Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: O zdech mezi námi. Halévyho Židovka v Mnichově
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Opera

O zdech mezi námi. Halévyho Židovka v Mnichově

Bečvář Václav
Published: 06/07/2016
Share
8 Min Read
SHARE

Letošní Mnichovský operní festival byl zahájen premiérou slavné francouzské opery – Halévyho Židovky (La Juive). Hudebním nastudováním velkolepého díla byl pověřen francouzský dirigent Bertrand de Billy, který se zkušeně orientuje právě v žánru francouzské velké opery.

La Juive patřila v devatenáctém století k nejoblíbenějším a nejhranějším operním kusům vůbec – premiéru měla v Opéra Paris 2. února 1835.

F.Halévy: La Juive - Paříž 1835 (foto archiv)
F.Halévy: La Juive – Paříž 1835 (foto archiv)

Libreto příběhu pocházelo z pera tehdy velmi oblíbeného a velmi zaměstnaného libretisty Eugèna Scriba, který z důvodu vysoké poptávky po libretech měl zřízenou přímo dílnu, v níž mu části i celá libreta psali jeho pomocníci. Hlavní role při pařížské premiéře ztvárnili Cornélie Falcon v hlavní ženské roli Rachel a dramatický tenor Adolphe Nourrit jako její otec Éléazar. Není bez zajímavosti, že Nourritovi byla nejdříve nabídnuta vypjatá tenorová role Rachelina milence Léopolda, ovšem tato postava již v pátém, závěrečném aktu opery nevystupuje, a to slavný Nourrit odmítl.

Adolphe Nourrit (foto archiv)
Adolphe Nourrit (foto archiv)

I to byl možná jeden z důvodů proč původně basový part Rachelina otce Éléazara byl přepsán pro dramatický tenor. Dalším důvodem byl určitě i rozsáhlý duet dvou basů ve 4. aktu opery – duet Éléazara a kardinála, který podle tehdejších měřítek hudebního vkusu asi nesplňoval nároky konzervativního hudebního publika, i když v pozdějších operách se slavný duet dvou basových hlasů vyskytl, například ve Verdiho Donu Carlosovi (premiéra 1867) ve scéně inkvizitora a krále Philipa.

Halévyho La Juive byla v Mnichově nastudována téměř bez škrtů, což nelze považovat za jednoznačnou výhodu – rozhodně 1. a 2. akt opery by si jistě zasloužily důkladnější revizi. Děj v této části opery nemá ještě dostatečný dramatický tah, divák je svědkem opakujících se hudebních motivů, které nepřinášejí nic zásadního. Pro znalce „velké opery“ je hraní těchto rozsáhlých oper v nezkrácené podobě možná velkým hudebním svátkem, ale divák jednadvacátého století má přeci jenom trochu jiný hudební a divadelní vkus než divák století devatenáctého a občas se nudí.

Jacques Fromental Halévy: La Juive - Bayerische Staatsoper Mnichov 2016 (foto Wilfried Hösl)
Jacques Fromental Halévy: La Juive – Bayerische Staatsoper Mnichov 2016 (foto Wilfried Hösl)

Hudební nastudování Bertranda de Billy nese pečeť té nejvyšší kvality, orchestr hrál výborně, skvěle a citlivě doprovázel všechny protagonisty. V hlavní roli se na jevišti Bavorské státní opery po delší době objevil francouzský tenorista Roberto Alagna, jehož hlas už nese jisté známky opotřebovanosti, přesto byl jeho výkon suverénní. Vzhledem k tomu, že postava Éléazara je postava otce (mimochodem výjimečná postava v tenorovém repertoáru), určité nedostatky v pěveckém projevu nevadí. Slavnou árii Rachel, quand du Seigneur předvedl v plném lesku, i když následnou strettu (která se často při jevištním provozování opery škrtá) při recenzovaném představení ne zcela zvládl a s pomocí musela přispěchat i nápověda.

Jacques Fromental Halévy: La Juive - Roberto Alagna (Éléazar) - Bayerische Staatsoper Mnichov 2016 (foto Wilfried Hösl)
Jacques Fromental Halévy: La Juive – Roberto Alagna (Éléazar) – Bayerische Staatsoper Mnichov 2016 (foto Wilfried Hösl)

Původně ohlášenou Kristine Opolais v hlavní ženské roli Rachel před počátkem zkoušek nahradila Aleksandra Kurzak (původně ohlášená v roli princezny Eudoxie), jinak současná životní partnerka Roberta Alagny. I když Aleksandra Kurzak nevlastní pravý „falcon soprán“, její hlas za poslední léta zmohutněl, nabyl dramatičtějšího výrazu a s výjimkou zakolísání v 2. aktu předvedla pěvecky suverénní kreaci. Přesto si myslím, že by tato pěvkyně neměla zatím příliš spěchat do dramatického oboru a měla by zůstat ještě nějaký čas u lyrických a koloraturních partů.

