Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Nejočekávanější operní události roku 2018 v Operním kukátku
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Archivní

Nejočekávanější operní události roku 2018 v Operním kukátku

Operní kukátko (127). Týden od 8. do 14. ledna 2018. V dnešním vydání najdete: Výročí tvůrců a děl. Co chystají nejzářivější sopránové a tenorové hvězdy současné opery. Nejsledovanější operní novinky roku 2018.

Chaloupka David
Published: 08/01/2018
Share
15 Min Read
SHARE


Kulatá operní výročí
Rok 2018 přináší sté výročí úmrtí francouzského skladatele Clauda Debussyho a sté výročí narození amerického skladatele a dirigenta Leonarda Bernsteina. České operní fanoušky by mělo oslovit stopadesáté výročí narození dramatika a libretisty Jaroslava Kvapila, tvůrce textové složky nesmrtelné Dvořákovy Rusalky.

Jaroslav Kvapil v roce 1897 (zdroj commons.wikimedia.org)

Výročí sta let od premiéry patří v roce 2018 například Schrekerově opeře Poznamenaní, Bartókově Hradu knížete Modrovouse, Pucciniho Triptychu, Stravinského Příběhu vojáka (který se bohužel v českých zemích ve scénickém tvaru provádí minimálně) a také Foersterově opeře Nepřemožení.


Co ale chystají světové operní divy?

Anna Netrebko vstoupí do inscenace Pucciniho Tosky na prknech Metropolitní opery a podle odhadů kritiků i poučených diváků vytvoří dramatičtější pól postavy slavné zpěvačky Florie Tosky než protagonistka premiéry Sonia Yoncheva (výběr prvních ohlasů na premiéru Tosky v Met jsme přinesli zde).

Anna Netrebko je také stále vypsána na tři představení Verdiho La traviaty v pařížské Opéra Bastille (21., 25. a 28. února 2018), kde její Violettu Valéry doplní Alfredo tenoristy Charlese Castronova a Otec Germont Plácida Dominga. Roli již nemá určitý čas v repertoáru, takže není jisté, zda jako tuberkulózní kurtizánu neuvidí diváci Marinu Rebeku, která zpívá pět prvních představení úspěšné inscenace převážně filmového režiséra Benoîta Jacquota. V londýnské Covent Garden a v berlínské Staatsoper Unter den Linden (nová inscenace) vystoupí Anna Netrebko jako Lady Macbeth. A letní festival v Baden-Badenu pozná její Adrianu Lecouvreur ze stejnojmenné Cileovy veristické opery. Mauriziem by zde měl být její choť, tenorista Yusif Eyvazov, který je i jedním z Macduffů z Verdiho Macbetha v Londýně.

Sonya Yoncheva dokáže překvapit různorodým repertoárem a nejinak tomu je i v roce 2018. Po ztlumenější Pucciniho Tosce vytvoří v Metropolitní opeře Verdiho Luisu Miller, kterou na začátku léta vymění za náročný koloraturní part Imogene z Belliniho málo uváděné opery Pirát v milánském Teatro alla Scala. A na letním festivalu v Salcburku pak ztvární part zcela jiného historického a hudebního světa – stane se proslulou antickou svůdnicí Poppeou v Monteverdiho Korunovaci Poppey ve scénickém nastudování Williama Christieho.

Pretty Yende pokračuje v koloraturním repertoáru. V lednu vstoupí do nové série Donizettiho Nápoje lásky v Metropolitní opeře, aby pak roli Adiny zopakovala na letním mnichovském festivalu. V březnu vytvoří roli Teresy v Berliozově velké opeře Benvenuto Cellini (kterým bude americký tenorista John Osborn) a pak bude jednou ze tří alternací Lucie di Lammermoor v Metropolitní opeře společně s Olgou Peretyatko-Mariotti a Jessicou Pratt.

