Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Novost, progresivnost, Janáček svou dobu předběhl o 100 let. V ND vrcholí zkoušky Broučkiády
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
OperaZprávyZprávy Opera

Novost, progresivnost, Janáček svou dobu předběhl o 100 let. V ND vrcholí zkoušky Broučkiády

Opera Leoše Janáčka Výlety páně Broučkovy se vrací do Národního divadla v Praze, kde měla 23. dubna 1920 světovou premiéru. První scéna připravila nové nastudování této opery, která vznikla podle novel českého básníka a prozaika Svatopluka Čecha, a to při příležitosti 100. výročí vzniku samostatné Československé republiky. Inscenace režisérky Slávy Daubnerové a dirigenta a hudebního ředitele Opery Národního divadla Jaroslava Kyzlinka bude mít premiéru 22. března. V titulní roli se představí tenorista Jaroslav Březina.

ČTKredakce
Published: 14/03/2018
Share
3 Min Read
SHARE
Leoš Janáček: Výlety páně Broučkovy – foto ze zkoušky – ND 2018 (zdroj FB OND)

„Pro naši výroční pražskou premiéru připravujeme kompletní verzi Janáčkovy jediné operní bilogie, to je oba Výlety pana Broučka – na Měsíc a do XV. století,“ uvedl dirigent Jaroslav Kyzlink. „Je známo, že skladatel byl tehdejším šéfem Opery Národního divadla dirigentem Otakarem Ostrčilem přímo inspirován k napsání druhé části Výletů, která měla reflektovat vznik tehdy nového samostatného státu,“ dodal.

Leoš Janáček dokončil Výlet pana Broučka do Měsíce v roce 1917 po dlouhých devíti letech a následně k němu připojil kontrastně pojatý Výlet pana Broučka do XV. století. Opera tak dostala druhou polovinu a další polohu – k té satirické se přidala i stránka vlastenecká a tragikomická.

Leoš Janáček: Výlety páně Broučkovy – foto ze zkoušky – ND 2018 (zdroj FB OND)

Slovenská režisérka Sláva Daubnerová zdůraznila, že Janáček chtěl být společensky angažovaný a kritický, nechtěl jen pobavit publikum. „Je důležité toto dílo inscenovat a ukázat jeho novost, progresivnost a to, že svou dobu předběhl o sto let,“ konstatovala.

Scénu vytvořil Pavel Borák jako absolutně čistou, neutrální architekturu, „výstavní síň“ na principu instalace, práce s objektem. Výlet na Měsíc je například pojímán jako doba kamenná, s chladnou galerijní atmosférou. Celá tato část se pojí s obdobím Belle Époque, které bylo nostalgickou vzpomínkou na bezstarostné časy před první světovou válkou. Naopak husitská doba je zpodobněna jako doba bronzová, které dominuje motiv slunce, avšak s temnou atmosférou.

Leoš Janáček: Výlety páně Broučkovy – foto ze zkoušky – ND 2018 (zdroj FB OND)

Jaroslav Kyzlink má s Janáčkovou hudbou velké zkušenosti. V roce 2010 pro Mezinárodní festival Janáček Brno připravil světovou premiéru původní verze Janáčkovy opery Výlet pana Broučka do Měsíce, kde titulní roli také vytvořil tenorista Březina, sólista operního souboru Národního divadla.

„Můj vztah k Janáčkovi je výjimečný. Každá jeho opera je velmi propracovaná, plná vztahů, osudů a citů, které se každého vnímavého posluchače musí hluboce dotknout, protože se v nich najde. Myslím také, že jako čeští pěvci máme obrovskou výhodu, že Janáčkovým operám rozumíme a přesně víme, co jimi chtěl vyjádřit,“ podotkl Jaroslav Březina.

Leoš Janáček: Výlety páně Broučkovy – foto ze zkoušky – ND 2018 (zdroj FB OND)

Dále v hlavních rolích účinkují v alternacích Aleš Briscein a Martin Šrejma (Mazal, Blankytný, Petřík), Vladimír Chmelo a František Zahradníček (Sakristán u sv. Víta, Lunobor, Domšík od Zvonu), Marie Fajtová a Alžběta Poláčková (Málinka, Etherea, Kunka), Miloš Horák a Jiří Sulženko (Würfl, Čaroskvoucí, Konšel). „Myslím, že se nám podařilo poskládat nejlepší dosažitelné obsazení sólistů,“ uvedl Jaroslav Kyzlink.

TAGGED:Jaroslav BřezinaJaroslav KyzlinkLeoš JanáčekNárodní divadloOpera Národního divadlaSláva DaubnerováVýlety páně Broučkovy
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Perly z klasiky. Český národní symfonický orchestr v čele s Tomášem Braunerem a Roman Patočka
Next Article Z Brna přes Hanou, nuselský Tyláček a Operu 5. května do Národního. To byla Jarmila Pechová
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up