Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Nevěsta třikrát prodaná
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Čtenářský blog

Nevěsta třikrát prodaná

Hájek Tibor
Published: 01/06/2016
Share
2 Min Read
SHARE

Čtenáři Opery Plus blogují

Jako dárek ke stopadesátým narozeninám Prodané nevěsty uvedla Česká televize po tři večery za sebou tři inscenace této naší národní trvalky. Černobílou televizní inscenaci z roku 1962 (Tikalová, Žídek, Haken),  „novoroční“ (Beňačková, Dvorský, Novák) z roku 1981 a záznam premiéry z Plzně 2014 (Veberová, Briscein, Šťáva).  Zajímavý dramaturgický počin, který měl zřejmě otestovat odolnost zarytých operních fanoušků. Vydržet tři „Prodanky“ za sebou vyžaduje jistou míru operního sadomasochismu.

Jednoznačně se nabízela možnost porovnávat neporovnatelné. Ivo Žídek z roku 1962 (později už tolik ne) svým učebnicovým výkonem o několik tříd převyšuje verdiovského Jeníka Petera Dvorského, stejně jako Jeníka Aleše Brisceina (dnes tolik obsazovaného, možná až přetěžovaného a přeceňovaného?).

B.Smetana: Prodaná nevěsta - Ivo Žídek (Jeník) - ND 1958 (foto archiv ND)
B. Smetana: Prodaná nevěsta – Ivo Žídek (Jeník) – ND 1958 (foto archiv ND)

O Kecalovi Eduarda Hakena se napsalo nepočítaných, a zasloužených, superlativů (čím je nahrávka starší, tím je lepší – Kecal z této inscenace a Vodník z téhož roku jsou mnohem lepší než nahrávky pozdější ). Richard Novák  stojí neoprávněně v Hakenově stínu a já, který jsem „vyrostl“ na této verzi Prodané nevěsty, ho jednoznačně upřednostňuji. Aleš Šťáva bude za pár let, a za předpokladu správně voleného repertoáru, na úrovni obou zmíněných velikánů.

B.Smetana: Prodaná nevěsta - Aleš Šťáva (Kecal), Ivana Veberová (Mařenka) - DJKT 2014 (foto Pavel Křivánek)
B. Smetana: Prodaná nevěsta – Aleš Šťáva (Kecal), Ivana Veberová (Mařenka) – DJKT 2014 (foto Pavel Křivánek)

Drahomíra Tikalová, Gabriela Beňačková nebo Ivana Veberová? Každá jiná, všechny dobré, ale již mnohokrát zmiňovaná „slovanská slza“ v hlase paní Beňačkové je onou přidanou hodnotou, která ji posouvá výš.

B.Smetana: Prodaná nevěsta - Gabriela Beňačková (Mařenka) - ČT 1981 (zdroj YT)
B. Smetana: Prodaná nevěsta – Gabriela Beňačková (Mařenka) – ČT 1981 (zdroj YT)

Porovnával jsem neporovnatelné a především záznamu „živé“ plzeňské inscenace uškodilo ne kvalitní nazvučení. Přesto se sám sebe ptám, jak jsem mohl vydržet tři večery s Prodanou nevěstou? O odpovědi ani nemusím přemýšlet. „Prodanka“ je stále mladá, stále svěží a neustále v ní nacházím něco nového.

I váš text rádi v této rubrice uveřejníme. Naše adresa: [email protected]

Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Kristýna Morfová – výjimečný hlas, který předčasně umlčela autonehoda
Next Article Cesty za jevištním tancem v operách 17. a 18. století (3)
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up