Lotyšská sopranistka Kristīne Opolais, která původně měla být obsazena v newyorské Tosce, zopakuje jednu ze svých nejúspěšnějších rolí, Čo-čo-san z Pucciniho Madama Butterfly ve Vídeňské státní opeře v březnové sérii a také vejde na wagnerovskou hudební půdu rolí Elsy z Brabantu v nové inscenaci Lohengrina v Covent Garden v Londýně, kde jejím partnerem bude Klaus Florian Vogt v titulní roli.

Anja Harteros nepřidává debuty v rolích, ale soustředí se na své oblíbené verdiovské party (Amelie z Maškarního plesu v Mnichově, Paříži a Berlíně, Alžběta z Dona Carlose také v berlínské Deutsche Oper). Z veristických partů zopakuje Tosku v Drážďanech a pod taktovkou Christiana Thielemanna v nové inscenaci na Osterfestspiele Salzburg (pouze dvě představení). Vrcholem pak zřejmě bude její ztvárnění Elsy z Brabantu v nové bayreuthské inscenaci také s dirigentem Thielemannem.

Diana Damrau bude střídat ryze koloraturní party, jako jsou Donizettiho Lucia di Lammermoor a Maria Stuarda (Curych, Deutsche Oper Berlin), s Markétkou z Gounodova Fausta (Deutsche Oper Berlin). Vrátí se i jako Violetta Valéry z Verdiho La traviaty na mnichovskou letní operní přehlídku.

Maria Stuarda Gaetana Donizettiho bude teď v lednu nastudována i v Theater an der Wien, kde nešťastnou královnu bude zpívat Marlis Petersen. Ta ohlašuje ale i rozvernou Hannu Glawari v nové inscenaci klasické operety Franze Lehára Veselá vdova v Oper Frankfurt v květnu 2018.

Podstatně mění skladbu repertoáru i skvělá zpívající herečka Nadja Michael. Po Brünnhildě v Soumraku bohů v Karlsruhe se bude věnovat nejdramatičtějším straussovským partům – Salome v letní veronské aréně a před tím Elektře v Sao Carlu.

Další skvělá představitelka, Barbara Hannigan, nastupuje do další série Bergovy Lulu v Hamburku a pak opakuje svůj velmi úspěšný part v pařížském nastudování Poulencova operního monodramatu Lidský hlas. Na konci května je protagonistkou světové premiéry v Royal Opera House v Londýně v roli Královny v nové opeře George Benjamina Lessons in Love and Violence (Lekce lásky a násilí), která je inspirována alžbětinským dramatem i osudem homosexuálního krále Edvarda II. Po londýnské premiéře je představení přeneseno na Holland Festival v Amsterdamu ve stejném obsazení. Totožné historické události i Marlowovo drama Edward II. inspirovaly nedávno skladatele Andreu Lorenza Scartazziniho k vytvoření opery uváděné ve světové premiéře v Berlíně na počátku roku 2017. Benjaminova opera je libretisticky zpracována předním britským spisovatelem Martinem Crimpem.

Maria Agresta se poněkud nečekaně vrací k roli Liù z Pucciniho Turandot (Metropolitní opera v New Yorku a Lyric Opera Chicago) a zpívá především ve verdiovských partech na obou stranách oceánu (Trubadúr v Deutsche Oper Berlin a v Met, Alice Ford z Falstaffa v Berlíně a Luisa Miller v Curychu).

Dnes již takřka výhradně wagnerovská sopranistka Nina Stemme bude zpívat v kompletní tetralogii Brünnhildu v Mnichově (i na letní přehlídce) a Londýně. Part Kundry z Wagnerova Parsifala provede v Curychu, Berlíně i v Mnichově.

Stejně tak v repertoáru Anji Kampe dominují wagnerovské role: Sieglinde (Mnichov, kde se v představení Valkýry potká právě s Ninou Stemme na letní přehlídce), Isolda (Staatsoper Unter den Linden v Berlíně) i Kundry (Wiener Staatsoper, Opéra national de Paris).

