Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Nevinná Yta na dvoře olomouckého biskupa
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seOperaRecenzeZ domova

Nevinná Yta na dvoře olomouckého biskupa

Ve čtvrtek 8. července 2021 zahájila opera Yta innocens (Nevinná Yta) v provedení Tomáše Hanzlíka 24. ročník olomouckého festivalu Baroko 2021. Samotné opeře předcházela mimořádně zajímavá přednáška muzikoložky Jany Spáčilové o hudbě na dvoře olomouckého biskupa Wolfganga Hanibala Schrattenbacha.

Broulík Martin
Published: 12/07/2021
Share
4 Min Read
SHARE
Festival Baroko 2021, Nevinná Yta, 8. července 2021: Kristýna Vylíčilová (foto Michal Málek)
Festival Baroko 2021, Nevinná Yta, 8. července 2021: Kristýna Vylíčilová (foto Michal Málek)

Účastníkům ozřejmila celkový dramaturgický koncept festivalu, ale i některé inscenační finesy samotné opery Nevinná Yta na původní latinské barokní libreto z roku 1728. Autorem libreta i dnes bohužel ztracené hudby byl regent piaristického hudebního semináře v Kroměříži P. David Kopecký (1696–1758), který se po Schrattenbachově návratu na Moravu, poté co byl odvolán z místa neapolského místokrále, úspěšně snažil rozvíjet košatý operní provoz pod patronátem hudbymilovného olomouckého biskupa.

Tomáš Hanzlík libreto zhudebnil ve stylu, který on sám označuje jako nebarokní minimalismus a pro větší autenticitu díla použil některé skladby kroměřížských piaristů. Partitura pro sedm sólistů a sedm instrumentalistů zacykluje barokní kadence a místy přechází do čistě minimalistických meditativních ploch, jak je známe například z díla Philipa Glasse. Nad těmito strukturami však Hanzlík klene melodie s hitovým potenciálem a balancuje často na samé hranici kýče.

Festival Baroko 2021, Nevinná Yta, 8. července 2021: Matyáš Rozbořil, Jan Mikušek, Bedřich Lévi, Marek Řihák (foto Michal Málek)
Festival Baroko 2021, Nevinná Yta, 8. července 2021: Matyáš Rozbořil, Jan Mikušek, Bedřich Lévi, Marek Řihák (foto Michal Málek)

Čtvrteční provedení se odehrálo v Kapli Božího Těla Jezuitského konviktu, jednom z nejdekorovanějších barokních interiérů Olomouce. Do ústředního kruhového prostoru nejprve nakráčel kostýmovaný kardinál Schrattenbach, který požehnal všem přítomným, usadil se v barokním křesle a během představení konzumoval občerstvení servírované dvěma sluhy, kteří zároveň manipulovali nejrůznějšími rekvizitami a symboly. Kostýmovaní sólisté vystupovali ze sboru obklopujícího orchestr před oltářem a v ústředním nasvíceném prostoru kaple doprovázeli své pěvecké kreace stylizovaným hereckým projevem inspirovaným barokní rétorickou gestikou.

V titulní roli Yty zářila sopranistka Kristýna Vylíčilová, která s hlasovou i hereckou noblesou a grácií úspěšně ustála balancování mezi barokem, operou a muzikálem a nechala lehkým náznakem diváky v nejistotě, zda je opravdu tak nevinná, jak by se dle libreta mělo předpokládat.

Festival Baroko 2021, Nevinná Yta, 8. července 2021: Tomáš Jemelka (foto Michal Málek)
Festival Baroko 2021, Nevinná Yta, 8. července 2021: Tomáš Jemelka (foto Michal Málek)

Jejím žárlivým vraždícím manželem Henricem byl kontratenorista Jan Mikušek, kterému sekundoval další ještě démoničtější kontratenor Bedřicha Léviho, jako jeho černé svědomí (Umbra/Stín). Nemohu nezmínit monumentální, ale příjemný tenor Radka Prügla (Menander) a svítivý vysoký soprán Markéty Israel Večeřové (Virgildis).

Úděsné vedro a vysoká vlhkost vzduchu se tentokrát více než na ladění nástrojů projevily na pevnosti některých bizarních kostýmních prvků Venduly Johnové z papírmaše a škrobených látek, které pod náporem potu řinoucího se z účinkujících ke konci představení přestávaly držet svou úvodní formu.

Festival do 8. srpna přinese kromě dalších schrattenbachovských oper Endymio a Piráti ještě novodobé premiéry sonát Giovanniho Mossiho, Stabat Mater Girolama Pery a orchestrálních děl Carla Tesariniho dedikovaných olomouckému biskupovi Schrattenbachovi.

Festival Baroko 2021, Nevinná Yta, 8. července 2021: Markéta Israel Večeřová, Radek Prügl, Jan Mikušek, Jan Vaculík (foto Michal Málek)
Festival Baroko 2021, Nevinná Yta, 8. července 2021: Markéta Israel Večeřová, Radek Prügl, Jan Mikušek, Jan Vaculík (foto Michal Málek)

Festival Baroko 2021
8. července 2021, 19:30 hodin
Kaple Božího Těla, Jezuitský konvikt v Olomouci

Program:
Tomáš Hanzlík: Nevinná Yta (Yta Innocens)

Účinkující:
Kristýna Vylíčilová – soprán
Jan Mikušek – kontratenor
Markéta Israel Večeřová – soprán
Radek Prügl – tenor
Bedřich Lévi – kontratenor
Ensemble Damian
Tomáš Hanzlík – dirigent

TAGGED:Bedřich LéviEnsemble DamianJan MikušekKristýna VylíčilováMarkéta Israel VečeřováRadek PrüglSEZTomáš Hanzlík
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Moravská filharmonie logo Moravská filharmonie Olomouc vypisuje výběrové řízení na zástupce koncertního mistra violoncell
Next Article Arnold Schoenberg, rok 1948 (zdroj Arnold Schönberg Center) Teprve 70 let uplynulo od úmrtí jednoho z nejvlivnějších skladatelů 20. století
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up