Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Nový svět Moravského podzimu a světová premiéra
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seHudbaRecenzeSoudobá HudbaZ domova

Nový svět Moravského podzimu a světová premiéra

Název "Nový svět" nese jeden oddíl Mezinárodního festivalu Moravský podzim a je poněkud víceznačný. Nový svět hudby, tedy hudba soudobá a rovněž nový svět, který objevují mladí lidé, kteří se se světem hudby postupně setkávají. A také nová tvorba, právě pro tento festival. Celkově se pod uvedeným titulem sešly čtyři večery, každý v jiném, někdy neotřelém prostředí, koncerty, které připravily tři studentky hudebního managementu.

Hofmannová Karla
Published: 17/10/2021
Share
6 Min Read
SHARE
František Gregor Emmert (zdroj Brno - město hudby)
František Gregor Emmert (zdroj Brno – město hudby)

Koutek divohledného hudebnotvorna v Divadle na Orlí byl určen pro děti s rodiči, V Music Labu zazněly světové premiéry nových děl na téma skladby Jana Nováka X Horatii carmina, které byly složeny na objednávku Moravského podzimu a realizovány souborem Mirror ensemble Tonyho Marka. Dalším večerem bude koncert v sobotu 16. října 2021 s názvem Z Nového města (nad Metují), kdy skladby romantických skladatelů Brahmse, Webera a Dvořáka bude hrát Novoměstská filharmonie s dirigenty Jaroslavem Rybáčkem a Markem Klimešem.

Recenzovaným koncertem je večer třetí, který měl název Brněnská zrcadla a který se uskutečnil ve středu 13. října 2021 v 21:30 hodin v prostoru Blahoslavova domu, který je pro koncerty využíván jen zřídka. Centrum církve Českobratrské evangelické je z dvacátých let 20. století, má příjemný, vzdušný sál s varhanami, pro komorní koncerty je to velmi příhodný prostor. Název Brněnská zrcadla reflektuje vliv školy a pedagoga na formování mladého umělce. V tomto případě jde o paralely dvě – díla brněnského skladatele Františka Gregora Emmerta (1940-2015) a jeho absolventky Lenky Noty a také hudba Bohuslava Martinů a brněnské rodačky, skladatelky a dirigentky Vítězslavy Kaprálové.

František Gregor Emmert zemřel v roce 2015 a jeho odkaz je stále ještě živý. Smyčcový kvartet č. 5 předneslo na koncertě Graffovo kvarteto. Štěpán Graffe, Lukáš Bednařík (housle), Lukáš Cybulski (viola) a Michal Hreňo (violoncello). Třívětou skladbu zahráli s niterným nábojem i s energickou pevností. 1. Delicatamente agitato, fermente charakterizuje lehké chvění tónů v jejich disonantnosti a následné dialogy nástrojů, 2. Allegro apassionato-presto přináší energii a melodické sekvence, houslové sólo má zpěvnost, která se ztrácí v disonancích, 3. Misteriosso maestosamente je disonantní nářek a nostalgie. Jako zrcadlící se protějšek byla Františku Emmertovi dramaturgií vybrána jeho studentka Lenka Nota, která byla požádána o dvě skladby. Jako protějšek k dílu svého učitele zazněla písňová skladba Ich bin die Zeit (Jsem čas), která zazněla ve světové premiéře. Napsaná pro zpěv, cimbál a violu, intimní výpověď, barevná a prostá, s něžnými místy, ale i s napětím, hloubkami a intervalovými skoky. Autorem veršů je Erich Kästner, německý novinář, spisovatel a básník a text básně byl v programu uveden. Bylo tedy snadné dešifrovat emoce a nálady, které z básně čiší a tato emoční poloha se povedla cimbálu, na který hrála Johana K. Kratochvílová sametovými paličkami a něžnými, vzletnými údery vyluzovala jemné a zvonivé tóny. Stylově a citlivě ji provázela přitom violistka Michaela Bartošová. Do tohoto konceptu se příliš nestrefila zpěvačka Zuzana Čurmová. Obtížný pěvecký part vyžadoval nejen barevnost pěvecké linky, ale i vyrovnanost hlasu při velkých intervalových skocích a niterný výraz vyvěrající z legata a napětí, což interpretce bohužel chybělo.

