Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Nicola Benedetti nezklamala
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Hudba

Nicola Benedetti nezklamala

Barančicová Svatava
Published: 31/08/2010
Share
3 Min Read
SHARE

Nedělní koncert Dvořákovy Prahy (29.6.) představil festivalovému publiku talentovanou skotskou houslovou krásku Nicolu Benedetti ve slavném koncertu Maxe Brucha.

Večer patřil Pražské komorní filharmonii s jejím (rovněž mladým a velmi talentovaným) šéfdirigentem Jakubem Hrůšou. Zahajovali méně hranou první verzí Beethovenovy Leonory. Hrůša vtiskl ouvertuře pevný a přesvědčivý tvar za pomoci svižných temp a ostrých dynamických kontrastů. Z malého tělesa dokázal vytáhnout zvuk jako z velkého symfonického orchestru a dovést ouverturu do velkolepého finále.

Poté před natěšené publikum vstoupila skotská houslistka italského původu Nicola Benedetti, aby na vzácných stradivárkách z roku 1712 zahrála notoricky známý Bruchův Houslový koncert č. 1 g moll. Když ovšem rozvlnila svou dokonalou postavu v ohnivě rudé tolaetě, když rozehrála svou hru s úsměvy a vlající hřívou dlouhých vlasů, myslím, že na stradivárky a možná i na Brucha půlka sálu zapomněla. Nicola je prostě fascinující interpretka, kritiky o její hře nejčastěji hovoří jako o „vzrušujícím zážitku“ a ani se nedivím, půvabu i talentu jí bylo naděleno až nespravedlivě mnoho. Samozřejmě – když její zářivý vzhled člověk odfiltruje a poslouchá opravdu jen ušima, asi už slyšel lepšího Brucha, pomalé Adagio bylo možná až příliš utahané, a po výrazové či technické stránce předvedla spíše slušný nadprůměr než nějakou geniální hru. I tak ale právem patří na přední světová pódia. Nikola Benedetti se zabývá také autentickou interpretací baroka, premiéruje soudobé novinky, např. skladatelů Johna Tavenera a Jamese Macmillana a studovala jazz u Wyntona Marsalise. Pražské publikum jí – jak jinak – lehlo k nohám.

Po přestávce zaznělo Honeggerovo Letní pastorále, kouzelná náladová skladba zahraná s elegancí a lehkostí a po něm Stravinského Pulcinella. Zde se orchestr „vyřádil“ v četných sólech, například koncertní mistr kraloval v po celou Serenatu i Scherzinu, dechová sekce si čistě zanotovala Gavotu s variacemi, kontrabas se blýsknul sólem v humorném Vivu, všude vynikala kvalita hráčů, o které tento orchestr nemá nouzi. Všechny pak Jakub Hrůša „vytáhl“ při děkování a potlesk a povyk fanoušků tohoto tělesa nebral konce.

Dvořákova Praha 2010
Dvořákova síň Rudolfina 29. srpna 2010
Pražská komorní filharmonie
Jakub Hrůša – dirigent
Nicola Benedetti – housle

Program:
Ludwig van Beethoven: Leonora, předehra č. 3, op. 72a
Max Bruch: Koncert pro housle a orchestr č. 1 g moll, op. 26
Arthur Honegger: Letní pastorále
Igor Stravinskij: Pulcinella, suita

www.dvorakovapraha.cz

Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Mladí tanečníci Národního divadla soutěžili v Istanbulu
Next Article Nová sezona brněnské Reduty a její kormidelník
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up