidentně renesanční osobnost: skladatel, dirigent, výtvarník i režisér Tomáš Hanzlík. Ten je nadšeným realizátorem celého projektu, odkazující na historii osobnosti biskupa a kardinála Wolfganga Hannibala Schrattenbacha, který byl spíše bohémem, než teologem a do svého působiště v Kroměříži si přivezl z Itálie hudebníky znalé operního řemesla. V roce 1727 se ke kardinálovým narozeninám hrála opera Endymio, ze které se dochoval pouze latinský text, zatímco hudba se ztratila. O rekonstrukci opery se zasloužil právě Tomáš Hanzlík, který na libreto zkomponoval neobarokní hudbu, velmi autenticky znějící, byť zvuk saxofonu posluchače mate a synkopovaná rytmizace některých árií také. Jde však o hudbu velmi svěží a instrumentačně plnou.

V titulní roli Endymia se představil Vojtěch Pačák, příjemný kontratenor s jistotou ve výrazu, role Aurilly se zhostil Stefan Kunath s plným altem, jako Thyrsus zpíval menším tenorem Vincenc Ignác Novotný, v roli Sylvana zaujal Jiří Poláček se sympaticky znějícím barytonem. Jako Diana svítila průrazným sopránem Markéta Israel Večeřová a roztomilostí oplýval Šimon Hron v roli Amora.

T. Hanzlík: Endymio, Pyramo & Thisbe – Ensemble Damian – Olomoucké barokní slavnosti 2019 (foto Daniel Berka)

Před tímto kusem se hrála menší jednoaktovka Piramo e Thisbe, opět s hudbou od autora Tomáše Hanzlíka. Tato miniaturní hříčka o nešťastné lásce, předobrazu Romea a Julie, pouze o třech lidech, působila ještě více naivně, přesto však mile. Účinkovala půvabná Eliška Zajícová, příjemný mezzosoprán, jako Thisbe a Vincenc Ignác Novotný s méně barevným tenorem a nesmělým projevem, hříčku uvedl prologem sám Ovidius v podání Jiřího Poláčka a uzavřel Génius Olomouce s červeno-bílými kostkovanými křídly v podání Markéty Israel Večeřové, v této roli velmi nejisté. Představení byl přítomen i „kardinál Schrattenbach“, který před představením požehnal publiku.

Souboru je nutné vyslovit obdiv, s jakou erudicí a elánem se projektu zhostili, je třeba jim popřát, aby jim toto nadšení vydrželo a aby své umění posouvali ke stále lepším výkonům. Město Olomouc si jistě své Barokní slavnosti zaslouží, protože mu dělají čest.

 

Hodnocení autorky recenze: 80%

TAGGED:Eliška ZajícováEnsemble DamianJiří PoláčekMarkéta Israel VečeřováOlomoucké barokní slavnostiŠimon HronStefan KunathTheatrum SchrattenbachTomáš HanzlíkVincenc Ignác NovotnýVojtěch Pačák
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Prestižní pěvecká soutěž Operalia Plácida Dominga poprvé v Praze
Next Article Operní panorama Heleny Havlíkové (235)
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up