Druhé srovnání skladatelů sahalo do historie a postavilo vedle sebe Bohuslava Martinů a jeho studentku a inspiraci Vítězslavu Kaprálovou. Její písňový cyklus Vteřiny op. 18 pro zpěv a klavír na objednávku festivalu aranžovala Lenka Nota pro cimbál, flétnu a violoncello. Osm písní, velmi niterných a intimních, zpívala sopranistka Zuzana Čurmová. Vlastně jen sedm písní. Zazněly písně č. 1 Bílým šátkem mává, kdo se loučí, to je disonantní smutek přecházející do nostalgie, č. 2 Rodný kraj je kantabilní, č. 3 Píseň milostná je lehce žertovná, č. 4 Velikonoce je nad očekávání dramatická, píseň č. 5 Posmrtná variace z neznámých důvodů chyběla. Č. 6 Léta mlčí, léta jdou obsahuje sólové violoncello, č. 7 Můj milý člověče je vánoční koledou a č. 8 Novoroční je radostná, prosazuje se v ní flétna a pevné violoncello. Ve všech písních byl barevným a jemným vůdčím prvkem cimbál, lehkou melodiku obstarávala flétna Barbory Šubrové a pevnou základnu dávalo zvuku bezpečné violoncello Jana Zlámala. Škoda, že se zpěvačka nedokázala sjednotit s nástroji a písně zpívala s nejasnou intonací a tvrdým forte, zcela chyběla piána a hlavně výraz.

Jako poslední zazněl Smyčcový kvartet č. 5 H 268 Bohuslava Martinů, který skladatel věnoval právě Vítězslavě Kaprálové. Graffovo kvarteto do jeho přednesu dalo touhu, napětí, vášeň i nostalgii, která dokázala přiblížit emoční vztah autora k mladičké studentce. 1. Allegro ma non troppo přináší sólové housle svítící v pianu a dialog houslí a violy, pod kterým v ostinatu běží neúprosný čas. 2. Adagio je odrazem touhy v sólových houslích, která narůstá do naléhavosti a v závěru do disonancí. 3. Allegro vivo přináší konflikt, disonanci ve vztahu a růst napětí, ústící v accelerandu do forte. 4. Lento – Allegro – Moderato zahajuje napětí v houslovém sólu a odpovídá violoncello, vše se ztiší ve smutném diminuendu, po kterém vytryskne opět vášnivost, ale viola přinese lítost a po ní už jen energický závěr. Skladba je emočně velmi čitelná a umělci do ní dali expresivní výraz. Mladí hudebníci tak ukončili večer, který se nesl myšlenkou vztahu pedagoga a studenta mezi sebou i vztahem k rodnému Brnu.      

Brněnská zrcadla/Nový svět Moravského podzimu
Blahoslavův dům, 13. října 2021, 21:30 hodin

Program:
František Gregor Emmert: Smyčcový kvartet č. 5
Vítězslava Kaprálová (aranž Lenka Nota): Vteřiny op. 18
Lenka Nota: Ich bin die Zeit
Bohuslav Martinů: Smyčcový kvartet č. 5 H 268

Účinkující:
Zuzana Čurmová – soprán
Michaela Bartošová – viola
Jan Zlámal – violoncello
Johana K. Kratochvílová – cimbál
Barbora Šubrová – flétna
Graffovo kvarteto

TAGGED:Barbora ŠubrováCentrum církve Českobratrské evangelickéGraffovo kvartetoJan ZlámalJohana KratochvílováLukáš BednaříkLukáš CybulskiMichaela BartošováMichal HreňoMoravský podzimSEZŠtěpán GraffeZuzana Čurmová
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Jennifer Pike (zdroj Jennifer Pike) Album týdne Normana Lebrechta: Jennifer Pike – Polské housle 2
Next Article Filharmonie Bohuslava Martinů vypisuje konkurz na místo 2. trombonu s povinností bastrombonu
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up