Angela Denoke, která se obrací k charakternímu oboru, se po rozsahem mezzosopránové Hraběnce Geschwitz z Bergovy Lulu, kterou poprvé zpívala nedávno ve Vídni a na konci ledna ji ztvární v Hamburku, soustředí na nový part Ženy v soudobé opeře Senza sangue Pétera Eötvöse také v Hamburku. V jarních měsících se stane i svůdnou Kundry v Mannheimu a v květnu pak Hraběnkou v Straussově Capricciu v sérii představení ve Wiener Staatsoper.

Ze slavných mezzosopranistek pak Cecilia Bartoli, značně vytížená organizačními povinnostmi Salzburger Pfingstfestspiele i koncertními turné, ohlašuje Isabellu z Rossiniho Italky v Alžíru v nové inscenaci právě na Pfingstfestspiele, která bude přenesena na program letního salcburského festivalu. Loyova inscenace Händelovy Alciny, ve které již zpívala v Curychu, bude v březnu přestudována v pařížském Théâtre des Champs Elysées, kde se Bartoli opět zhostí titulní role mocné čarodějky v ostrovní říši plné kouzel a intrik.

Gruzínská mezzosopranistka Anita Rachvelishvili dává přednost plnokrevným vášnivým charakterům, jako jsou Carmen (Drážďany, Mnichov), Santuzza (Řím) nebo verdiovské party Azuceny (Metropolitní opera v New Yorku a Deutsche Oper Berlin) a Amneris ve Wiener Staatsoper.

Joyce DiDonato čekají dvě velmi rozdílné role v první polovině roku 2018. Part Sestry Helen Prejean z opery Jakea Heggieho Dead Man Walking byl původně napsán pro Fredericu von Stade. Nyní tuto nesmírně namáhavou roli v drásajícím příběhu o víře a trestu smrti bude americká mezzosopranistka zpívat v Teatro Real v Madridu na konci ledna. Francouzský šarm je pak nutný pro roli Popelky v Massenetově opeře Cendrillon, která bude nastudována v Metropolitní opeře v New Yorku. Pellyho převzatá inscenace není ale pro DiDonato novinkou, tento part v ní zpívala již v Barceloně.

Švédka Anne Sofie von Otter se v jarních měsících bude věnovat turné s Poulencovou operou Dialogy karmelitánek, kde vystupuje jako Madame de Croissy. Turné začíná v  Théâtre des Champs Elysées v únoru a pokračuje na dalších jevištích Francie. Na mnichovských letních operních slavnostech vystoupí v nedávno nastudované inscenaci Figarovy svatby jako Marcellina.

Vrcholem letošních vystoupení Waltraud Meier budou zřejmě její Ortruda v nové inscenaci Lohengrina na Bayreuthském festivalu 2018 a Klytaimnestra v obnovené Straussově Elektře v Teatro alla Scala na podzim tohoto roku.

 

A co chystají slavní tenoři?
Jonas Kaufmann v jarních měsících především dvakrát zazpívá Andreu Chéniera ze stejnojmenné veristické opery Umberta Giordana, nejprve v Teatro del Liceu v Barceloně a pak v sérii vystoupení ve Wiener Staatsoper. Mnichovské operní slavnosti ho ohlašují jako Parsifala v nové inscenaci a Siegmunda.

Polský tenorista Piotr Beczała po Rudolfovi z Pucciniho Bohémy, kterého v těchto dnech zpívá v berlínské Staatsoper Unter den Linden, vstoupí jako další tenor v roli Dona Josého do letité Zeffirelliho inscenace Bizetovy Carmen ve Wiener Staatsoper. Po přesunu za oceán pak v březnu bude zpívat hlavní tenorový part Verdiho Luisy Miller v Metropolitiní opeře. Závěr sezony 2017/2018 patří inscenacím v Curychu, nejprve titulnímu partu z Massenetova Werthera a pak oblíbenému operetnímu partu tohoto zpěváka – Princi Su-Čongovi z Lehárovy Země úsměvů.