Jacques Fromental Halévy: La Juive - Bayerische Staatsoper Mnichov 2016 (foto Wilfried Hösl)
Jacques Fromental Halévy: La Juive – Roberto Alagna (Éléazar), Aleksandra Kurzak (Rachel) – Bayerische Staatsoper Mnichov 2016 (foto Wilfried Hösl)

Velkým překvapením inscenace byl výkon Very-Lotte Böcker (dosud v pevném angažmá v Mannheimu), která nastudovala part princezny Eudoxie. Její pěvecký i herecký výkon byl vynikající a určitě patřil na jeviště jednoho z nejslavnějších světových divadel. Jejího snoubence Léopolda ztvárnil též vynikajícím způsobem americký lyrický a koloraturní tenor Charles Osborne. Z dalších rolí bych uvedl ještě dobře zpívajícího Aina Angera v roli kardinála Jeana-François de Brogni.

Silné antisemitské téma je asi hlavním důvodem, proč tato opera od třicátých let dvacátého století zmizela z repertoáru většiny hudebních scén, ale nyní jsme na různých scénách svědky její renesance (a vůbec renesance francouzské velké opery!). Téma náboženské a ideologické nesnášenlivosti nabývá v současné době nového aktuálního významu a ve své režii je podtrhuje též katalánský režisér Calixto Bieito. Hraje se o zdech (stěnách), které si lidská společnost staví mezi sebe, a to jak o těch zdech reálných, které známe z minulosti (například Berlínská zeď, zeď mezi USA a Mexikem), ale i o těch zdech, které jsou v naší mysli, které nám brání začít komunikovat s lidmi, kteří jen sdílejí jiný názor než my. Na jevišti dominuje otáčející se ocelová stěna, složená z několika dílů (scénu vytvořila Rebecca Ringst), jednotlivá prostředí opery (Éléazarův dům či dům, ve kterém přebývá Eudoxie a podobně) nejsou nijak detailně propracována, prostě se hraje jen u jiné části monstrózní zdi. Celé představení je ponořené do černé barvy, rovněž tak osvětlení je nevýrazně ponuré: scéna a pohyb protagonistů a sboru má připomínat tesknou, drtivou atmosféru, atmosféru plnou strachu a nesvobody.

Ve scéně, kdy Rachel přichází požádat o službu u princezny Eudoxie, jsme svědky zajímavého hereckého ztvárnění, kdy obě představitelky na jevišti předvádějí vnějšími prostředky to, co každá z nich cítí a prožívá uvnitř sebe sama, a zeď, stojící mezi nimi na jevišti, vlastně není skutečná, ale představuje překážku, kterou každá z nich má v sobě při komunikaci se svojí rivalkou. Drtivě silným momentem představení je 4. akt opery, kdy v duetu Éléazara a kardinála se ze zdi vysunou jakési mosty, představující nabízenou možnost komunikace, spolupráce; poté, co nedojde ke smíru a oba partneři stále stojí na svých nesmiřitelných pozicích, se mosty zatáhnou a pevná, hrdá, neotřesitelná zeď je svědkem silné závěrečné scény, kdy Éléazar nechá upálit svoji nepravou dceru Rachel, aby se tak pomstil křesťanům za všechna bezpráví, která byla na židech spáchána. Hudebně i pěvecky výborné představení, emocionálně velmi silné, které stojí za zhlédnutí.

 

Hodnocení autora recenze: 70 %

Jacques Fromental Halévy:
La Juive
Dirigent: Bertrand de Billy
Režie: Calixto Bieito
Scéna: Rebecca Ringst
Kostýmy: Ingo Krügler
Video: Sarah Derendinger
Světlo: Michael Bauer
Sbormistr: Sören Eckhoff
Dramaturgie: Benedikt Stampfli
Bayerisches Staatsorchester
Chor der Bayerischen Staatsoper
Premiéra 26. června 2016 Bayerische Staatsoper Mnichov
(psáno z reprízy 30. 6. 2016)

Rachel – Aleksandra Kurzak
Éléazar – Roberto Alagna
Léopold – John Osborn
La Princesse Eudoxi – Vera-Lotte Böcker
Le Cardinal Jean-François de Brogni – Ain Anger
Ruggiero – Johannes Kammler
Albert – Tareq Nazmi
Ausrufer des kaiserlichen Heeres – Christian Rieger
Henker – Peter Lobert

www.bayerische.staatsoper.de

 

TAGGED:Adolphe NourritBayerische StaatsoperJacques Fromental HalévyLa JuiveMünchner OpernfestspieleRoberto Alagna
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Fascinující osud české pěvkyně, která Janáčka přivedla do Argentiny
Next Article Máte vysoký tlak? Poslouchejte Mozarta nebo Johanna Strausse
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up