Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Od lidových nápěvů k jazzovým rytmům. Stylová proměnlivost Karla Košárka
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
HudbaRecenze

Od lidových nápěvů k jazzovým rytmům. Stylová proměnlivost Karla Košárka

Klavírní recitál Karla Košárka zanechal v sále Reduty, domovské scéně Moravské filharmonie Olomouc, dojem virtuozity, ale i prosté lidskosti, kterou do provedení s nebývalou lehkostí vnášely jemné fragmenty lidových nápěvů. Publikum mělo možnost nahlédnout nejen do českého a světového romantismu v podání děl Bedřicha Smetany a Franze Liszta, ale také se seznámilo s hudbou 20. století, která se vyznačuje značnou rozmanitostí.

Jedruchová Štěpánka
Published: 14/05/2025
Share
8 Min Read
SHARE
Karel Košárek (zdroj Mezinárodní hudební festival Leoše Janáčka)
Karel Košárek (zdroj Mezinárodní hudební festival Leoše Janáčka)

Můj Máj Vítězslava Nováka charakterizovaný návratem k přírodě nese spíše romantickou tématiku a vyznění, naproti tomu Bohuslav Martinů, Friedrich Gulda a George Gershwin se vyznačovali výrazně rytmickým a dynamickým temperamentem. Sólista završil koncert brilantním provedením Chačaturjanova Šavlového tance a po velmi dlouhém potlesku se rozloučil přídavkem s prvky jazzu a publikum nechal odejít s pozůstalou lehkostí.

Vynikající klavírista Karel Košárek vystupuje na mezinárodních pódiích s uznávanými symfonickými orchestry i komorními uskupeními (Nagoya Philharmonic Orchestra, Sinfonietta Cracovia, Kaipeda Chamber Orchestra, Škampovo kvarteto) ale také s tuzemskými orchestry (Česká filharmonie, Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK, Filharmonie Brno a další). Klavírista se v současné době řadí k předním reprezentantům hudby dvacátého století – tedy skladeb Dmitrije Šostakoviče, Benjamina Brittena, Georga Gershwina a dalších skladatelů. Dále spolupracuje s operními pěvci jako Magdalena Kožená, Roman Janál, nebo s instrumentalisty Jiřím Bártou a Radkem Baborákem.

Karel Košárek studoval u prof. Valentiny Kameníkové a následně se vzdělával na Akademii múzických umění v Praze. Získal stipendium na Southern Methodist University v Dallasu, kde dostal možnost profesního růstu pod vedením prof. Harrise Crohna a Joaquina Achucarra. Účastnil se na mnoha soutěžích, kde obdržel první umístění či se stal laureátem (v roce 1990 smetanovská klavírní soutěž v Hradci Králové, Mezinárodní soutěž F. P. Neglia v Enně, na tyto úspěchy navázal vítězstvím v Mezinárodní soutěži mladých umělců v Corpus Christi v roce 1992 i dalších soutěžích). 

Spolupracuje s nahrávacími společnostmi Supraphon, Hyperion, Etcetera a Naxos. Je zaměřen především na modernu dvacátého století a soudobou hudbu a v současné době je ředitelem proslulého hudebního festivalu Musica Holešov, jehož je zároveň iniciátorem.

Bedřich Smetana zkomponoval Polku v roce 1855 společně s dvěma dalšími poetickými polkami. Jedná se o koncertní idealizaci českého společenského tance. V mládí se toužil stát klavírním virtuosem, nicméně mnohé nesnáze mu tuto profesní dráhu znemožnily. Melodický materiál, homofonní sazba a tektonika skladby vyzněly velmi přesvědčivě. Není pochyb o virtuózním provedení. 

Fantazie na české národní písně, jakožto volnější hudební forma, začíná arpeggii. Vyznačuje se zvukomalebností v doprovodu vedeného v terciích s nemalým dynamickým rozpětím. Hra byla zvukově bohatá. Sólista zprostředkoval skladbě neobyčejnou lehkost, kdy v průběhu pasážových úseků zaznívaly nápěvy lidových písní. Místy jako by se výrazem podobal Slovanským tancům Antonína Dvořáka. 

Vítězslav Novák studoval u Antonína Dvořáka a jeho kompoziční styl vycházel z romantických vzorů, které obdivoval (Johannes Brahms). Můj máj nesl původně název Moravské eklogy, jejichž čtyři části byly hudbou programní. 

První věta, Andante semplice, se vyznačuje častými proměnami tónorodu a zakončena byla měkkým diatonickým souzvukem. Sólista večera dokázal tento jev předat naprosto znamenitě. Chvílemi se až zdálo, jako by u klavíru tančil.

Téměř celou druhou větou prostupoval motiv, který gradačně nabýval na své bohatosti, přičemž v základu zůstával stejný. Molto tranquillo, jak již název napovídá, nese chmurnou náladu a melancholii, přičemž v původní verzi této kompozice tato část měla ztvárňovat tichý les.

Romantismus odkazuje nejen na přírodu, ale v literatuře bychom shledali motivy nešťastné lásky, a přesně o tom pojednává třetí věta. Melodie je vedená v triolách za doprovodu rozkladu akordů temnějších barev, ale nikoliv hrubě provedených. 

Poslední věta, Allegro virtuoso, doslova vytrhla posluchače ze zvukomalby a přenesla jej tam. Zde skladatel odkazuje zejména na lidovou tradici a tance s ní spojené.