Americký tenorista Matthew Polenzani, který má s Piotrem Beczałou zčásti totožný repertoár, podnikne cestu opačným směrem. V současnosti vystupuje jako Nemorino v Donizettiho Nápoji lásky v Met, pak zopakuje nešťastného Fernanda z jiné Donizettiho opery, Favoritky, na scéně Bayerische Staatsoper, aby později v dubnu zpíval Rodolfa z Verdiho Luisy Miller v Curychu. Postavu stejného jména – Rodolfa z Bohémy bude na konci roku 2018 ztělesňovat v Palermu.

I Vittorio Grigòlo zůstává věrný italskému repertoáru. Po Cavaradossim, kdy vlastně zastoupil kolegu v dosti krátkém časovém intervalu v Metropolitní opeře, zde bude od března vystupovat jako Edgar v Donizettiho Lucii de Lammermoor a pak v květnu bude zpívat Rinuccia z Gianniho Schicchiho v Paříži, kde není inscenován celý Pucciniho Triptych, ale v první části večera před touto fraškou zazní jiná operní komedie – Ravelova Španělská hodinka.

Edgara bude zpívat i Juan Diego Flórez (květen v Mnichově), který také vytvoří Hoffmanna v exkluzivní inscenaci Offenbachových Hoffmannových povídek v Monte Carlu již tento leden, kde všechny čtyři ženské role má zpívat Olga Peretyatko-Mariotti. V květnu pak v mnichovské Bayerische Staatsoper bude střídat Gennara z Donizettiho Lucrezie Borgie (do titulní role se vrací Edita Gruberová) a již zmiňovaný part Edgara. Po Mnichově se přesune do Vídně, kde zpívá v sérii Rigoletta Vévodu mantovského.

Roberto Alagna přešel definitivně k nejtěžšímu dramatickému italskému oboru (Turiddu a Canio v lednu v Met, Verdiho Otello a Pucciniho Kalaf v březnu a dubnu ve vídeňské Staatsoper). Z francouzského repertoáru bude zpívat Samsona ve Vídni a v Paříži. Za vrchol sezony je považováno jeho první bayreuthské vystoupení v roli Lohengrina (premiéra 25. července 2018).

Velmi pilný ázerbájdžánský tenor Yusif Eyvazov započal rok 2018 v Moskvě ve Velkém divadle tenorovým partem v Pucciniho Manon Lescaut, vedle koncertů pak zde vystoupí v únoru i jako Heřman v Čajkovského Pikové dámě a Don Carlos. V jarních měsících by měl zpívat i Kalafa v Praze, Cavaradossiho ve Filadelfii a Manrica v Berlíně. Společně s manželkou Annou Netrebko vytvoří milenecký pár Maurizia a Adriany v Cileově opeře Adriana Lecouvreur v Baden-Badenu.

Plácido Domingo hodlá intenzivně vystupovat nejen jako dirigent (Tosca v Covent Garden, Gounodova opera Romeo a Julie v Met a dokonce bayreuthské reprízy Valkýry). Na scéně hodlá vytvořit Otce Germonta (Opéra national de Paris, Wiener Staatsoper), stejně jako svou další oblíbenou verdiovskou roli Simona Boccanegry v Budapešti. V jiné otcovské roli, Millera ve Verdiho Luise Miller, vystoupí v Metropolitní opeře v březnu a dubnu 2018. Zopakuje si i svůj oblíbený part pokoušeného Athanaëla z Massenetovy opery Thaïs v nové produkci v Teatro Real v Madridu) a z francouzského repertoáru přidá i koncertní vystoupení v roli Zurgy na salcburském letním festivalu v Bizetových Lovcích perel.

Rolando Villazón režíroval zcela nedávno Donizettiho Dona Pasqualeho v Düsseldorfu a pak nastuduje Netopýra v Deutsche Oper Berlin (premiéra 28. května 2018). Během první poloviny roku vystupuje v různorodých rolích: Lenský v Čajkovského Evženu Oněginovi ve Wiener Staatsoper, Pelleas v Debussyho opeře ve Staatsoper Unter den Linden a pak jako Papageno (!) v inscenaci Kouzelné flétny v Baden-Badenu.


