Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Nenaplněná láska i ideály: To je čtvrtek a pátek s Filharmonií Brno
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seHudbaZ domova

Nenaplněná láska i ideály: To je čtvrtek a pátek s Filharmonií Brno

Velká jména klasické hudby, závažná témata. To nabízí Filharmonie Brno na čtvrtečním a pátečním koncertě Smrt a vykoupení, který nese název podle stejnojmenné symfonické básně Richarda Strausse. Shodou okolností toto dílo zazní téměř přesně po 108 letech, kdy autor osobně skladbu dirigoval v Brně (2. 4. 1911), s tehdejším německým orchestrem Brünner Philharmoniker.

redakce
Published: 05/03/2019
Share
2 Min Read
SHARE
Krešimir Stažanac (zdroj Filharmonie Brno)

Oba večery uvede Vyzvání k tanci Carla Marii von Webera. Tedy valčík, který se pravděpodobně jako první dostal z tanečních salonů na koncertní pódia. „K jeho popularitě přispěla efektní orchestrální verze Hectora Berlioze, který je právem pokládán za mistra instrumentace,“ uvedl dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš. Chorvatský basbarytonista Krešimir Stažanac následně přednese Čtyři preludia a Vážné zpěvy z pera Johannese Brahmse v aranži Detleva Glanerta. Skladatel v nich zhudebnil předtuchu blízké smrti své dlouholeté přítelkyně Clary Schumannové.

Vztah k blízké osobě promítl i Richard Wagner ve své opeře Tristan a Isolda. Z té zazní předehra a Isoldina smrt z lásky. „Tato opera je jeho umělecky nejsmělejší, hudebně nejvýbojnější. Právě tou nejvíce inspiroval a předpověděl pozdější hudební vývoj,“ doplnil Mikeš. Ztvárněný příběh osudového spojení a následného odloučení byl i příběhem Wagnerovým. Do Tristana a Isoldy promítá milostné vzplanutí s Mathildou Wesendonkovou, manželkou svého mecenáše, medituje o beznadějném boji s vášní, o marnosti lásky a nenaplněné touze.

Koncert německé Brněnské filharmonie 2. dubna 1911 pod vedením R. Strausse (zdroj Filharmonie Brno)

Závěr večera patří poslední hodině člověka, který usiloval o nejvyšší ideální cíle, patří hodině smrti umělce. Richard Strauss vystavuje posluchače ve své Smrti a vykoupení takřka fyzickém prožitku při ztvárnění stavů úzkosti, blouznění, které se střídají s uvolněním a melancholií, kdy na závěr … „duše opouští tělo, aby ve věčném vesmíru nalezla v té nejkrásnější podobě to, co na zemi umělec nemohl vyplnit…“ napsal Strauss o svém díle kritikovi Friedrichu von Hauseggerovi.

TAGGED:Alexander LiebreichFilharmonie BrnoKrešimir StražanacRichard StraussVítězslav Mikeš
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Česká filharmonie získala Cenu Anděl v kategorii klasiky
Next Article Olivier Latry (foto Deyan Parouchev) Méně je někdy více: Varhanní recitál Oliviera Latryho
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up