Skladba Film v miniatuře Bohuslava Martinů odkazuje na Martinů rodnou Poličku a také Francii, ve které po určitou dobu žil. Dílo má lehce impresionistické rysy, ale mísí se v něm příznačné prvky hudby dvacátého století. Disonance v posluchači mohou vyvolávat kumulované napětí. Avšak v Miniaturách přinášely prvek výrazově ostřejšího charakteru. Kompozice se skládá ze tří novodobých tanců – Tango, Valse a Carlion. 

Pojetí Martinů Tří českých tanců H. 154, značně prokomponované a koncertní, v sobě skrývá fragmentovaně prvky lidovosti, možná že by posluchač méně pozorný mohl tyto tance neodhalit. Nicméně, interpret i navzdory prokomponovanosti díla dokázal jeho vyznění provést srozumitelnou formou pro posluchače, a to je z hlediska interpretačního často nesnadné.

Doménou Franze Liszta byla brilantní klavírní technika a přesně to ukázal Karel Košárek v jeho Petrarcových sonetech č. 104 a 123. Nejen že disponuje výbornou technickou zdatností, ale i svým hudebním výrazem dokáže ohromit posluchače a předat obsah díla. Petrarcovy sonety zachycují lásku k hlavní postavě Lauře, trýznivou a idealizovanou. 

V úvodu sonetu zazněly zmenšené septakordy mollového charakteru doplňované italskou inspirací. V měkkých terciích je zpracovávána melodická linka za doprovodu harmonie v podobě rozložených akordů dodávající jasným tónům temnější ráz. V sonetu č. 123 bychom si mohli představit, jak básník promlouvá k Lauře (hlavní téma). Dialog proplétaly pasáže rozložených akordů a navracející se téma mnohokrát kolorovaně zpracované. Závěr sonetů zakončily melancholické septakordy snad symbolizující smíření.

Fridrich Gulda propojoval klasickou hudbu s jazzovou, na což odkazuje jeho cyklus Play Piano Play (Allegro, dolce). Posluchače mohla zaujmout výrazná expresivita a taneční rytmus za doprovodu ostinát.

Skladba Preludium a fuga stejného autora dominuje rytmickou stránkou, která jako by posluchače nabádala k tanci. Zaznamenáváme zde tzv. třetí proud prolínající se s hudbou klasickou, na niž odkazují jednotlivé hudební formy uvedené v názvu. Toto originální stylové uchopení dovoluje posluchači proniknout do dvou kontrastních světů a je značně obohacující.

George Gershwin je rovněž představitel syntézy jazzu a klasické hudby. Je znám především svou Rapsody in Blue pro orchestr a klavír, na dnešním koncertě však zazněla jeho neméně proslulá skladba Shall We Dance. Už jen z názvu můžeme předpokládat jistou odlehčenost. A protože v jazzu se uplatňují odlišná harmonická pravidla a rytmický ráz nežli v hudbě klasické, měli jsme možnost slyšet mnoho disonancí, ale nikoliv ostře provedených, nýbrž citlivě a měkce zahraných.

Skladbou Novellette in Fourths prostupuje opakovaná motivicko-tematická práce a odlehčená, hravá atmosféra, která připomíná prostředí kabaretu či tanečního parketu. A opravdu, večer provázený Karlem Košárkem byl jeden velký taneční parket a zakončil jej skladbou známou a proslulou z baletu Gajané.

Dílo Arama Chačaturjana je známé především ve své původní orchestrální verzi. Objevuje se však mnoho transkripcí pro různé nástrojové obsazení. Na koncertě zazněla transkripce klavíristy a dirigenta Alana Bushe, neméně úžasná. Možná právě proto, že je méně známá, nabyla ještě brilantnějšího vyznění, nežli v provedení orchestrálním. 

Závěr koncertu byl zakončen jazzovým přídavkem. Z reakcí publika se soudím, že bude Karel Košárek na pódium Moravské filharmonie Olomouc opět pozván.

Klavírní recitál Karla Košárka
13. května 2025, 19:00 hodin
Reduta, Olomouc

Program:
Bedřich Smetana: Poetická polka op. 7 č. 2 g moll 
Bedřich Smetana: Fantasie na české národní písně 
Vítězslav Novák: Můj máj op. 20 
Bohuslav Martinů: Film v miniatuře 
Bohuslav Martinů: Tři české tance H.154 
Ferenc Liszt: Léta putování. Druhý rok: Itálie 
Ferenc Liszt: Petrarcův sonet č. 104 
Ferenc Liszt: Petrarcův sonet č. 123 
Friedrich Gulda: Allegro dolce z cyklu Play Piano Play 
Friedrich Gulda: Preludium a fuga 
George Gershwin: Shall We Dance 
George Gershwin: Novellette in Fourth 
Aram Chačaturjan / Alan Bush: Šavlový tanec z baletu Gajané

Účinkující:
Karel Košárek – klavír

TAGGED:Karel KošárekSEZ
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Bostonský symfonický orchestr (zdroj Pražské jaro, foto Robert Torres) Pražské jaro dnes poprvé přivítá Bostonský symfonický orchestr
Next Article Baletní inspirace 2025, Nikki deník (Aneta Pašková a Riccardo Gregolin, foto Irena Štěrbová) Baletní inspirace 04 na Malé scéně v Plzni přinesly především komplikovaná témata
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up