Nejsledovanější operní novinky roku 2018
Vedle zmiňované nové opery George Benjamina Lessons in Love and Violence v inscenaci Royal Opera Covent Garden v Londýně je to bezesporu světová premiéra opery Erdbeben. Träume (Zemětřesení. Sny) nejúspěšnějšího současného skladatele z Japonska Toshia Hosokawy. Dílo vzniklo na objednávku stuttgartské opery a vybraný námět, Kleistova novela Zemětřesení v Chile, již byla několikráte zhudebněna. Zatím žádné z hudebních zpracování, včetně opery Jána Cikkera Rozsudok (v zahraničí Das Erdbeben in Chili), nedosáhlo trvalejšího místa v repertoáru. Inscenační tým, disponující prvořadými umělci, jako jsou dirigent Sylvain Cambreling nebo režisérský tým Jossi Wieler a Sergio Morabito, zjistí první reakce publika již při světové premiéře 1. července 2018.

Oper Stuttgart (zdroj commons.wikimedia.org/Xocolatl)

Renomovaný švýcarský skladatel Heinz Holliger uvede novou komorní operu Lunea v Curychu. Skladatel bude dílo sám dirigovat a režie se ujme Andreas Homoki. V obsazení figuruje Christian Gerhaher (Lenau) a Juliane Banse (Sophie von Löwenthal). A jak je ze jmen operních postav patrné, libreto se zabývá tragickými osudy romantického básníka Lenaua a jeho beznadějné lásky k manželce přítele. Premiéra již 4. března 2018.

Opernhaus Zürich (zdroj commons.wikimedia.org / foto © Roland Fischer)

Na objednávku nadace hamburské opery vznikla i další životopisná opera. Německý skladatel Peter Ruzicka se v opeře Benjamin bude zabývat obdobně tragickým osudem německého filozofa židovského původu Waltera Benjamina, osobnosti silně ovlivněné marxismem. Po nástupu nacismu k moci tento myslitel podnikl strastiplnou cestu na útěku Evropou, aby svůj život ukončil v beznaději sebevraždou ve španělském přístavu, kde marně čekal na uprchlickou loď do USA. V opeře na skladatelův text (a Peter Ruzicka bude i dirigentem premiérového uvedení) vystupují i Bertolt B. (= Brecht) nebo Hannah A. (= Arendt). Filozofující dílo zazní poprvé v hamburské Staatsoper 3. června 2018.

Staatsoper Hamburg (zdroj commons.wikimedia.org / foto Andreas Praefcke)


Poznámka autora: Výběr pěvkyň a pěvců samozřejmě nemůže být úplný. Příznivci zpěváků, kteří nejsou v článku zahrnuti, laskavě prominou.

TAGGED:Angela DenokeAnita RachvelishviliAnja HarterosAnja KampeAnna NetrebkoAnne Sofie von OtterBarbara HanniganCecilia BartoliDiana DamrauGeorge BenjaminHeinz HolligerJaroslav KvapilJonas KaufmannJoyce DiDonatoJuan Diego FlórezKristīne OpolaisMaria AgrestaMarlis PetersenMatthew PolenzaniNadja MichaelNina StemmeOpernhaus ZürichPeter RuzickaPiotr BeczałaPlácido DomingoPretty YendeRoberto AlagnaRolando VillazónRoyal Opera House Covent GardenSonya YonchevaStaatsoper HamburgStaatstheater StuttgartToshio HosokawaVittorio GrigòloWaltraud MeierYusif Eyvazov
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Prezidenta budou volit na velvyslanectví v Dillí. Filharmonici ze Zlína odlétají na turné
Next Article Lobkowicz Trio má Cenu Českého spolku pro komorní hudbu
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
2 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up